Meny

.

Använd Truma Combi på rätt sätt

Vi får med viss frekvens höra klagomål från husbilister som är besvikna på sin Truma Combi värmare. Av Truma får jag veta att de får dessa klagomål mer eller mindre dagligen.

Två saker är gemensamt för alla som klagar:

  • De har tidigare haft vattenburen värme från Alde.
  • De har Truma Combi med elpatron.
  •  

Jag kan direkt säga att det inte är något fel på deras värmare eller värmesystem. Det hela bygger på ett missförstånd, eller snarare orealistiska förväntningar.

Det ska denna artikel råda bot på.

 

Av Stefan Janeld

 

En Truma Combi värmare ger antingen 4 000 eller 6 000 watt värmeeffekt. I Sverige är det den kraftigare värmaren som är vanligast. Oftast i kombination med elpatron.

Vi har testat den i de flesta omständigheter och kan utan tveka säga att den räcker även under riktigt bistra vinterdagar. Därför brukar vi säga att det inte spelar så stor roll vilken värmekälla man har ombord. Det är viktigare hur väl tillverkaren byggt värmesystemet.

I ett illa byggt värmesystem spelar det ingen roll vilken panna man har, värmen kommer inte spridas i hela bilen.

Fördelen med luftburen värme är att den reagerar snabbt när du vill göra en justering av temperaturen. Nackdelen är att den är lite surrig och drar möjligen lite mer gasol jämfört med vattenburen värme. Avgörande här är bilens isolering. Den tillförda energin värmer bilen till en temperatur som bestäms av isoleringens förmåga att behålla värmen.

En annan nackdel är just det som många är besvikna på: Att värmaren inte fungerar när man kör den på endast elpatron. Det är svag värme och låg lufthastighet.

Och så ska det vara! Så måste det vara!

 

Förutsättningarna

De som har vattenburet värmesystem kan få 3 000 watts värmeeffekt på elpatron om de står vid elstolpe säkrad med 16 ampère. Den effekten räcker mycket långt om det är några plusgrader och inte blåser. Även minusgrader övervinns utan större ansträngning.

Om elstolpen är säkrad med 10 ampère kan man få ut 2 000 watt. Även den effekten räcker långt.

Därför är det många som vänjer sig vid att köra sin Alde panna på endast el. Men det går inte att överföra denna vana till ett luftburet system.

En Truma Combi värmare har två elpatroner på vardera 900 watt. Alltså totalt 1 800 watt. Under förutsättningen att du får 230 volt från elstolpen. Något som inte alltid är självklart. I seriekopplade stolpsystem kan den sista stolpen ha betydligt lägre spänning. Då sjunker också elpatronens effekt. Detta är såklart lika för vattenburen värme.

 

Hög lufthastighet kyler

I Trumas Combis intelligens styrs fläkthastigheten på ett sätt som balanserar max lufthastighet med max värme för högsta effektivitet. I praktiken betyder det att då man använder endast elpatronerna kommer fläkten inte gå på maxfart. Detta upplever en del användare som att värmaren inte utnyttjar sin kapacitet. Men det är faktiskt tvärtom. Om fläkten skulle gå fortare skulle elpatronerna kylas av och ingen värme alls skulle komma ut i bodelen.

 

Börja alltid på gas!

Man ska också tänka på att elpatronerna ska hålla varmvattnet i varmvattenberedaren varmt. När du startar värmaren kommer mycket energi gå åt till att värma vattnet.

Därför är det en god idé att alltid starta värmaren på gasdrift (eller diesel om du har en dieselversion). Eller en kombination av gas (diesel) och el. När värmaren är rejält varm, inklusive vattnet i beredaren, kan man växla över till endast eldrift och se om det räcker.

 

Ingen elvärmare

I Europa är det inte särskilt vanligt att man har elpatron på Truma Combi. Faktiskt är det så ovanligt att man på Caravan Salon i Düsseldorf förra året lanserade Truma Combi med elpatron som en nyhet och kallade den för en hybridvärmare. Vi svenskar som såg skyltarna var mäkta förvånade, vi hade ju haft just denna version som mer eller mindre standard sedan modellen lanserades.

Mitt råd till er som har en husbil med Truma Combi panna är att se den som en gasoldriven (eller dieseldriven om du har en dieselversion) värmare som kan stöttas med el. Då kommer era förväntningar ligga i linje med värmarens funktion och kompetens.

Vill du veta mer om värmare och värmesystem i husbilar? Klicka här!

Tillförd värmeeffekt är tillförd effekt oberoende om det är ett luft- eller vattenburet system. Det är den tillförda effekten som värmer bilen oberoende av vilken källa, gasol eller el, den kommer från. Kör Du Truman på bara 1800 watt så räcker det inte om det är kallt. Med gasol ger pannan 4 000 watt eller 6 000 watt. Då blir det varmt i bilen även den kallaste natten! På bilden etiketten på en Truma Combi 6 E. E för elpatron.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift