Meny

.

Carthago C-Tourer i142 QB och C-Tourer T-Plus 145

Carthago tar steget ner i mellanklassen med nya C-Tourer, och gör det med kvalitetskÀnslan i behÄll.

 

Testade av Björn Genberg och Stefan Janeld

Foto Stefan Janeld

 

Carthago Ă€r en premiumtillverkare som kryper nedĂ„t i segmentet för att möta kunder med mindre feta plĂ„nböcker. Hur gör man den tulipanarosen utan att sĂ€nka varumĂ€rket? Genom att behĂ„lla kvalitĂ©n pĂ„ bygget, dra ner pĂ„ det som kostar: AL-KO-chassi och Aldes vattenburna vĂ€rme till exempel och – framför allt – korta produktionstiden med en rationell tillverkning i nybyggda lokaler.

TaksÀngen inte starkaste argumentet

Bilarna i testet Àr de, i vÄrt tycke, intressantaste i den nya modellserien. Helintegrerade C-Tourer i142 QB har en sÀnglösning som kombinerar den fristÄende drottningsÀngen med den tvÀrstÀllda dubbelbingen. Du fÄr fördelen av att lÀtt ta sig i och ur sÀngen utan att behöva köpa en lÄng husbil.

Halvintegrerade C-Tourer T-Plus 145 har den allt populÀrare taksÀngen över dinetten och Àr dÀrför ett lika mÄngsidigt alternativ som en helintegrerad husbil. I akter en tvÀrstÀlld dubbelbinge för att spara lÀngd, men det finns lÄngbÀddar som alternativ. I Tyskland Àr tvÀrbÀdd den populÀraste lösningen och dÀrför Àr det den man visar först.

Det som gör att vi fastnat för bilen Àr dinetten. Den Àr större Àn i övriga C-Tourer modeller eftersom taksÀngen dikterar ytan dinetten fÄr. Detta Àr det starkaste argumentet för denna bil. TaksÀngen Àr bara en bonus.

Det skiljer i körupplevelse

I den helintegrerade C-Tourer i142 QB. Hittar jag snabbt en bekvÀm körstÀllning . Utrustningen Àr omfattande: farthÄllare, elhissar, centrallÄs, CD och backkamera. Vad som blir standard i Sverige Àr i skrivande stund oklart.

LĂ€gger i vĂ€xel och rullar ivĂ€g. Den 130 hĂ€star starka motorn rĂ€cker till. I rondellen blir det visst uggletittande: den busshĂ€ngda spegeln och en sluttande A-stolpe ger en riktigt död vinkel. Framrutan Ă€r djupt nerdragen – enkelt att placera bilen pĂ„ vĂ€gen. HĂ€r ombord kör man mer personbilslikt Ă€n i mĂ„nga andra husbilar. Att frĂ€mre sĂ€ngen Ă€r placerad bakom framaxeln bidrar till ett balanserat upptrĂ€dande pĂ„ vĂ€gen sĂ„ lĂ€nge förhĂ„llandena Ă€r goda. NĂ€r ojĂ€mnheterna blir frekventa fĂ„r bakvagnen svĂ„rt att parera och börjar studsa pĂ„ typiskt bladfjĂ€dervis. Men vi Ă„ker fortfarande komfortabelt – framförallt tyst – och prutar inte pĂ„ farten. FĂ€rden Ă€r lika tyst som i dubbelt sĂ„ dyra Chic E-Line.

Den halvintegrerade C-Tourer T-Plus 145 har hunnit fĂ„ nya Euro 5-versionen av Fiats treliters motor. Ett kraftpaket av rang som vi kör för första gĂ„ngen i en husbil. Vi sitter lite sĂ€mre Ă€n i den helintegrerade och utsikten Ă€r betydligt sĂ€mre. Det Ă€r inga problem att placera bilen pĂ„ vĂ€gen men det sker inte lika instinktivt som i den helintegrerade systern. Trots att Fiat jobbat med fjĂ€dring och stötdĂ€mpning pĂ„ nya chassit Ă€r fĂ€rden vĂ€l sĂ„ studsig pĂ„ ojĂ€mn vĂ€g. Men ocksĂ„ lika tyst som i den helintegrerade systern Normal ljudnivĂ„ i en husbil Ă€r 72-74dB. HĂ€r ombord mĂ€ter vi 68dB – en skillnad pĂ„ 40-60 procent! Utrustningen ombord Ă€r samma som i den helintegrerade.

