Meny

.

Byte av framhjulslager – enkelt, men många moment

Jag har under en tid hört ett knorrande/malande ljud. Det påminner om ljudet från en spårvagn på 50-talet. Jag har frågat andra, men de har inte hört det. Det är ju ofta så att om man låser på ett ljud finns det tydligt där medan övriga inte hör det. Ljudet har enbart berott på hastigheten och varit helt oberoende av vilken växel jag legat på.

 

Text Stig Forsberg, HP Adlung

Bilder Stig Forsberg

 

Är det ett framhjulslager? – Trist men överkomligt.

Är det slutväxeln? – Kostnadsmässigt mycket trist.

Vad annars kan det vara? – Funderat och undersökt mycket.

Ljudet var mer framträdande när bilen var kall, efter några mil så blev det tystare. Det förändrades inte när man svängde höger eller vänster som brukar vara ett tecken på ett defekt framhjulslager. Jag lutade därför mot slutväxeln i växellådan.

Så blev det dags att byta till vinterhjul. Besökte Heinz Peter Adlung (HP) på Prodob och i samband med att bilen lyftes snurrade verkstaden på hjulen. Blixtsnabbt kom svaret när vänster framhjul roterades – det var framhjulslagret. Det var inte mycket det lät, men det lät.

Med det konstaterat beställdes tid för byte av framhjulslagret. Lite oroligt undrade jag om jag kunde köra under veckan fram till de hade tid att åtgärda det. Svaret var ett lugnade ja. Det var så lite att det skulle funka, annars är regeln att när det väl börjar rasa kan det gå fort. Det visade sig vara rätt, inget förvärrades eller havererade innan det var dags för bytet.

 

Vi byter väl båda sidorna, tyckte jag

Bilen har gått styva 19 000 mil så det var väl dags även på andra sidan.

”Kommer inte på fråga! Lagret på höger sida funkar säkert 20 000 mil till. Att vänster sida havererar kan ha många olika orsaker. Du har kört ner i ett djup potthål, du har kört mot en kantsten eller kört med obalanserat hjul. Mekaniskt yttre våld kan orsaka det. Det kan även vara så att en broms legat på lite och därmed har lagret gått varmt.” säger HP.

Därmed slutdiskuterat, för vi byter inte hela delar!”

 

Enkelt, men många moment

Jag skrev så i rubriken och sett till att det är ett rent mekaniskt arbete demonterings/monterings-jobb så kan även en gammal hobbymeckare hänga med. Där tar det dock slut. Man måste veta vad man gör och behöver många specialverktyg. Bland annat en hydraulisk press med en kraft av 20 ton samt en massa tillbehör till den.

Detta är verkligen inget för en nybörjare!

Det visade sig även behövas ett induktionsverktyg för kraftig uppvärmning och en hel del mekaniskt våld. En viktig komponent var stor erfarenhet och stort tålamod hos mekanikern. Efter 15 år hade rosten skaffat sig ett rejält grepp om delarna. Den oerfarna hade gett upp halvvägs.

 

Så här gick det till

Det som tillkommer i beskrivningen är att före och efter varje moment skall det till ordentlig rengöring av den del man jobbar med. Inte med en stålborste som på min tid, utan här gäller tryckluftsdrivna ståltrissor. Varje demonterad del ser ut som ny där den ligger och väntar på återmontering.

 

  • 1     Hjulet demonterades
  • 2     Styrstaget kopplades loss så att det går att vrida på hjulupphängningen.
  • 3     Bromsoket lossades med visst besvär på grund av en kant på skivan.
  • 4     Hjulnavets mutter lossas med stor möda på grund av att muttern rostat fast.
  • 5     Bärarmen lossa för att drivaxel skall kunna dras ut ur navet.
  • 6     Hjulnavet dras av med hydraulpressen, precisionsmoment.
  • 8     Hjullagret dras ur med hydraulpressen, precisionsmoment.
  • 9     Återmontering i omvänd ordning, börjar med magnetringen.
  •  

Här används hydraulpressen igen för att efter noggrann rengöring och smörjning av aktuella delar pressa tillbaka lagret och hjulnavet. Starten är mycket viktig, man måste börja helt rak. Olika brickor och även det gamla hjullagret används för att pressa det nya hjullagret på plats. Därefter tämligen rakt på för återmonteringen.

 

En bild säger mer än ord

Till bilderna i galleriet finns förklarande texter. Klicka på bilden så kommer de upp.

Några korta videos för er som är intresserade

Gamla hjullagret dras ur med stor kraft

Hjullagret pressas tillbaka på sin plats

Hjulnavet pressas tillbaka i hjullagret. Nu är de komplicerade delarna klara.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift