Carthago tar steget ner i mellanklassen med nya C-Tourer, och gör det med kvalitetskÀnslan i behÄll.
Â
Testade av Björn Genberg och Stefan Janeld
Foto Stefan Janeld
Â
Carthago Ă€r en premiumtillverkare som kryper nedĂ„t i segmentet för att möta kunder med mindre feta plĂ„nböcker. Hur gör man den tulipanarosen utan att sĂ€nka varumĂ€rket? Genom att behĂ„lla kvalitĂ©n pĂ„ bygget, dra ner pĂ„ det som kostar: AL-KO-chassi och Aldes vattenburna vĂ€rme till exempel och â framför allt â korta produktionstiden med en rationell tillverkning i nybyggda lokaler.
TaksÀngen inte starkaste argumentet
Bilarna i testet Àr de, i vÄrt tycke, intressantaste i den nya modellserien. Helintegrerade C-Tourer i142 QB har en sÀnglösning som kombinerar den fristÄende drottningsÀngen med den tvÀrstÀllda dubbelbingen. Du fÄr fördelen av att lÀtt ta sig i och ur sÀngen utan att behöva köpa en lÄng husbil.
Halvintegrerade C-Tourer T-Plus 145 har den allt populÀrare taksÀngen över dinetten och Àr dÀrför ett lika mÄngsidigt alternativ som en helintegrerad husbil. I akter en tvÀrstÀlld dubbelbinge för att spara lÀngd, men det finns lÄngbÀddar som alternativ. I Tyskland Àr tvÀrbÀdd den populÀraste lösningen och dÀrför Àr det den man visar först.
Det som gör att vi fastnat för bilen Àr dinetten. Den Àr större Àn i övriga C-Tourer modeller eftersom taksÀngen dikterar ytan dinetten fÄr. Detta Àr det starkaste argumentet för denna bil. TaksÀngen Àr bara en bonus.
Det skiljer i körupplevelse
I den helintegrerade C-Tourer i142 QB. Hittar jag snabbt en bekvÀm körstÀllning . Utrustningen Àr omfattande: farthÄllare, elhissar, centrallÄs, CD och backkamera. Vad som blir standard i Sverige Àr i skrivande stund oklart.
LĂ€gger i vĂ€xel och rullar ivĂ€g. Den 130 hĂ€star starka motorn rĂ€cker till. I rondellen blir det visst uggletittande: den busshĂ€ngda spegeln och en sluttande A-stolpe ger en riktigt död vinkel. Framrutan Ă€r djupt nerdragen â enkelt att placera bilen pĂ„ vĂ€gen. HĂ€r ombord kör man mer personbilslikt Ă€n i mĂ„nga andra husbilar. Att frĂ€mre sĂ€ngen Ă€r placerad bakom framaxeln bidrar till ett balanserat upptrĂ€dande pĂ„ vĂ€gen sĂ„ lĂ€nge förhĂ„llandena Ă€r goda. NĂ€r ojĂ€mnheterna blir frekventa fĂ„r bakvagnen svĂ„rt att parera och börjar studsa pĂ„ typiskt bladfjĂ€dervis. Men vi Ă„ker fortfarande komfortabelt â framförallt tyst â och prutar inte pĂ„ farten. FĂ€rden Ă€r lika tyst som i dubbelt sĂ„ dyra Chic E-Line.
Den halvintegrerade C-Tourer T-Plus 145 har hunnit fĂ„ nya Euro 5-versionen av Fiats treliters motor. Ett kraftpaket av rang som vi kör för första gĂ„ngen i en husbil. Vi sitter lite sĂ€mre Ă€n i den helintegrerade och utsikten Ă€r betydligt sĂ€mre. Det Ă€r inga problem att placera bilen pĂ„ vĂ€gen men det sker inte lika instinktivt som i den helintegrerade systern. Trots att Fiat jobbat med fjĂ€dring och stötdĂ€mpning pĂ„ nya chassit Ă€r fĂ€rden vĂ€l sĂ„ studsig pĂ„ ojĂ€mn vĂ€g. Men ocksĂ„ lika tyst som i den helintegrerade systern Normal ljudnivĂ„ i en husbil Ă€r 72-74dB. HĂ€r ombord mĂ€ter vi 68dB â en skillnad pĂ„ 40-60 procent! Utrustningen ombord Ă€r samma som i den helintegrerade.
