Meny

.

Startron bränsletillsats

Gasglada enzymer

Jag är allmänt skeptiskt till produkter som förbättrar bränslet eftersom de oftast innehåller alkohol som har till uppgift att ta hand om fukt, det vill säga kondensvatten i tanken. Den här tillsatsen är baserad på 23 olika enzymer från växtriket och gjorde mig därför nyfiken!

 

Testat av Stig Forsberg

 

Häng med nu du som gillar tekniska förklaringar. Enzymerna, som är ofarliga för människa och miljö, slår sönder de större molekylklasarna. Det gäller även för vattendroppar som på grund av det hydrofoba bränslet normalt klumpar ihop sig i stora droppar. När molekylbindningarna bryts upp blir bränslets beståndsdelar finfördelat och därmed åstadkoms en bättre förbränning. Bränslet utnyttjas bättre. Enzymerna stabiliserar också bränslet så att det inte åldras. Resultatet blir att insprutare, ventiler och turbon sotas av efter en tids användning. Har man en mycket smutsig bränsletank kan det vara en god idé att efter en tid byta bränslefiltret.

Bränsle som står en längre tid klumpar ihop sig. I USA används medlet mer eller mindre alltid när en motorcykel som stått hela vintern tas i bruk. Det används även av industrin vid långtidsförvaring av bränsle i stora cisterner. I Sverige är det mest på marina sidan det används. Medlet luktar nafta, det är för att nafta klarar kyla väl och dessutom inte har några negativa egenskaper när det blandas i bränsle. Naftan har inget med medlets funktion att göra.

Praktiskt resultat

Vi börjar med vår lilla privatbil, bensin 122 hästar, automat, körs cirka 600 mil per år. Har alltid varit lite trött speciellt de senaste åren. Redan efter en halv tank (50 liter) blev bilen klart piggare. Jag har nu kört upp cirka fyra tankar och det är helt klart att motorn vill och kan mer. Gången blev tystare och lugnare. När det gäller förbrukningen är jag inte helt säker, inbillar mig en mindre förbrukning.

När det gäller husbilen – diesel 170 hästar, automat, körs cirka 1 800 mil per år – blev det en annorlunda effekt. Första och andra tanken (120 liter) hände inget. Väl inne på tredje tankningen så lossnade det: motorn ville mycket mer och gasens respons blev snabbare. Här kändes en stor skillnad på vilja att dra. Vid vår resa till Örebro för ett besök till den årliga vin- och ostmässan märktes en minskad förbrukning. Enligt bildatorn sjönk medelförbrukningen från 1,25 liter per mil till klart under 1,2 liter/mil.

Vår dieselvärmare brukar starta upp med ett tjut som när ett jetplan startar. Hustrun Monika säger ”Nu lyfter vi!” Det försvann och nu startar den upp som när den var ny och hörs knappt när den går. Vet inte varför, men tyst blev den.

Ytterligare en effekt är att Fiatmotorn går igång mjukare. Den har tidigare alltid smällt igång mycket hårt, otäckt hårt närmast som ett vätskeslag eller en baktändning. Det beror troligen på att den drar runt mindre antal varv nu innan tändning kommer.

 

Värt pengarna?

En flaska räcker till 1000 liter och kostar 250 kronor. Det blir 25 öre per liter, vilket faktiskt är marginellt med ett bränslepris på drygt 15 kronor. 1 000 liter ger mig normalt cirka 800 mil. Vid en minskad förbrukning av 0,5 dl/mil får jag ut 833 mil – 33 mil som skulle kosta cirka 620 kronor i bränsle. Ett bra plus redan på bränslekostnaden således!

Något som inte kan värderas direkt i pengar är en dragvilligare renare motor, en jämnare och tystare/lugnare gång. Den effekten i sig själv är väl värd 25-öringen!

 

Ett tips till tillverkaren

Det är svårt att portionera de små mängder som krävs, 30 milliliter per 100 liter bränsle. Med den nuvarande flaskan är det lätt att överdosera, vilket i sig inte är skadligt. Jag har sett lösningar där korken är ett mått. Skulle i det här fallet kunna vara för 50 liter. Andra lösningar är en specialflaska där man först trycker upp önskad mängd i en liten behållare på toppen av flaskan innan man häller i.

Vi använder ett litet mått för att inte slösa på medlet.
Olika etiketter till bensin och diesel. Innehållet är detsamma men doseringen skiljer.

Fakta

Underlag till denna artikel har jag fått av Carter Farrell hos Snappy Europe. Leverantör Starbrite har i många år arbetat med bränsleförbättring i marina sammanhang. www.snappyboatcare.com

Testet ej komplett

Medlet ska även förhindra och bekämpa dieselbakterier. Något vi inte kunnat avgöra eftersom man då måste göra testet under mer kontrollerade former och över betydligt längre tid.

 

StarTron använder inga kemikalier, endast biologiska enzymer.

Kemikalier skapar och ingår i reaktioner, men precis som mediciner vilka kan orsaka biverkningar, kan bränsletillsats-kemikalier orsaka oönskade reaktioner.

Det finns risker med att använda kemikalier; risker som inte finns när man använder enzymer som är bio-katalysatorer. De ”triggar” en process i bränslet utan att vara en del av processen. Enzymer modifierar endast reaktionerna (till exempel kan reaktionen gå snabbare eller bli mer stabil), men enzymerna deltar aldrig i reaktionen. Därmed uppstår ingen risk för skadliga effekter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift