Meny

.

Bürstner Solano t729

Trivsam för två

Kan en mellanklassbil med prislapp i premiumnivå vara ett bra köp? Jovars, om man värderar funktion, utrustningsnivå och ett tryggt ägande i åtminstone fem år framåt.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Bürstner prenumererar på andraplatsen i försäljningsstatistiken. 2008 var de till och med numéro uno. Succén får tillskrivas ett brett sortiment, duktiga handlare, generösa garantipaket och på senare år även snygg formgivning. Sortimentet sträcker sig från enklare mellanklassbilar till premiumsegmentet.

Testbilen är den exklusivaste halvintegrerade i modellfloran, en bil i övre mellanklassen. Den såg dagens ljus redan 2007 och vi anar att en ersättare inte är långt borta.

Landsvägslok

Jag finner mig snabbt tillrätta bakom ratten, sitter väl högt och närmare ratten än jag vill, men så är det alltid i halvintegrerade husbilar baserade på Fiat. Motorn är den nya versionen av den 2,3 liter stora dieseln. En variabel turbogeometri (genom att gradvis ändra insugets diameter får man samma fart på luftflödet på alla varvtal) har ökat effekten från 131 hästar  till 148 och vridmomentet från 320 Nm till 350. Jag har kört motorn tidigare, men då bara i ganska lätta fordon och där gör effektökningen inte så stor skillnad.

Men Solano t729 är en rejäl pjäs som väger tre ton olastad och här kommer motorn till sin rätt. Accelerationen är mjuk och omedelbar, jag är snabbt uppe i motorvägsfart och kör om en flygbuss på E4 snabbt och säkert.

Chassit har inga problem med hastigheten, färden är både bekväm och förtroendeingivande. Vid sidan av motorvägen, på sliten asfalt och grusväg, består intrycket av ett komfortabelt chassi med lättkörd motor.

Under färd är bodelens möblemang helt tyst, inget skrammel, inget gnekande, men vind, däck och en del motorljud hittar in. Det är inte den tystaste husbil vi kört men det är inga problem att föra ett samtal i motorvägsfart.

Utrustningen i kupén är hygglig – AC, farthållare, elhissar, elspeglar, CD, dubbla airbags och ABS. Men vi saknar backkamera, antisladd- och antispinnsystem, och nog borde åtminstone antispinn och antisladd vara standard i en premiumbil år 2012.

Rymmer massor

Garaget är inte anpassat för cyklar men det rymmer ändå en hel del. Dock är överhänget rejält, man må lasta med omsorg för att behålla de goda vägegenskaperna.

Invändigt är det riktigt gott om stuv, under sängarna finns en byrå på ena sidan och ett rejält oinrett utrymme på andra. Överskåp finns i överflöd och en rejäl garderob fullbordar bilden av laståsna.

Testbilen står på ett maxichassie med totalvikt 4 000 kilo. Det ger en lastvikt på nästan ett ton, övervikt är knappast ett bekymmer. Standardchassiet är på 3 500 kilo, i klenaste laget med tanke på hur mycket som ryms i bilen.

Sportlov inga problem

Bilen vi testade var bestyckad med Trumas 6kW panna med elpatron, 230 volts elektrisk golvvärme, uppvärmd isolerad spillvattentank och ett thermotäcke för rutorna i kupén. Luftspalter löper utmed väggarna och i överskåpen.

I sovrummet smyger hålstucken varmluftslang utmed väggarna under madrasserna. Ingen behöver frysa ombord. Den som inte står ut med den luftburna värmarens surr och dessutom vill spara lite gasol beställer bilen med vattenburen värme.

Jag tycker

Bilens styrkor är komforten och uppträdandet på vägen. Motorn passar som handen i handsken och nu när den går att få med automat finns det ingen egentlig anledning att beställa den större trelitersmotorn, som stjäl 40 kg lastvikt.

Den ljusa och trivsamma bodelen känns välbyggd med få kompromisser – till och med sittgruppen har fått den plats som krävs för god komfort. Inte helt vanligt i långbäddarsbilar.

Det som drar ner betyget är plastiga spotlight i bodelen, de utanpåliggande fönstren, den billiga plasten i duschen och det rackliga utanpåliggande badrumshandtaget. Inga avgörande punkter men i den rådande konkurrensen finns inget utrymme för annat än det bästa. Min bedömning är att här är en bil av god mellanklass.

För ett par som söker ett bekvämt husbilsliv och värdesätter den extra trygghet som Bürstner Sverige skickar med i form av extra garantier är Solano t729 ett alternativ.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, dubbla airbags, farthållare, AC motor, elhissar, elspeglar, CD radio, kyl med separat frys, spis med ugn, köksfläkt, markis, eltrappa, luftburen värme 6kW med elpatron, golvvärme 230V, dubbla bodelsbatterier, AC bodel, mörkläggning, vintertäcke kupé.

Vi gillar

  • Vägegenskaperna
  • Sovrummet
  • Köket
  • Sittgruppen
  • Hög utrustningsnivå i bodelen

 

Vi önskar

  • Smidigare mörkläggning – finns som tillbehör
  • Golv utan nivåskillnader
  • Stabilare bord med en mer centrerad pelare för bättre benutrymme.
  • Rejälare plast i duschen
  • Att ESP och antispinn vore standard

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • Saknar LED lampor – snålare, ingen brandrisk.
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift