Kombi för camping.
Se den som en husbil och du blir besviken pÄ sÄvÀl utrymmen som prislapp. Se den som en exklusiv familjebil med övernattningsmöjlighet och du blir stormförtjust.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Campingbilen, för de som vill vara lika mobila som med personbilen utan att behöva ta in pÄ hotell, Àr marginell hÀr hemma.. PÄ kontinenten dÀremot Àr den populÀr. Klassikerna Àr VW California och MB Marco Polo.
Jag förvÀntar mig en raket nÀr jag styr ut pÄ motorvÀgen. Fiats trelitersmotor pÄ 157 hÀstar gör ju god tjÀnst i bilar en bra bit över Ätta meter och totalvikter pÄ 4 500 kilo. Hymer Car 302 mÀter in pÄ 4,99 meter och 2,5 ton⊠Dessutom Àr den lÄg sÄ luftmotstÄndet Àr inte sÀrskilt stort.
Startar pĂ„ tvĂ„an, ettan ger för ryckig start i lĂ€tta bilar, snabbt till trean och hi-va-de-gĂ„r. Prestandan Ă€r personbilsmĂ€ssig, en kvick personbil. Jag aktiverar farthĂ„llaren nĂ€r jag nĂ„tt marschfarten, 110 km/h. Det bullrar mer Ă€n jag trott, taket Ă€r en gigantisk taklucka och det hörs. Den korta hjulbasen gör sig pĂ„mind över ojĂ€mnheter, det blir en nĂ„got ânickigâ gĂ„ng.
Jag förfogar över elhissar, elspeglar, farthÄllare, AC, antispinn och dubbla airbags. Stereo lyser med sin frÄnvaro och automaten likasÄ. Den sistnÀmnda vore mumma i en bil som denna.
Taket lyfter
Stolarna Àr bekvÀma. Jag trivs bakom ratten. I kökörning mÀrks att stolarna Àr högre Àn Fiats original. MÄste strÀcka ut mer Àn vanligt för att koppla ur. Inga problem vid rödljus eller vid avfÀrd, men vid lÄngvarig krypkörning Àr det tröttsamt.
FĂ€rden Ă€r mycket avslappnad pĂ„ motorvĂ€gen. En stund! Plötsligt Ă€ndrar vindbruset karaktĂ€r. Jag ser med viss förskrĂ€ckelse hur tĂ€ltduken i det uppfĂ€llbara taket stĂ„r som en strut in i bilen. Ăr taket pĂ„ vĂ€g att resa sig av fartvinden? Ăr bilen pĂ„ vĂ€g att bli en cabriolet? Jag saktar ner och styr in pĂ„ en rastplats. UtvĂ€ndigt ser allt normalt ut. Jag hĂ€nger mig i handtagen i taket för att tvinga ner det. Det Ă€r redan i nedersta lĂ€get.
Styr ut pÄ motorvÀgen igen med en hand mot taket. NÀr farten ökar kÀnner jag hur taket lyfter lite, bara nÄgra millimeter. Men det Àr nog för att slÀppa in fartvinden.
Jag ids inte Äka sÀrskilt fort innan jag vet om jag har ett problem eller om det Àr sÄ hÀr taket ska reagera.
Efter ett fyrtiotal mil börjar jag lita pÄ taket. Oron avtar. TyvÀrr finns ingen chans att se om taket gÄtt i lÄs. Jag saknar en indikator eller Ànnu hellre en invÀndig extra lÄsning som du kan spÀnna.
Under testet körde jag 90 mil pÄ mestadels lands- och motorvÀg. Dieselförbrukningen enligt fÀrddatorn var pÄ 0,95 lit/mil men vid pumpen korrigerar vi den till litern exakt. Det Àr stor skillnad att ligga och lunka i 90-100 km/h pÄ 1 600-1 700 varv och att ligga i 120 knyck och varva en bit över 2 000. Jag mÀtte inte exakt skillnad, men fÀrddatorn anger tvÄ deciliters skillnad.
Tredubbla uppgifter
Bodelen minner om en bĂ„t. Varje skrymsle har en funktion â minst. MĂ„nga detaljer har flera uppgifter. SĂ€ngen kan vara bĂ€ddad, ur vĂ€gen eller halvfĂ€rdig. Dinetten Ă€r ett baksĂ€te, bĂ€ddens fotĂ€nda eller en matgrupp. Det finns vatten och gasolspis i pentryt, kylen med frysfack gĂ„r pĂ„ el, 12 eller 230 volt. Toalett och dusch saknas. Dusch Ă€r enkelt att lösa eftersom det finns vattentank. Vill man prompt ha egen toa med sig Ă€r Porta Potti en lösning.
Att fĂ„ med sig packning Ă€r inga problem. Ăven skrymmande saker fĂ„r lĂ€tt plats eftersom man kan frigöra större delen av skĂ„pets golvyta. Lastvikten Ă€r 770 kilo.
Ăr det kallt ute krĂ€vs tillgĂ„ng till 230 volt och ett element. Gasol- eller dieselvĂ€rmare saknas. DieselvĂ€rmare finns som tillbehör. NĂ„gon vinterbostad Ă€r det inte.
Jag tycker
För den som vill ha en lastÄsna till vardags och en utflyktsbil pÄ helgerna Àr den en ett gott val. LikasÄ för den som kan tÀnka sig att varva fricamping med campingplatser utan att krÀva hemmakomfort.
Parkera överallt, inga problemâ fickparkera Ă€r lika enkelt som med familjekombin. Kollen pĂ„ trafiken genom det helglasade skĂ„pet Ă€r total. Det stor skillnad mot att köra vanlig husbil dĂ€r man har betydligt sĂ€mre överblick och behöver massor av utrymme för parkering.
Vore jag spekulant nöjde jag mig med en mindre motor. Nog för att den progressiva styrservon Àr bekvÀm och visst, den extra kraften ger sÀkra omkörningar, men Àr prispÄslaget vÀrt det?
Fakta
- Modell Hymer Car 302
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 3,0L turbodiesel 157hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3300 kg
- Max last 770kg
- L x B x H 499 x 208 x 233 centimeter
- BrÀnsletank 120
- Vattentank 2x19 liter
- GrÄvattentank 43 liter
- Toatank Saknas
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris cirka 429 000 kronor.
- Pris testbil: 499 000 kronor
- Vi lĂ„nade bilen av Hymer Center i Ărebro
Vi gillar
- Att köra och manövrera
- VĂ€lplanerad bodel
- Takhöjden
Â
Vi önskar
- Indikator för lÄst tak
- Extra invÀndigt lÄs till taket
- VÀrmare (finns som tillbehör)
Â
Vi gillar inte
- Priset
- Vindbruset
- Â
Utrustning testbil
ABS, AC, farthÄllare, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, mörklÀggningsdraperi i kupé, taksÀng, centrallÄs Àven för bodelsdörr, kyl med frysfack, spis