Dugliga Àven vintertid
Alla Carthago har stora garage. Det Àr inga problem att fÄ med sig semesterpackningen. I den helintegrerade finns viss stuv i dubbelgolvet, i den halvintegrerade finns dÀr endast plats för teknik och tankar.
Vid projekteringen av C-Tourer stÀllde man tvÄ viktiga krav: lÄgt pris och lÄg vikt. För att nÄ lÄgt pris valde man Fiats lÄgramschassi med bred spÄrvidd. Det medförde att vikten inte gick att fÄ ner maximalt. Möjligheten att registrera totalvikten till 4 250 kilo gör problemet litet.
I bĂ„da bilar Ă€r det luftburen vĂ€rme som gĂ€ller. Vattenburen finns inte ens som tillbehör. Dubbelgolvet i bĂ„da bilar vĂ€rms, dĂ€rmed slipper man kalla golv. Ingen av kupĂ©erna har isolerande draperi. Ner till minus 10 grader klarar man sig utan, men det kostar gasol. För vintercampare Ă€r den helintegrerade ett bĂ€ttre val. Den Ă€r bĂ€ttre isolerad runt kupĂ©n och har bara en dörr. Avloppstanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd i bĂ„da bilarna. Tömning sker inifrĂ„n bilen â ingen risk att avloppskranen fryser. De moderata överhĂ€ngen Ă€r lĂ„nga nog för att man ska tĂ€nka pĂ„ vad man lastar in i garaget. Tung last försĂ€mrar framkomligheten vintertid och pĂ„ vĂ„tt grĂ€s.
Bilder C-Tourer i142 QB
Bilder C-Tourer T-Plus 145
Vi tycker
Bodelarnas uppbyggnad och den gedigna inredningen Àr i samma klass som alla Carthago. Vi var nöjda med köregenskaperna, de generösa bÀddmÄtten, den bekvÀma dinetten och avsaknaden av stora missar. Den fina kvalitén i bodelskonstruktionen Àr ett starkt plus.
Bilarna Àr sÄ pass kompetenta att de kommer kannibalisera en del pÄ mer pÄkostade syskonet Chic C-Line. Det skiljer mindre i kompetens Àn prisskillnaden antyder, endast de som prioriterar vintercamping eller AL-KO chassits lugnare bakvagn kan rÀttfÀrdiga den extra slanten.
Till sist: Hel- eller halvintegrerat? Valet stÄr i detta fall mellan en bekvÀmare dinette (halv) eller bÀttre utsikt för föraren (hel).
Fakta C-Tourer i142 QB
- Modell Carthago C-Tourer i142 QB
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3L turbodiesel 131hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500/4250 kg
- L x B x H 682 x 227 x 286 centimeter
- BrÀnsletank 120
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 5
- Grundpris cirka 800 000 kronor.
- Vi lÄnade bilen av Carthago
Vi gillar
- Den djupt nerdragna vindrutan
- Stabilt bygge
- Platsbesparande sÀnglösning
- Tyst fÀrd
Â
Vi önskar
- 100% LED
Â
Vi gillar inte
- För hög toalett
- DÄlig hall
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, taksÀng över förarplats, kyl, frys, spisflÀkt, spis, luftburen vÀrme, elfotsteg
Fakta C-Tourer T-Plus 145
- Modell Carthago C-Tourer T-Plus 145
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 3,0L turbodiesel 177hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3500/4250 kg
- L x B x H 690 x 227 x 278 centimeter
- BrÀnsletank 120
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 5
- Grundpris cirka 700 000 kronor.
- Vi lÄnade bilen av Carthago
Vi gillar
- TaksÀngen infÀlld i taket
- Dinetten â stor och bekvĂ€m
- Tyst fÀrd
- Stabilt byggd bodel
Â
Vi önskar
- 100% LED
- Golv utan nivÄskillnader
- Ett oömmare garage
Â
Vi gillar inte
- För hög toalett
- DÄlig hall
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, taksÀng över dinette, kyl, frys, spisflÀkt, spis, luftburen vÀrme, elfotsteg
Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!