Dugliga Àven vintertid

Alla Carthago har stora garage. Det Àr inga problem att fÄ med sig semesterpackningen. I den helintegrerade finns viss stuv i dubbelgolvet, i den halvintegrerade finns dÀr endast plats för teknik och tankar.

Vid projekteringen av C-Tourer stÀllde man tvÄ viktiga krav: lÄgt pris och lÄg vikt. För att nÄ lÄgt pris valde man Fiats lÄgramschassi med bred spÄrvidd. Det medförde att vikten inte gick att fÄ ner maximalt. Möjligheten att registrera totalvikten till 4 250 kilo gör problemet litet.

I bĂ„da bilar Ă€r det luftburen vĂ€rme som gĂ€ller. Vattenburen finns inte ens som tillbehör. Dubbelgolvet i bĂ„da bilar vĂ€rms, dĂ€rmed slipper man kalla golv. Ingen av kupĂ©erna har isolerande draperi. Ner till minus 10 grader klarar man sig utan, men det kostar gasol. För vintercampare Ă€r den helintegrerade ett bĂ€ttre val. Den Ă€r bĂ€ttre isolerad runt kupĂ©n och har bara en dörr. Avloppstanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd i bĂ„da bilarna. Tömning sker inifrĂ„n bilen – ingen risk att avloppskranen fryser. De moderata överhĂ€ngen Ă€r lĂ„nga nog för att man ska tĂ€nka pĂ„ vad man lastar in i garaget. Tung last försĂ€mrar framkomligheten vintertid och pĂ„ vĂ„tt grĂ€s.

Bilder C-Tourer i142 QB

Bilder C-Tourer T-Plus 145

Vi tycker

Bodelarnas uppbyggnad och den gedigna inredningen Àr i samma klass som alla Carthago. Vi var nöjda med köregenskaperna, de generösa bÀddmÄtten, den bekvÀma dinetten och avsaknaden av stora missar. Den fina kvalitén i bodelskonstruktionen Àr ett starkt plus.

Bilarna Àr sÄ pass kompetenta att de kommer kannibalisera en del pÄ mer pÄkostade syskonet Chic C-Line. Det skiljer mindre i kompetens Àn prisskillnaden antyder, endast de som prioriterar vintercamping eller AL-KO chassits lugnare bakvagn kan rÀttfÀrdiga den extra slanten.

Till sist: Hel- eller halvintegrerat? Valet stÄr i detta fall mellan en bekvÀmare dinette (halv) eller bÀttre utsikt för föraren (hel).

Fakta C-Tourer i142 QB

Vi gillar

  • Den djupt nerdragna vindrutan
  • Stabilt bygge
  • Platsbesparande sĂ€nglösning
  • Tyst fĂ€rd

 

Vi önskar

  • 100% LED

 

Vi gillar inte

  • För hög toalett
  • DĂ„lig hall
  •  

Utrustning testbil

ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, taksÀng över förarplats, kyl, frys, spisflÀkt, spis, luftburen vÀrme, elfotsteg

Fakta C-Tourer T-Plus 145

Vi gillar

  • TaksĂ€ngen infĂ€lld i taket
  • Dinetten – stor och bekvĂ€m
  • Tyst fĂ€rd
  • Stabilt byggd bodel

 

Vi önskar

  • 100% LED
  • Golv utan nivĂ„skillnader
  • Ett oömmare garage

 

Vi gillar inte

  • För hög toalett
  • DĂ„lig hall
  •  

Utrustning testbil

ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, taksÀng över dinette, kyl, frys, spisflÀkt, spis, luftburen vÀrme, elfotsteg

Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift