Meny

.

Alde värmare med två temperaturzoner

Aldes vattenburna värmesystem är populärt, deras 3020 panna sitter i var och varannan premiumhusbil och även många mellanklassbilar har vattenburen värme som tillval.

I de mer exklusiva bilarna har man med shuntar kunnat minska värmen i sovrummet och på så vis skapat två temperaturzoner i husbilen. Nya 3030 pannan löser detta på ett enklare vis.

 

Av Stefan Janeld

 

Alde 3030 har två kretsar, med var sin vattenpump, och två termostatsensorer. Vattenpumparna kan sitta var som helst i husbilen. Eftersom pannan reglerar sin effekt genom att mäta returvattnets temperatur har de två slingorna en gemensam retur.

På manöverpanelen kan man ställa in vilken temperatur man önskar för sovrummet och för övriga husbilen.

 

Mer varmvatten

Annat som är nytt på 3030 pannan är att varmvattenberedaren nu är på 10 liter istället för 8,5. Kan låta som en liten skillnad men det är nästan 20% mer varmvatten.

Manöverpanelen är också ny och ska vara mer lätt att använda än föregångaren.

Det är inte lätt, läs omöjligt, att se skillnad på nya 3030 värmaren jämför med syskonet 3020.
På bilden sitter det bara en vattenpump på värmaren, men det ska vara två. Förklaringen till varför man bara visade en pump är för att den andra pumpen vanligtvis sitter på annan plats i husbilen.
Här kan man se varmvattenberedaren och elslingorna. Även den nya panelen med de två temperatursensorerna.

Mjukare effektövergångar

I dagsläget har pannan tre effektsteg när den går på el – 1000W, 2000W, 3000W. Inom kort hoppas Alde kunna ha en mer steglös indelning. Om 1000W är för lite och 2000W är onödigt mycket ska pannan steglöst kunna anpassa sig mellan de olika effektnivåerna. Kanske 1250 W är optimalt.

Det blir effektivare och därmed miljövänligare.

 

3020 blir kvar

När man gick från 3010 pannan till 3020 slutade man sälja 3010. Men när man nu lanserar 3030 kommer man fortsätta sälja 3020. I större husbilar kommer 3030 bli det naturliga valet. Men i mellanklass och lite mindre premiumhusbilar kommer tillverkarna troligen välja att installera 3020.

 

Panna för CNG

En annan nyhet är att man lanserar 3030 pannan i en BIO version. 3030 BIO är anpassad att gå på natur/biogas. Detta kommer passa de fordon med motorer som går på gas. Då kan man ha en enda energikälla ombord. Det finns även elpatron som kan användas när man står vid elstolpe.

Nu väntar vi bara på att Alde tar steget fullt ut och bygger en panna som använder diesel till brännaren. Jag har flera gånger pekat på att behovet finns. Men Alde har alltid svarat att man är ett gasföretag.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift