Meny

.

Hymer B655 Classic från 2004, begagnattest

Bekväm klassiker.

Hymer B-Klass är ett begrepp i husbilsvärlden och en drömbil för många. En ny kostar runt miljonen. Svettigt. Kanske en begagnad kan vara ett alternativ? Vi har tagit en närmare titt på en av årgång 2004.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Hymer är ett klassiskt fabrikat och B-Klass den mest klassiska modellen – förmodligen Europas mest sålda helintegrerade husbil. Den gjorde entré i slutet av 1980-talet och blev omedelbart en succé. Dagens testbil är en billigare variant av den B-Klass som hade premiär 2002. Den saknar dubbelgolv och är lite enklare i sitt utförande, en budgetmodell helt enkelt.

Lunka fram på jämnt underlag

Jag sitter bra bakom ratten. Stolarna från Isringhausen är klart skönare än Fiats original. Att spänna fast bältet är lite trixigare än på en modern bil, men man vänjer sig. Motorn, Fiats 2,8JTD på 127 hästkrafter, har lastbilskaraktär med tydligt dieselmuller. Tidigare ägare har monterat en KCR box vilket ger lite extra knuff.

I farter upp till 90 km/h är bilen mycket lättkörd och accelererar villigt. Över det är färden bullrig och ansträngd.

Chassiet är stadigt, skönt på landsväg, men på sönderkörd grusväg med potthål må man krypa fram och parera vartenda gupp.

Utrustningsnivån är hygglig men brister på säkerhetssidan. Elhiss, AC i kupén, farthållare, kassettstereo med CD-växlare. Inga airbags eller antisladdsystem, men väl ABS-bromsar och antispinn.

Gott om stuv

Bilen väger in på 2 950 kilo och är registrerad med totalvikten 3 400 kilo. Det ger 450 kilo till last och passagerare – i underkant sett till hur mycket stuvutrymmen som finns ombord: Under sängen ett stort utrymme för exempelvis utemöbler, åtkomligt både via utvändig lucka och inifrån; en rejäl garderob, bra med överskåp och ett stort utrymme under ena soffan i sittgruppen; dessutom ett utvändigt oömt stuv som tål 40 kilo. Lägg till det ett kök med generösa utrymmen så förstår man att det är lätt att överlasta bilen.

Tresäsongersbil

Värmaren saknar elpatron, gråvattentanken är isolerad men icke tömningen. Med två fulla gasolflaskor klarar man en knapp veckas fricamping utan att frysa. Flaskorna skiftas automatiskt – ingen behöver ge sig ut i kylan klockan fyra på natten.

Det är gott om varmluftsutblås – kring sittgruppen inte mindre än fem, varav två riktade fram mot kupén. Goda förutsättningar för att hindra kallraset i kupén, med andra ord.

Luftspalter cirkulerar luften kring alla möbler. Till sängen har man dragit fram en värmarslang som hindrar kallras från rutan vid huvudänden. Men under sittgruppens fönster blockerar en fästlist utmed hela sittgruppens längd luftens flöde.

Dubbelgolv saknas. Tofflor är en god idé liksom en tjock matta. Som helhet bedömer vi bilen som en tresäsongersbil med kapacitet för ett sportlov.

Jag tycker

Bilen lockar med en ljus, inbjudande, komfortabel bodel. Stora rutor ger fin kontakt med omvärlden, något många moderna husbilar inte lyckas med.

Planlösningen är öppen med en enda kompromiss: säng och badrum får dela på en yta väl för smal för uppgiften. Kök och sittgrupp får toppbetyg.

Kvaliteten är hög. Skrammel? Trasiga beslag? Nej. Ej heller doft av fukt. Bodelen hållit tätt och ventilerat ut fukten väl.

Bilen sover visserligen fyra personer men fungerar bäst för det resande paret som vill lunka fram utefter Europas vägnät.

Fakta

Håller än

  • Sittgruppen – stor, bekväm, bra bord som enkelt förlängs
  • Köket – gott om lådor, gott om utrymme
  • Taksängen fram – stor, går ner djupt
  • Byggkvaliteten

 

Hopplöst ute

  • Smal säng bak
  • Trångt badrum
  • Fartresurserna
  •  

Utrustning testbil

Elhiss, ABS, antispinn, AC bildel, farthållare, aluminiumfälgar, kassettspelare med CD-växlare, Platt-teve, insynsskydd plissé, markis, luftburen värme, eltrappa, cykelställ, köksfläkt, gasolspis, automatisk gasolomkopplare, kyl med frys, duschkabin, cykelställ.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift