Meny

.

10 bra husbilar under 500 000:-, del 1 halvintegrerade

Att utse bra köp i denna prisklass Àr vanskligt. Bilarna har ofta levt ett decennium eller mer pÄ vÀgarna och kan vara i vÀldigt olika skick. De tio jag listar i denna artikel Àr sÄklart inte de enda bra köpen. Men det Àr modeller jag kan rekommendera baserat pÄ att vi testat dem och samtal med husbilsÀgare, handlare och tillverkare.

 

Av Stefan Janeld

 

Det finns gott om bilar under en halv miljon pÄ marknaden. Och billigare Àn sÄ. Att hitta rÀtt Àr inte lÀtt. Till denna artikel hade jag tvÄ grundlÀggande kriterier.

 

  • 1: Bilen ska ha en modern commonrail dieselmotor. De har en betydligt bĂ€ttre körbarhet och brĂ€nsleekonomi Ă€n föregĂ„ngarna. För Fiat och Ford betyder det Ă„rsmodell 2007 och senare. Mercedes och Renault lĂ„g ett par Ă„r före. Men det Ă€r fĂ„ Mercedes baserade husbilar som kvalar in. De som gör det Ă€r udda modeller som kan vara svĂ„ra att finna. Det leder oss till punkt tvĂ„ av mina kriterier.
  •  
  • 2: En relativt vanlig modell som regelbundet hittas pĂ„ de olika begagnatsidorna pĂ„ nĂ€tet. Udda modeller behöver inte vara sĂ€mre. Men det Ă€r svĂ„rt att ge en generell rekommendation eftersom det klena urvalet gör det svĂ„rt att avgöra kvalitetsnivĂ„n.

 

Beroende pÄ personliga preferenser och budget kan man sjÀlvklart frÄngÄ dessa kriterier. Om du kÀnner att du vill ha hjÀlp i ditt sökande kan du alltid gÄ med i Husbilsskolan. Vi hjÀlper regelbundet till med att finna en husbil för olika behov inom respektive budget.

 

Viktigt att kolla allt

Med sÄ pass gamla bilar som detta ÀndÄ Àr fÄr man inte fuska med funktionskontroll, historik eller fuktmÀtning. I vÄr Begagnatspecial fÄr du all information du behöver om vad du ska kontrollera och Àven hur du gör det.

 

Undvik privatköp

Med tanke pÄ att vi pratar om Àldre husbilar Àr mitt rÄd att undvika privatköp och istÀllet vÀnda er till en handlare. DÄ har ni skydd av konsumentköplagen och dessutom ett företag att vÀnda er till för support. Inte bara vid problem, support Àr Àven att kunna fÄ hjÀlp med vardagliga ting som man stöter pÄ som husbilist.

 

PrutmÄn

Idag Ă€r husbilsmarknaden inte lika het som för ett par Ă„r sedan. Även om just begagnat Ă€r populĂ€rt finns det en viss prutmĂ„n. I denna artikel har jag utgĂ„tt frĂ„n utannonserade priser. Det behöver du inte göra. SĂ€rskilt om du ser en bil som stĂ„tt hos handlaren ett tag.

 

KĂ€nns moderna

NĂ€r man köper begagnad husbil jĂ€mför man ofta med nya modeller. Man blir varse sĂ„nt man försakar nĂ€r man köper begagnat istĂ€llet för senaste Ă„rsmodellen. Ibland stöter man pĂ„ modeller som kĂ€nns riktigt förĂ„ldrade medan en annan modell frĂ„n samma Ă„r fortfarande kĂ€nns frĂ€sch. DĂ„ pratar jag inte frĂ€mst om mönster pĂ„ textilierna eller fĂ€rgen pĂ„ fanĂ©ren. Mer om hur de klarat tidens tand. Klisterdekaler, lister, plastdetaljer och annat blir ofta missfĂ€rgat, blekt och matt med Ă„ren. Det drar ner intrycket av bilen. Att handlare inte lĂ€gger mer tid pĂ„ att ”putsa upp” sina begagnade husbilar förvĂ„nar mig.

Bilarna i denna artikel kÀnns moderna enligt mig, du försakar vÀldigt lite jÀmfört med en ny husbil. Mest sÄnt som att de har halogenbelysning istÀllet för LED, sÄvida tidigare Àgare inte bytt. VÀrmare med Àldre kontroller och motorer som inte följer senaste avgasnormen.

 

Detta Àr del 1 i en artikelserie om fyra. Vi kommer de nÀrmaste mÄnaderna publicera tips pÄ begagnade helintegrerade, alkovbilar och plÄtisar. Inte alltid 10 stycken, inte alltid under 500 000 kronor. Men alltid solida tips.

