Byggd för bortaplan.
PÄ hemmaplan, de ringlande vÀgarna i Toscana, Àr den för stor och onödigt vinteranpassad. PÄ vÄra breddgrader dÀremot har den förutsÀttningar att bli ett riktigt trevligt Äretruntnöje.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Laika Àr Hymers italienska gren. Man bygger bilar frÄn mellanklass upp till premium. Historiken Àr lÄng. 1964 tog de fram en liten husvagn och redan 1977 den första husbilen.
Kreos Àr den nÀst högsta i modellhierarkin och finns som hel- eller halvintegrerad.
PĂ„ senare Ă„r har mycket av fabrikens fokus lagts pĂ„ att bygga vĂ€lisolerade husbilar med ordentliga vĂ€rmesystem. En oblyg flirt med den nordiska marknaden â som verkar gĂ„ hem. I Sverige Ă€r bilarna slutsĂ„lda. För att kunna testa bilen besökte vi fabriken utanför Florens.
LÀttkörd
Bakom ratten sitter jag mycket bra, betydligt bÀttre Àn i Fiats originalstolar. Jag fÄr snabbt en bra kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen tack vare den djupt nerdragna framrutan. De busshÀngda stabila backspeglarna berÀttar vad som hÀnder akteröver. Backkamera kÀndes aldrig nödvÀndig under testkörningen, trots en hel del manövrerande i trÄng miljö.
Utrustningen i kupĂ©n Ă€r god men inte allomfattande â elhissar, elspeglar, ABS, antispinn, dubbla airbags, eldrivet solvisir, stereo, AC och farthĂ„llare.
Motorn Ă€r Euro4-versionen av Fiats 130 hĂ€star starka diesel. Den rĂ€ckte riktigt lĂ„ngt Ă€ven om jag ibland blev omkörd av stressade Fiat-piloter som ansĂ„g att lĂ€mplig marschfart pĂ„ de sönderkörda och ringlande vĂ€garna mellan Florens och Siena Ă€r en bra bit över hundra knyck. Jag höll Ă„ttio för att spara inredning och hjulupphĂ€ngning â vĂ€garna Ă€r bland de mest sönderkörda och illa lappade jag kört pĂ„. Det lĂ„ter en hel del under fĂ€rden, sĂ€rskilt frĂ„n chassit som fĂ„r jobba hĂ„rt med underlaget. Bodelen Ă€r dock knĂ€pp tyst, ett gott betyg Ă„t Laikas möbelbyggare.
Ăven om chassit fick sig en holmgĂ„ng under testet, och Ă€ven om det lĂ€t en hel del, var fĂ€rden pĂ„ det hela taget bekvĂ€m Ă€ven dĂ„ kurvorna ibland var överraskande snĂ€va. Bilen har en relativt snĂ€v svĂ€ngradie.
TyvÀrr har Laika snÄlat in pÄ brÀnsletankens storlek, ett sÀtt att vinna lastvikt. 60 liter ger en rÀckvidd pÄ blott cirka 40 mil innan man vill fylla pÄ för att inte riskera att köra tomt. SjÀlvklart ska tanken rymma 120 liter pÄ ett lÄngfÀrdsekipage av den hÀr kalibern.
Rymmer massor!
Garaget i aktern Ă€r stort. Ăven i bodelen finns en hel del stuvutrymme. Med 3 500 kilos totalvikt blir det lĂ€tt övervikt. Latsvikten Ă€r nĂ€mligen begrĂ€nsad till 340 kilo. Med 4 250 kilos totalvikt Ă€r lastvikten nĂ€rmare ett ton.
För tvÄ personer rÀcker stuvutrymmena till, men för fyra Àr det klent med garderobsutrymme och skofacket rymmer max tvÄ par flip-flops.
Kompetent Ă„retruntbostad
VÀrmesystemet Àr ett av de seriösaste vi sett i en helintegrerad husbil i den hÀr prisklassen. Luftspalter och radiatorer överallt; nedanför framrutan jagar tvÄ dryga halvmetern lÄnga radiatorer bort kallraset. Under framstolarna kan radiatorers effekt förstÀrkas med elflÀktar.
Till framrutan finns dessutom tvĂ„ olika insynsskydd med god isolering â ett dubbelt plissĂ©draperi och en elektriskt manövrerad gardin. Behov av utvĂ€ndigt tĂ€cke Ă€r litet.
Dubbelgolvet Àr uppvÀrmt. HÀr Àr tankarna vÀl skyddade frÄn kyla.
Laika Kreos 7009 Àr en komfortabel bil och vi hade skrivit genomtÀnkt om det inte vore för kupéns tvÄ dörrar. En anledning att vÀlja helintegrerat Àr att komma undan den illa isolerade originalkupén. Optimalt Àr att helt slippa dörrar men oftast blir kompromissen i denna prisklass en dörr pÄ förarsidan för att underlÀtta vid exempelvis tankning. Att dÄ montera dubbla dörrar kÀnns bakvÀnt.
Vi tycker
Kreos 7009 Ă€r en bra bil. Man sitter bekvĂ€mt i dinetten med god utsikt. Det Ă€r befriande att slippa leta ljusknappar eftersom varje lampa har sin egen. Man kan Ă€ven manövrera dem frĂ„n sĂ€ngen om sĂ„ önskas. KvalitetskĂ€nslan Ă€r hög och det Ă€r god ordning pĂ„ designen â lyxig men inte överdĂ„dig. BĂ€st beskrivs bilen som ombonad. Tjock mjuk matta i taket och gott om textilklĂ€dda ytor ger en dĂ€mpad akustik och behaglig miljö.
Sittgruppen med sin elektriskt manövrerade soffa med benstöd Àr ovanligt trevlig för att vara en vinkeldinette.
Kreos 7009 styrka Ă€r utan tvekan vinteregenskaperna och den fina körkĂ€nslan. Kompletterad med 4 250 kg totalvikt och rejĂ€l brĂ€nsletank â det Ă€r sĂ„ den kommer tas in till Sverige â har den inga riktigt svaga sidor.
Fakta
- Modell Laika Kreos 7009
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ 131hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuel
- Totalvikt 3 500 kg / 4 250 kg
- Max last 340 kg / 980 kg
- L x B x H 749 x 231 x 299 centimeter
- BrÀnsletank 60 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 120 liter
- Toatank 15 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Pris i Sverige ca: 1 100 000 kronor (4 250 kg, 120 lit brÀnsle)
- Vi lÄnade bilen av Laika i Tavarnelle Val di Pesa
Utrustning testbil
ABS, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, AC motor, elhissar, elspeglar, CD radio, c-lÄs Àven bodel, kyl med separat frys, spis med ugn, Alde vattenburen vÀrme, uppvÀrmt dubbelgolv, myggnÀtsdörr
Vi gillar
- Köregenskaperna
- VĂ€rmesystemet
- Golv utan nivÄskillnader
- BekvÀm sittgrupp med gott om fönster
- Gott om lampor pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen â 100% LED
Â
Vi önskar
- Mer benutrymme pÄ toaletten
- KlÀdhÀngare i hallen och större skoskÄp
- Att elpanelen inte surrade
- FörstÀrkt framfjÀdring
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet
- Liten dieseltank â blott 60 liter i original
- Â
Grundaren av företaget, Giovambattista Moscardini var fascinerad av rymdforskning. Han drog igÄng sitt företag bara nÄgra Är efter den ryska hunden Laikas rymdfÀrd i Sputnik 2 1957. DÀrav loggan med en bevingad Greyhound.