Fortfarande magisk?
Förra generationen var en stor succé. Nu har den förnyats. Ny inredning och nytt ansikte. Succé igen? Priset och utrustningsnivÄ talar för det! Men nÄgra invÀndningar har jag i rockfickan.
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
2010 slÀppte Dethleffs sin Magic Edition, bÄde som halv- och helintegrerad. Tre modellversioner stod till buds. Först ut var Silver och Black. Lagom till Elmia samma Är slÀpptes White som 2011 Ärs modell. Silver och Black var exklusiva designmodeller med skinnklÀdsel och annat statushöjande, White var lÄgprisversionen, en vÀl utrustad kampanjbil, men med enklare möblemang och textilklÀdsel. Prislappen var hundratusen kronor lÀttare Àn syskonbilarna. Man kunde dessutom fÄ vattenburen vÀrme för en merkostnad pÄ styva 20 000 kronor.
SuccĂ©n var given. Magic Edition White blev Dethleffs bĂ€st sĂ€ljande modell. Vi testade den och skrev: âPrisvĂ€rd Ă€r bara förnamnetâ.
Nu skriver vi 2014 och modellen har fÄtt nytt fejs och nya möbler. Men receptet Àr detsamma: Fulladdad bil till lÄgt pris. En grÄkall aprildag tar vi ut den helintegrerade versionen pÄ ringlande vÀgar utanför Kinna.
Lastar ett ton!
I maskinrummet hÀckar Fiats 2,3 liter stora och 130 hÀstar starka diesel kopplad till manuell lÄda. Drivlinan Àr helt okej. Det Àr inga problem att hÀnga med i trafiken, men jag föredrar likvÀl den starkare versionen pÄ 150 kusar. Den Àr piggare och orkar bÀttre med en semesterlastad husbil. Lastvikten Àr ett drygt ton med maxichassiet som testbilen stÄr pÄ.
PÄ vÀgen mÀrks det tyngre chassiet med hÄrd gÄng pÄ ojÀmn vÀg. Det krÀvs last för att chassiet ska komma till sin rÀtt.
Trots att vÀgen Àr smal och ringlar sig genom landskapet hÄller jag god fart; det Àr enkelt att placera bilen, den kÀnns trygg. Speglarna Àr stadiga Àven nÀr underlaget brister. Att inredningen hÄller tyst trots att det ibland Àr rejÀlt guppigt berÀttar att möblemanget Àr vÀl hopskruvat .
UtrustningsnivÄn i kupén Àr god, bÄde vad gÀller sÀkerhet och komfort. Det enda jag saknar Àr en stereo, men det Àr förberett och i bodelen sitter extra högtalare. GÄr sÀkert att prata till sig en om köpet stÄr och faller med den detaljen.
VĂ€rme framdragen till instrumentpanelen
VĂ€lj mellan luftburen och vattenburen vĂ€rme. Testbilen har vattenburen. Ăven golvet har förĂ€rats vattenburen vĂ€rme. PĂ„ typiskt Dethleffs manĂ©r har vĂ€rmen dragits Ă€nda fram till instrumentpanelen. Tack!
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd, tömningen regleras frÄn utsidan via en stÄng. Men sjÀlva ventilen sitter innanför isoleringen. En lösning som borde fungera Àven i strÀng kyla.
NÀr man bestÀller en Dethleffs med vattenburen vÀrme fÄr man ocksÄ en bÀttre isolering i vÀggarna. En nog sÄ viktig detalj för den som velar mellan luftburet eller vattenburet vÀrmesystem. PÄ andrahandsmarknaden blir bilarna med luftburna system troligen svÄrsÄlda dessutom.
Bakom möblerna och i överskĂ„pen löper luftspalter. ĂverskĂ„pen har till och med en innervĂ€gg som ser till sĂ„ klĂ€der och annat inte blockerar luftens vĂ€g. Att bilen kan vara en god bostad Ă€ven nĂ€r kvicksilvret sjunker ner mot minus tio tvivlar jag inte en sekund pĂ„. Bilens enda svaga sida vintertid Ă€r ett relativt lĂ„ngt överhĂ€ng. Tung last i garaget minskar framhjulens grepp med försĂ€mrad framkomlighet som följd. SĂ€rskilt pĂ„ hal vinterbacke.
Vi tycker!
Mycket husbil för pengarna! En helintegrerad Dethleffs med vattenburen vÀrme för under 800 000 kronor Àr prisvÀrt.
Inredning Ă€r smutt, lyftet frĂ„n föregĂ„ngaren Ă€r tydligt â frĂ€mst i köket med sin böljande form. TyvĂ€rr har möblemanget svĂ€llt en aning med mindre med golvyta som följd, i synnerhet passagen till köket Ă€r trĂ„ng. Och man kunde gott gjort nĂ„got Ă„t det svĂ„rarbetade gasolutrymmet nĂ€r man Ă€ndĂ„ höll pĂ„ att Ă€ndra och förbĂ€ttra. SĂ€ngen hĂ„ller inte fullgoda mĂ„tt, lĂ„nga personer bör söka sig till lĂ„ngbĂ€ddarsversionen. DĂ€r har bĂ€ddarna en generösare lĂ€ngd.
Den som letar helintegrerad husbil under Ă„ttahundratusen â ett snabbt vĂ€xande segment â har mycket att vĂ€lja pĂ„. Men stĂ€ll kravet lĂ„ng sĂ€song och utbudet krymper vĂ€sentligt. Och dĂ€r kommer Dethleffs Magic Edition White i1DBM in i bilden som en av de mer prisvĂ€rda husbilarna med vattenburen vĂ€rme pĂ„ marknaden idag.
Fakta
- Modell Dethleffs Magic Edition White i1DBM
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 / 4 250 kg
- Max last 420 / 1 070 kg
- L x B x H 735 x 233 x 272 centimeter
- InvÀndig höjd 199 centimeter i kök/hall, 190 centimeter i sittgrupp, 177 centimeter i sovrum.
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 2
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 779 000:-
- www.dethelffs.se
- Vi lÄnade bilen av Codat Husbilar i Fritlsa
Utrustning testbil
ABS, Traction+ antispinn med hillholder, ESP antisladd, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhiss, elspeglar, kyl med separat frys, vattenburen Alde vÀrme inklusive golvvÀrme, vÀrmevÀxlare för gÄngvÀrme, isolerade uppvÀrmda tankar, markis, myggnÀtsdörr, cykelhÄllare, pliségardiner för insynsskydd/mörklÀggning, klÀdsel i halvskinn.
Vi gillar
- PrisvÀrd
- VĂ€rmesystemet
- LÀttkörd
- VÀlutrustad kupé
- Det finns en hall â ovanligt i husbilar
- God lastvikt
Â
Vi önskar
- Tryckvattenpump istÀllet för simpel drÀnkbar
- Att sÀngen höll full lÀngd utan extra ilÀggsdyna
- Att vi slapp nivÄskillnaderna
- Att fönstren i sovrummet antingen görs större eller monteras högre upp sÄ man kan se ut Àven dÄ man inte ligger ner.
- Ett lĂ€gre monterat cykelstĂ€ll â idag krĂ€vs pall för att fĂ„ dit cyklarna
- Fönster i bodelsdörren
Â
Vi gillar inte
- Högt insteg förarplats â 50 centimeter i ett kliv Ă€r inte lĂ€tt
- TrÄnga passager vid kök och i sovrum
- SvÄrjobbat gasolutrymme
- Â
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!