 

Klicka pÄ rubrikerna för att komma till vÄrt test av modellen

Coral 670 SL Àr en av de mest sÄlda husbilarna i Sverige. Den har höga lÄngbÀddar och rymligt garage. Men det finns fler praktiskt inredda modeller i Coral serien. För att fÄ tag i en fin 670 SL under halvmiljonen fÄr du nog rÀkna med en 12-15 Är gammal bil. En mer udda modell ur samma modellserie kan vara 10 Är gammal och klara pristaket.

Har sĂ„lts i flera olika utrustningsnivĂ„er genom Ă„ren. FrĂ„n enklare till exklusivare – Axess, Plus och Supreme. De mest utrustade har bland annat vattenburen vĂ€rme.

Hittar du ingen Coral kan du leta efter en Matrix. En syskonmodell med taksÀng över sittgruppen.

 

Starka sidor

  • Utrustade för svensk vinter (Ă€ven de enklare om man stĂ„r vid elstolpe)
  • VĂ€lplanerade bodelar oavsett modell
  • VĂ€l utbyggt handlarnĂ€t sĂ„ man kan fĂ„ hjĂ€lp över hela landet

 

Svaga sidor

  • Billiga dekaler gör att bilarna ser lite slitna ut efter nĂ„gra Ă„r

BĂŒrstners toppserie av halvintegrerade husbilar pĂ„ sin tid. I Sverige sĂ„ldes den som regel med Alde vĂ€rme och skyhög standardutrustning. Privatimporterades flitigt sĂ„ utrustningsnivĂ„n kan variera kraftigt.

Som ny var de svensksĂ„lda överprisade. Men nu kan man fĂ„ dem till ”rĂ€tt pris”. För budgeten i denna artikel fĂ„r du en Solano frĂ„n 2010 eller Ă€ldre.

Lillasyster Nexxo var en lite enklare modell men med samma grundkvalitet. Vill du ha en lite yngre modell kan du titta pÄ den och vinna 2-4 Är.

 

Starka sidor

  • VĂ€lutrustad
  • AL-KO chassi
  • Ofta vinteranpassad

 

Svaga sidor

  • Ej ramfönster

I Sverige sÀljs det mestadels helintegrerade Carthago. Men det dyker med jÀmna mellanrum upp en del halvintegrerade pÄ begagnatmarknaden. Byggkvaliteten Àr hög och de stÄr emot Ären mycket vÀl. Men det avspeglas inte riktigt i prislappen. Troligen för att det just Àr de helintegrerade som Àr mest eftertraktade. De halvintegrerade Àr lite av ett fynd. Du kan hitta exemplar frÄn 2012-2013 som klarar denna artikels pristak.

2011 nÀr C-Tourer lanserades stod den pÄ Fiats Camperchassi. Men redan efter ett par Är bytte man till AL-KO chassi.

Om du inte hittar en C-Tourer kanske du kan finna en lite Ă€ldre C-Line eller t.o.m E-Line. De Ă€r C-Tourers exklusivare syskon. Årsmodellerna runt 2008-2009 kan man finna runt denna artikels pristak.

 

Starka sidor

  • Hög byggkvalitet
  • God vinterkomfort
  • Dubbelgolv

 

Svaga sidor

  • Hög toalettsits
Se sÄ snyggt taksÀngen Àr infÀlld i taket

En modellserie som lades ner 2009 om jag minns korrekt. SÄlde bra och brukar finnas gott om pÄ begagnatmarknaden. StÄr pÄ ett Renaultchassi sÄ den kan kÀnnas lite udda. Men bilen Àr en trevlig vÀgvagn. Esprit Àr en av Dethleffs toppserier och tillverkas Àn idag, nu pÄ Fiat.

Esprit RT finns i flera planlösningar. Ofta med Alde vÀrmare vilket mÄnga uppskattar vintertid. Kjolar i aluminium Àr ocksÄ nÄgot riktiga vinterbilar bör ha, de blir inte spröda i kylan. För er som vill ha en Äretruntbil till rimliga pengar Àr detta ett gott val.

 

Starka sidor

  • VĂ€lbyggd
  • De med vattenburen vĂ€rme har ett vĂ€lplanerat vĂ€rmesystem. (Har inte testat nĂ„gon med luftburen vĂ€rme, sĂ„ kan inte uttala mig om systemet.)
  • Bra kök

 

Svaga sidor

  • Ofta lĂ„ngt överhĂ€ng
  • De aktiva sĂ€kerhetssystemen Ă€r inte i nivĂ„ med dagens husbilar

Är detta den bĂ€sta Hobby som nĂ„gonsin tillverkats? Om du frĂ„gar mig sĂ„ Ă€r den det. Treaxklad halvintegrerad husbil med AL-KO chassi och ofta stora 3.0 liters motorn. En riktig landsvĂ€gsyacht för tvĂ„ som vill bo bekvĂ€mt pĂ„ lĂ„ngresan.

Finns med flera olika planlösningar. Den som sÄlde bÀst Àr den med lÄga lÄngbÀddar och badrummet bak. Men det finns fler versioner, exempelvis en med fransk hörnsÀng som har en riktigt trevlig sittgrupp dÀr man kan bjuda hela slÀkten pÄ middag.

