Meny

.

Frankia Luxury Class i 8400 GB

Körkomfort i sÀrklass.

Drivlina frĂ„n Mercedes, chassi frĂ„n AL-KO, tre hjulaxlar och en vĂ€l avstĂ€md luftfjĂ€dring Ă€r receptet pĂ„ lĂ„ngfĂ€rdskomfort av yppersta klass. Frankia i8400 Ă€r den bekvĂ€maste husbil – under sju ton – som vi nĂ„gonsin kört!

 

Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg

Text och foto Stefan Janeld

 

Den var ett hett Ă€mne pĂ„ Caravan Salon 2010 i DĂŒsseldorf: Ă€ntligen en husbil pĂ„ Mercedes med tre axlar och lĂ„gbyggt chassi. Det var Pilotegruppen, dĂ€r Frankia ingĂ„r, som var initiativtagare och fick ensamrĂ€tt pĂ„ chassiet i ett Ă„r. Tre varumĂ€rken visade upp fordon pĂ„ chassiet – Pilote, LeVoyageur och Frankia. Kunderna flockades och succĂ©n verkade vara ett faktum.

Men leveranserna dröjde. Mercedes strulade mer Àn lovligt och till sist satte de ner foten och dödade projektet. Men skam den som ger sig, Firma Paul i Regensburg bygger nu ihop AL-KO chassiet med Mercedes draghuvud och ordnar med luftfjÀdringen. Leveranserna har kommit igÄng men hypen har avstannat nÄgot.

En dröm pÄ vÀgen

Vi har kört bilen tidigare men dĂ„ pĂ„ Fiats chassi. Trevlig, stadig pĂ„ vĂ€gen, aningen svĂ„rplacerad innan man vant sig – en komfortabel motorvĂ€gskryssare. Dock framhjulsdriven och dĂ€rmed ingen idealisk bil för vintervĂ€glag. Även den vi körde pĂ„ Fiat var automatvĂ€xlad.

VÄra förvÀntningar pÄ dagens testbil var högt stÀllda. Mercedes drivlina Àr överlÀgsen Fiats vad gÀller automatlÄdans mjuka vÀxlingar. Motorn har en mjukare karaktÀr som viner mer Àn bullrar. Vi kÀnner bilarnas karaktÀrer vÀl och tror oss veta vad som vÀntar.

Vi överraskas dock av en ren och skÀr komfortbomb. Bilen gÄr mjukt men ÀndÄ stadigt. Frekvensen i fjÀdringen Àr mycket lÄg. TjÀlskador och lappad asfalt flyter vi över. Kraften i drivlinan Àr sugande och bilens storlek och fina vÀgupptrÀdande gör oss fartblinda. Vi har Äkt pÄ dessa slingrande och kuperade vÀgar tidigare, man aldrig lika fort och absolut inte med samma kÀnsla av kontroll och komfort.

Chassiet Ă€r bekvĂ€mt, stolarna komfortabla, betydligt bĂ€ttre Ă€n Fiat original. Utrustningen i kupĂ©n lĂ€mnar inget övrigt att önska – backkamera, AC, stereo med subwoofer, farthĂ„llare, dubbla airbags, ABS, antispinnsystem och Ă€ven en hydraulisk hjĂ€lpbroms – sĂ„ kallad retarder. Antisladdsystem gĂ„r inte att fĂ„ –  Ànnu.

Bilen Àr stor och krÀver försiktighet nÀr man manövrerar i trÄnga utrymmen. Backspeglarna Àr stabila Àven i högre fart, de ger god överblick och tillsammans med backkameran Àr det full koll pÄ omgivningen och bilens hörn.

Det nya chassiet lastar mer

Mercedes Sprinter görs inte lÀngre i sex tons utförande. Maxvikt Àr sedan nÄgra Är fem ton. En begrÀnsning som försvÄrat för premiumtillverkarna och bidragit till att Iveco vunnit mark. Men med AL-KO chassit Àr totalvikten Äter sex ton. Det ger en lastvikt pÄ modiga 1 550 kilo!

