Dethleffs byggde sin första husbil 1977, den blev ingen försÀljningsframgÄng. Det var först med denna helintegrerade modell kallad Globetroter 550/4 som sÄg dagens ljus 1981 som försÀljningen tog fart. Designen var futuristisk och kunde skryta med ett rekordlÄgt luftmotstÄnd pÄ 0,39 cW. En siffra som stÄr sig vÀl Àven idag.
Â
Modellen baserades pÄ Mercedes L207 och var försedd med en 65 hÀstars sugdiesel. Knappast nÄgon raket trots den goda aerodynamiken.
Den var kort, blott 5,63 meter, men hade ÀndÄ fyra sÀngplatser. TvÄ i taksÀngen fram och tvÄ i den bÀddbara U-soffan. Planlösningen Àr idag en klassiker, senast vi sÄg den var i den helintegrerade Dethleffs Advantage i3 som las ner för tvÄ Är sedan.
Vid introduktionen kostade Globetrotter 550/4 ca 70 000 DM, vilket dÄ motsvarade ca 350 000 svenska kronor. Bilen stÄr idag utstÀlld pÄ Erwin Hymer museum i Bad Waldsee.