.

Bättre förr?

Det är lätt att romantisera över veteranhusbilars fägring och charm när man ser dem uppställda i all sin prakt på ett museum, till exempel. Vårt bildspel med detaljer kanske kyler ner längtan att få uppleva en semestervecka i dem.

Förarstolen är ett extra tillbehör för 35 dollar, fanns billigare version i rotting. Den står löst på golvet utan fästen. Långt ifrån alla kunder köpte förarstol. Många tog med sig en köksstol vid avfärd. Det var säkert en spännande färd i snäva kurvor och under accelerationsfasen. Bilen är en Wiedman från 1929
En vanlig vedkamin med skorsten var en vanlig värmekälla på tidiga husbilar.
På vissa håll har det inte hänt så mycket. Den här husbilen från 20-talet har riktiga rullgardiner. Bilen är ett specialbygge från 1931.
En pentrypump i mässing, inte bara funktionell utan också en vacker inredningsdetalj. Sitter i en Wiedman från 1929.
Långfärdskomfort? Jo hej du! Förarplatsen i Tenessee Traveller.
I dagens husbilar är det ibland trångt över axlarna. Dåtidens kupéer var breda som telefonkiosker – om nu någon minns dem. Bilen är en Pierce Arrow från 1928.
Dagens drop-down bäddar är lite mer sofistikerade än denna extrabädd som lyfts upp och säkras med en (1) läderrem; framändan av sängen är passagerarstolens ryggstöd. Bilen är en Clark Cortez Motorhome från mitten av 1960-talet.
Tvärställd dubbelbinge har varit föredragen sänglösning sedan 20-talet. I detta fall en bäddsoffa. Notera alla fönster! Bilen är en Wiedman från 1929.

Artikeln publiceras i samarbete med Douglas Keister som gett ut boken Mobile Mansions. En mycket trevlig bok endast utgiven i USA men möjlig att få tag på via nätet. www.douglaskeister.com