Och bilen har utrymmen nog att utnyttja lastvikten. Ett vÀl tilltaget dubbelgolv och stort garage rymmer allt för lÄngfÀrd och lÄnga tider pÄ vÀgarna. Garaget Àr smart utformat med flera luckor och Àven mindre utrymmen försedda med praktiska trÄdkorgar. Frankia ligger lÄngt före mÄnga andra tillverkare nÀr kommer till att inreda och utforma stuvutrymmen. Att tvÄ kassetter till toaletten Àr standard fördubblar tiden man kan fricampa.

Vinterbostad OCH vinterbil

Det rejÀla uppvÀrmda dubbelgolvet med plats för tankar och avtappningskranar, den vattenburna vÀrmen, dubbelglaset i kupén och en god isolering i vÀggarna betyder god vinterkomfort. För snabbare uppvÀrmning Àr den vattenburna vÀrmen kompletterad med en luftburen extravÀrme.

Det finns brister, frÀmst i kupén. Vi saknar konvektorer framme vid vindrutan och vi saknar luftspalter utmed lÄngbÀddarna bak. Det finns i huvudÀndan men inte under rutorna.

Det som gör att bilen klÄr de flesta konkurrenter pÄ vintervÀgen Àr bakhjulsdriften. Med tyngden över drivhjulen tar den sig fram uppför hala fjÀllvÀgar. Den frÀmre bakaxeln Àr drivande, den bakre avlastar. För att den bakre axeln inte ska hindra den frÀmre att fÄ maximalt grepp kan den bakre axelns luftbÀlgar tömmas sÄ mer vikt hamnar pÄ drivhjulen.

Vi kunde inte testa pĂ„ vintervĂ€g men vĂ€l pĂ„ grusvĂ€g. En rivstart i normallĂ€ge aktiverar antispinnsystemet direkt. NĂ€r vi ”lyfter” bakaxeln gĂ„r kraften ner i backen utan att antispinnsystemet aktiveras. Systemet fungerar!

Vi tycker

Det Àr svÄrt att tygla entusiasmen. Mest pÄ grund av köregenskaperna. Komforten Àr inte som en Liners tunga mjuka gÄng. Testbilen gÄr betydligt stadigare, med mer kontroll. Ska jag lunka ner till Rivieran Àr det mysigare i en Liner men roligare i Frankian.

Bilen kostar en rejĂ€l slant, grundpriset Ă€r 130 000 kronor högre Ă€n för samma bil pĂ„ Fiat och dessutom Ă€r retarder ett ”standardtillbehör” för 95 000 kronor. ÄndĂ„ Ă€r bilen prisvĂ€rd. Till sĂ€songen 2013 Ă€r Pilotegruppens ensamrĂ€tt överspelad. Vi anar att fler aktörer i premiumklassen kommer ha modeller pĂ„ samma chassi, dumma vore de annars.

Som alltid i Frankia Àr sittgruppen toppen. Garaget Àr klassledande och badrummet rymligt och funktionellt med en försvarlig dos lyx.

Vi hittar flera egna, smarta, lösningar ombord. De Àr helt enkelt fiffigare Àn flertalet tillverkare. Smartness parad med den höga kvalitetskÀnslan Àr svÄr att motstÄ.

TvÄ röda bockar i marginalen: 1. Smal passage vid köket. 2. Framstolarna Àr för lÄga i förhÄllande till bordet.

Fakta

Vi gillar

  • Drivlinan
  • VĂ€gegenskaperna
  • Stuvutrymmena
  • Sittgruppen
  • Badrummet

 

Vi önskar

  • En annan lösning pĂ„ framstolarnas höjdjustering – kudde duger inte i denna klass
  • LĂ€ngre bĂ€ddar
  • Konvektorer under sovrumsfönstren

 

Vi gillar inte

  • Avsaknad av hall
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinn, retarder, farthÄllare, automatlÄda, AC, backkamera, stereo med DVD, subwoofer, TV, skinnklÀdsel, toalettavluftning, extra toakassett, markis, spis med ugn, köksflÀkt, kyl med separat frys, vattenburen vÀrme med elpatron, elmanövrerad taksÀng fram, automatisk gasolomkopplare, isolerglas i kupén, elmanövrerad mörklÀggningsjalusi framruta.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift