FrÄn början byggd som en one-off av ingenjören R. D. Hall för en tre mÄnaders tur till Alaska och dess vildmark. Eftersom det var av vikt att den kunde ta sig fram överallt var inte bara framdrivningen av betydelse, Àven formatet. SÀrskilt höjden mÄste hÄllas i schack. Valet blev ett hydrauliskt höj- och sÀnkbart tak.
Â
Konstruktionen blev mycket uppmÀrksammad och det var mÄnga som ville ha en likadan. 1962 byggdes campern i sju olika fabriker. Fem i USA och tvÄ i Kanada. Den har fÄtt flera efterföljare. Pop-up campers Àr idag vanliga pÄ andra sidan atlanten.
Alaskan Campers byggs fortfarande och har rykte om sig att vara de mest lÄnglivade och bÀst byggda pÄ marknaden.
Bilen pÄ bilden Àr frÄn 1967 och vilar pÄ en Chevrolet försedd med ett sÀrskilt flak för service och underhÄllsarbete. DÀrav luckorna i sidan pÄ flaket.
Â
Artikeln publiceras i samarbete med Douglas Keister som gett ut boken Mobile Mansions. En mycket trevlig bok endast utgiven i USA men möjlig att fÄ tag pÄ via nÀtet. www.douglaskeister.com