Sök modeller frÄn 2007-2009 sÄ kommer du under halvmiljonen.

 

Starka sidor

  • VĂ€gegenskaperna
  • Bodel planerad för tvĂ„ ger fĂ€rre kompromisser
  • Tidlös möbeldesign (tycker jag)

 

Svaga sidor

  • OjĂ€mn vĂ€rme i bodelen dĂ„ den luftburna vĂ€rmaren Ă€r placerad lĂ„ngt bak

SL Àr den exklusivare modellserien. Den enklare varianten, CL, Àr vanligare. Versionerna har samma grundlÀggande byggkvalitet men det skiljer i utförande och utrustning.

CL modeller kan du hitta kring Ärsmodell 2010-2011. SL modellen blir ett eller ett par Är Àldre.

Detta Àr premiumkvalitet sÄ du kan förvÀnta dig en hög finish och mÄnga omtÀnksamma detaljer.

 

Starka sidor

  • Byggkvalitet
  • Finish
  • VĂ€lgjorda installationer

 

Svaga sidor

  • Simpel drĂ€nkbar vattenpump

För att komma ner under en halv miljon fÄr du leta efter ett 14-15 Är gammalt exemplar. Men var inte orolig. Detta Àr husbilar byggda som tanks. Tak i glasfiber (tÀnk bÄtskrov) utan skarvar och likasÄ bakstammen. Ett exklusivt sÀtt att bygga.

En riktigt bekvÀm vÀrmestuga vintertid. Kabes vinterkomfort Àr erkÀnd. Alltid vattenburen vÀrme, kraftigare generator och startmotor. Den goda isoleringen och ventilationen gör Àven nytta pÄ sommaren dÄ man fÄr en svalare bodel.

 

Starka sidor

  • Stabilt bygge
  • Ett av de bĂ€ttre vĂ€rmesystemen pĂ„ marknaden
  • BekvĂ€ma sĂ€ngar

 

Svaga sidor

  • LĂ„ngt överhĂ€ng och baktung
I sitt rÀtta element.

Ett ca 10 Ă„r gammalt exemplar av denna bestseller kan du fĂ„ för mellan 450 000 och 500 000 kronor. Och du kan vara sĂ€ker pĂ„ att den Ă€r vĂ€lutrustad ty bilarna har sĂ„lts ”All inclusive” i alla Ă„r.

Just denna modell har lÄga lÄngbÀddar och badrum bak. Men föredrar du en annan planlösning finns det flera olika i Mc4 serien. Troligen till ett nÄgot lÀgre pris dÄ detta Àr den mest eftertraktade modellen.

 

Starka sidor

  • VĂ€lutrustad
  • TrĂ€fri bodelskonstruktion
  • En av fĂ„ (den enda?) med denna planlösning dĂ€r man kan bĂ€dda ihop sĂ€ngarna

 

Svaga sidor

  • LĂ„ga stuvutrymmen under sĂ€ngarna

En klassiker som lades ner för att den blev för dyr. Mycket vÀlbyggd med hög utrustningsnivÄ. Det finns flera modeller ur 70F serien, men denna var den populÀraste och den det finns flest av. Eftersom det Àr en exklusiv modell fÄr du rÀkna med att de som klarar vÄrt pristak Àr 12-13 Är eller Àldre.

Med AL-KO chassi fÄr du god komfort och slipper problem med rost. En god reskamrat pÄ lÄnga resor. Har du chansen, köp med 3.0 liters motorn.

 

Starka sidor

  • Åkkomforten
  • Ombonad bodel
  • Skjutdörrar till sovrummet

 

Svaga sidor

  • Inte sĂ„ stora stuv under sĂ€ngarna
  • Bodelsdörren matchar inte bilens kvalitet i övrigt

Samma bilar med olika namn. Alla byggda i Capron Fabriken. Har ett vÀlförtjÀnt rykte om sig att vara enkla men problemfria. Eller kanske man ska sÀga enkla och dÀrmed problemfria? Hur som helst har vi testat dem mÄnga gÄnger, Àven begagnade, och alltid imponerats av den tysta fÀrden och funktionella inredningen.

Du kan finna exemplar frÄn 2015-2016 som klarar vÄrt pristak. GÄr du nÄgra Är ytterligare tillbaka i tiden Àr de betydligt billigare Àn sÄ och jag skulle fortfarande kÀnna mig trygg med att köpa ett exemplar.

 

Starka sidor

  • KĂ€nda för att vara problemfria
  • Tystare fĂ€rd Ă€n andra instegsmodeller (Ă€ven tystare Ă€n mĂ„nga mellanklassmodeller)
  • Enkla att leva med

 

Svaga sidor

  • Saknar ombonad kĂ€nsla
  • UtanpĂ„liggande fönster

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift