Meny

.

Morelo Palace 100 GS

LÀttkört palats

Det Àr den tyngsta och dyraste husbil vi testat, ett fordon lika pampigt som namnet antyder. Vi nÀrmar oss med respekt och tvekar inför att ta plats bakom ratten.

Helt i onödan visar det sig.

 

Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg

Text och foto Stefan Janeld

 

Fabrikatet Ă€r helt nytt pĂ„ den svenska marknaden och bara ett Ă„r ungt i Europa. Vi sĂ„g prototypen pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorg för tvĂ„ Ă„r sedan. Idag har man erövrat 20 procent av det översta marknadssegmentet och betraktas som en stor spelare. Att det gĂ„tt undan beror pĂ„ att en av grundarna var delĂ€gare till och son till grundaren av Concorde. Han Ă„tnjuter stort förtroende frĂ„n Concordehandlare runt om i Europa.

Femton modeller i tvÄ serier stÄr till buds. Manor Àr den billigare som börjar pÄ 7,55 meter och 1,8 miljoner riksdaler. Palace startar pÄ 8,2 meter och 2,1 miljoner.

Vi har testat flaggskeppet, Palace 100 GS. Den mÀter dryga tio meter och kostar som testad en hÄrsmÄn under 3,5 miljoner.

Tolv ton körglÀdje

Bilen byggs pĂ„ ett MAN tolv tons chassi med en motor som förfogar över 1 000 Nm. Jag sitter lĂ„ngt över marken i komfortabel luftdĂ€mpad fĂ„tölj. Är det kallt finns vĂ€rme i stolarna, Ă€r det varmt finns kylande flĂ€ktar.

VĂ€xellĂ„dan Ă€r automatisk med tolv vĂ€xlar – reglaget Ă€r ett vred pĂ„ instrumentbrĂ€dan. Jag startar pĂ„ Dm – ett smyglĂ€ge som gör att man lĂ€ttare glider ivĂ€g; det blir lĂ€tt ryckigt nĂ€r man ska manövrera i lĂ„g fart annars. Samma funktion finns för backvĂ€xeln.

NĂ€r man vĂ€l fĂ„tt rull vrider man reglaget till D och dĂ„ fĂ„ tillgĂ„ng till vĂ€xlarna 4-12, de tre första Ă€r förbehĂ„llna manövreringslĂ€get. Motorns moment gör att bilen ligger kvar lĂ€nge pĂ„ hög vĂ€xel. Det lĂ„ter anstrĂ€ngt i uppförslut. Jag frestas att vĂ€xla manuellt med ”paddeln” bakom ratten; det ger mest mer varv och inte mer acceleration. Det Ă€r effektivare att ge mer gas och lĂ„ta lĂ„dan göra sitt jobb ostörd.

Att gasa ivĂ€g Ă€r en seg historia, trots all kraft kĂ€nns accelerationen inte sĂ€rskilt imponerande. Men det finns ett trick. LĂ€gg i farthĂ„llaren och lĂ„t den driva upp farten. DĂ„ blir accelerationen mer i nivĂ„ med det vĂ€ntade. Bilens elektronik Ă€r betydligt bĂ€ttre pĂ„ att utnyttja kraften i motorn Ă€n vad jag Ă€r. FarthĂ„llaren Ă€r den mjukaste och noggrannaste jag kört. Den arbetar ihop med en sĂ„ kallad retarder – en hydraulisk hjĂ€lpbroms – som pĂ„ ett mjukt vis hĂ„ller farten nĂ€r det gĂ„r nerför

LĂ€t att sno runt

Förarplatsen Àr lÄngt framskjuten, nÀra vÀnster sida. Speglarna placerade i blickfÄnget ger mycket bra koll pÄ bilens fyra hörn. Trots att det Àr en stor och tung bil Àr det enkelt att placera den pÄ vÀgen; att manövrera i trÄng miljö Àr förvÄnansvÀrt enkelt. Förarmiljön och tekniken Àr gjord för att hjÀlpa föraren, Ätskilligt kortare helintegrerade husbilar pÄ Fiat Àr betydligt svÄrare att placera pÄ vÀgen och sno runt i rondeller.

SjĂ€lvklart finns all tĂ€nkbar komfortutrustning: AC, bra stereo, backkamera, GPS, men inga airbags eller antisladdsystem – ett resultat av att bilen Ă€r byggd pĂ„ lastbilschassi. Det saknas Ă€ven störtbĂ„ge, nĂ„got vi sett i andra fordon byggda pĂ„ MAN.

Lastbil - pÄ riktigt

Med tolv tons totalvikt och byggd pĂ„ lastbilschassi Ă€r lastvikten hela 3 990 kilo. Det behövs. Det stĂ„r en Toyota i garaget – som stjĂ€l en hel del utvĂ€ndigt lastutrymme. Det som Ă„terstĂ„r rymmer campingbord och stolar med mera, men i mindre omfattning Ă€n jag förvĂ€ntat mig. De stora luckorna utmed bilen Ă€r nĂ€mligen inte stuvluckor utan luckor som ger tillgĂ„ng till chassiet, i princip kosmetika.

Men de resande behöver ÀndÄ inte packa snÄlt. InvÀndigt finns gott om utrymmen för persedlar i lÄdor, garderober och överskÄp.

FjÀllstuga

SjÀlvklart Àr det en fullfjÀdrad vinterbil bÄde vad gÀller boendekomfort och framkomlighet. RejÀlt isolerade vÀggar, luftspalter överallt som lÄter luft cirkulera och jagar bort kyla och fukt. VÀrmesystemet Àr vattenburet med vattenburen golvvÀrme. Morelo har dessutom varit omtÀnksamma nog att dra fram golvvÀrmen Ànda fram till pedalstÀllet. TorpedvÀgg och instrumentbrÀda Àr tillverkat i glasfibersandwich som isolerar mot kyla, och motorljud.

En extra dieselvÀrmare för motorn eliminerar kallstarter och ger stödvÀrme Ät bodelens frÀmre del. Tankarna ligger frostfritt i dubbelgolvet. Sist men inte minst:  lastbilschassiet bakhjulsdrivet och försett med bÄde antispinn och diffspÀrr. Man tar sig alltsÄ fram Àven pÄ vintervÀg.

Vi tycker

Det gĂ„r inte blunda för likheterna med Concorde, i och för sig en god förebild. Men likheten förtar lite av nyhetskĂ€nslan. Nog kunde man valt en annan fĂ€rgskala eller lite annat formsprĂ„k i fronten. Å andra sidan, Morelo gör ingen hemlighet av att man kopierar Concorde i allt vĂ€sentligt. Konstigt vore det annars eftersom man tidigare arbetat med och utvecklat Concorde till marknadsledare. Ska man ha nĂ„gon trovĂ€rdighet kan man inte gĂ€rna bryta helt med sitt förflutna.

Det Àr lÀtt att tro att man bara köper lyx och en bekvÀm bodel nÀr man vÀljer en husbil i denna klass, men du kan bo i samma komfort betydligt billigare. De som betalar över 3 miljoner gör det för att fÄ kompetensen, stabiliteten, hÄllbarheten och komforten som chassiet ger.

Vi har kört MAN tidigare, dÄ en rÄ upplevelse som krÀvde att man var resolut och bestÀmd i allt man gjorde. Med den 12-vÀxlade lÄdan med manövriringslÀge, farthÄllare och magnifika förarplats Àr det en ren njutning att köra bilen, Àven i lÄg fart och i trÄng miljö.

Det finns andra chassin att fĂ„. PĂ„ bĂ€stsĂ€ljaren Ă€r Palace 90M utan bilgarage Ă€r Iveco Daily en populĂ€r grund. Men MAN–chassiet Ă€r det starkare kortet och motiverar merkostnaden.

Fakta

Utrustning testbil

Vattenburen vÀrme, vattenburen golvvÀrme, dieselmotorvÀrmare 5200W, diskmaskin, kyl, frys, spis, köksflÀkt, centraldammsugare, GPS, farth, backkamera, AC bil- och bodel, stereosystem med DVD, lÀderklÀdsel, luftfjÀdring, diffspÀrr bakaxel, antispinn, ABS, retarder, parabol, 2 x TV, 240W solpanel, inverter 2500W, avtagbart drag, markis med LED belysning.

Vi gillar

  • Förarplatsen
  • Körupplevelsen
  • VĂ€rmesystemet
  • BekvĂ€m sittgrupp med gott om fönster
  • Badrummet
  • Köket

 

Vi önskar

  • Mindre ratt som gör det enklare att snurra förarstolen – finns som tillbehör
  • En hall – bestĂ€ll sĂ„ fĂ„r du en
  • LĂ€slampor i sovrummet som inte blĂ€ndar

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – en fast tank pĂ„ 140 liter Ă€r tillbehör och bestĂ€lls av de flesta              
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift