.

Caravan Salon 2021, slutrapport

Förra årets Caravan Salon var en av mina bästa mässupplevelser. Pandemin gjorde att det var glest med besökare. De som var på plats var där för att handla. Man höll avstånd och det var inga problem att komma in i husbilarna.

I år var det mer folk. Trängsel. Svårt att få bord i restaurangerna och jag fick vänta på att komma in i de husbilar jag ville ta bilder i. Kort sagt var det som vilken Caravan Salon som helst genom åren, med skillnaden att besökare och utställare har mask på sig.

 

Av Stefan Janeld

 

Stämningen var på topp trots att det regnade de första fem dagarna. Inte lite regn heller. Det regnade så kraftigt att det var svårt att prata inne i hallarna. Besökarantalet var begränsat till 20 000 besökare per dag. Trots många hallar och rymliga montrar var det stundom trängsel.

 

Hymer Gruppen avstod även i år

Förra året var det många fabrikat som valde att avstå mässan av smittskyddsskäl. I år var de flesta på plats igen. Men inte Hymer Gruppen med sina åtta varumärken – Hymer, Dethleffs, Bürstner, Carado, Sunlight, Etrusco, LMC och Niesmann+Bischoff.

Varför man avstod var det många som spekulerade i. Pandemin hävdade de själva. Att fabrikerna är slutsålda spelade säkert in i beslutet. Hade man stått med tomma orderböcker hade man säkert tagit ett annat beslut.

 

Många nya utställare

Det som var lite extra roligt i år var de många nya utställarna. I alla fall nya för mig. De flesta är aktiva inom plåtis- och campersegmentet. Inte vanliga husbilar. Fabikat som Hoto-Mobil, Podlunsek och Crawler tänker utanför de vanliga ramarna. Några storsäljare lär de aldrig bli. Men det är fabrikat som dessa som inspirerar de etablerade att tänka nytt.

 

Plåtisar och campingbilar

Det som dominerar mina artiklar från mässan är alla inredare av skåpbilar. Både de som inreder fullstora vans men även inredare av campingbilar baserade på Ford Transit Custom. Jag hade kunnat visa hundra olika modeller. Men valde ett fåtal.

De flesta med popup-tak. Något som är fullt ut accepterat på alla marknader utom kanske i Sverige. Där man fortfarande är skeptiska. Mest pga våra kalla vintrar. Men jag kontrar med att man kan hålla taket nere vintertid. Den stora finessen är att sommartid ha en takterass att ligga och vila på eller betrakta omvärlden från.

Westfaias campingbilar får representera den uppsjö av campingbilar med popup-tak som ställdes ut. Det var nästan som att vara i England på mässa.

Motstående soffor

De senaste fem åren har sittgrupper med motstående soffor vunnit marknadsandelar. Face-to-Face som de kallas. Idag hittar vi lösningen hos alla fabrikat, ja alla. Inte ens de mindre instegsfabrikaten har råd att inte ha face-to-face sittgrupper i sortimentet.

En annan sittgruppslösning som vinner mark är U-sofforna. Äntligen! Jag har i över ett decennium pratat med tillverkarna om att de ska ha minst en U-soffe modell i sortimentet. Särskilt i modeller menade för två resenärer är det en populär lösning.

Mässans exklusivaste

Denna titel går utan konkurrens till Volkner Mobil. Deras Performance S med en Bugatti i garaget och en stereo för över 3 miljoner kronor är det exklusivaste som ställts ut på Caravan Salon någonsin. Ekipaget betingar nästan 70 miljoner kronor!

Min favorit

Pössl Summit 540 Shine gjorde inte mycket väsen av sig. Men jag föll som en fura. Högt i tak, gott om golvyta, välbyggd. Helt klart en av marknadens smartaste 540 cm plåtisar.

Mässans ”Varför”?

Jag kanske är elak nu. Men när jag förra året formligen älskade Holzmobil för deras hantverk, genomtänkta detaljer och entusiasm var det i år en besvikelse att se deras nyhet. Man hade gjort en showcar i rosa trä, Amarant, och dessutom valt matchande belysning i golvet. Resultatet blev lite inte lyckat. Hantverket är fotsatt på topp, innovationslystnaden likaså. Men de behöver någon som kan styra upp design och materialval.

Mässans raket!

Svenska Kabe växer så det knakar i Tyskland. Nu när mässan stänger har man slagit försäljingsrekord med nästan 100 order på mässan. 2021 såldes 200 Kabe i Tyskland. Får man fram chassin och kan möta efterfrågan ser 2022 ut att bli det dubbla.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email