Meny

.

Svensktoppen oktober 2023

Man skulle kunna tÀnka sig att instegsbilarna ska vara vinnare nÀr ekonomin Àr anstrÀngd. Men icke! Statistiken visar att instegsbilarna Àr de som sÀljer minst. Med bred marginal.

 

Av Stefan Janeld

 

Att försĂ€ljningen gĂ„r ner har vi vant oss vid. Varför Sverige tappar mer Ă€n andra lĂ€nder Ă€r inte helt enkelt att förklara. Alla marknader upplever inflation, prisökningar och högre rĂ€ntor. NedgĂ„ngen har dock bromsat in en aning. FrĂ„n över 30% till 25%. SĂ„ kanske vi börjar se ljuset. PĂ„ mĂ€ssorna i Paris och Birmingham var försĂ€ljningen högre Ă€n vĂ€ntat och det finns en optimism som inte spridit sig till Sverige. Ännu, vill jag tillĂ€gga. Det finns tecken pĂ„ att Ă€ven den svenska marknaden Ă€r pĂ„ vĂ€g att vĂ€nda.

Vinnarna pÄ marknaden Àr de vÀletablerade fabrikaten med starka handlare och stabila importörer. Det Àr inte de billigaste fabrikaten som sÀljer bÀst. Snarare Àr det mer pÄkostade husbilar som lockar kunder. Undantaget Àr Sun Living som blivit Sveriges populÀraste instegsfabrikat. Med en ökning pÄ nÀstan 20% tar de rejÀlt med marknadsandelar och Àr enda instegfabrikat pÄ topp tio.

 

Mellanklassen regerar

Jag har roat mig med att titta pÄ hur försÀljningen Àr fördelad mellan de olika prisklasserna. Det blir inte 100% korrekt eftersom en del fabrikat Àr representerade i flera klasser. Vissa mellanklassfabrikat har instegsmodeller som Àr populÀra och likasÄ har de modellserier som hör hemma i premiumklassen. Men man fÄr ÀndÄ en uppfattning om marknaden.

 

  • Premium 35% (847 st)
  • Mellanklass 50% (1 216 st)
  • Insteg 15% (386 st)

 

Att instegsbilarna sÀljer sÄ pass mycket mindre Àn mellanklass och premium kanske Àr förvÄnande. Men de billigare bilarna köps av de som har minst med kapital. I tider som dessa drabbas de hÄrdast och Àr mest försiktiga. Om de ÀndÄ köper sig en husbil vÀljer de en begagnad.

I andra Ànden, premiumklassen, Àr siffrorna relativt höga. Absolut sÀljs det en större andel premiumhusbilar i Sverige jÀmfört med andra marknader. Denna kundgrupp Àr inte lika rÀnte- och inflationskÀnslig.

Sun Living Àr Sveriges populÀraste instegsfabrikat.
Klicka pÄ bilden för att ladda hem statistiken som pdf

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift