Sommarstuga på hjul.
Den är rymlig, stor och billig. Ska man få samma boendekomfort i en europeisk husbil får man skiljas från betydligt mer pengar.
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
I USA har husbilar en lång historia – redan på sextiotalet startade storskalig serieproduktion i USA. Winnebago var en av pionjärerna och har byggt flest husbilar i världen. Redan 1977 byggde man sin hundratusende husbil och närmar sig idag med raska steg en halv miljon levererade.
Brave lanserades 1970 och anses vara en av de första amerikanska lyxhusbilarna. Ett epitet som genom åren urvattnats då de större husbilarna med svansmotor intog lyxtronen – Brave har sin motor fram. Modellnamnet pensionerades 2005.
Winnebago Brave har byggts på flera olika chassin och med olika motorer beroende på längd och utförande och finns även med bensinmotor.
Sävlig på vägen
Någon förarstol finns inte, men väl en bekväm plyschklädd fåtölj med rejäla armstöd. Komforten är tevefåtöljens.
Släpper handbromsen, som aktiveras med foten och släpps med ett handreglage, för rattväxeln till D för drive. Svänger ut från parkeringen och ger gas. Det mullrar en del men accelerationen imponerar inte. Bilens matchvikt är 5 350 kilo och det är i mesta laget för motorn på 185 hästar – visserligen med rejäl volym och en hel del vridmoment, närmare 500 Nm, men det räcker ändå inte. Nu spelar det inte så stor roll. Här har vi en glidare som vantrivs i farter över 90 knyck. På sant jänkarmanér glider växlarna i omärkbart.
I stadsmiljö är bilen klumpig och kräver tillvänjning. Det beror till största delen på att den är så bred, hela 255 centimeter. Knappast avskräckande för en busschaffis men för mig är den extra bredden påtagligt besvärlig. Den höga fönsterlinjen underlättar inte, en personbil försvinner lätt på höger sida. Backspeglarna sitter lågt och ganska långt bak, man måste flytta blicken från vägen. Inte optimalt.
Komfortutrustningen omfattar AC, farthållare och stereo modell äldre. Säkerhetsutrustningen är bilbälten, punkt.
Tål att lastas
Totalvikten är 6 713 kilo och lastvikten hela 1 363 kilo. Risken för överlast är minimal eftersom stuvutrymmen är snålt tilltagna. I källaren mellan hjulaxlarna finns stuv för ett mindre campingbord och ett par stolar. Längst bak ett genomgående utrymme för exempelvis skidor. I bodelen finns utrymme för två personers packning.
Vinterbil?
Värmen är luftburen av för oss obekant fabrikat. Varmvattenberedaren är en separat enhet. Väggarna är tjocka och välisolerade. Avsaknaden av framdörrar betyder att det är välisolerat ända fram. Att man håller värmen i bodelen är tveklöst. Att man tar sig fram på vinterväglag är även det säkert, bilen är bakhjulsdriven, försedd med tvillinghjul och med massor av vikt över drivhjulen – en bergsget mer andra ord.
Men vattensystemet och de yttre stuvfacken är sämre rustade. Här är risken för frysning stor. Någon vinterbil med nordiska mått mätt är det inte.
Vi tycker
Med den suveräna boendekomforten har vi här en sommarstuga mer än en husbil. Det understryks av riktiga persienner och rullgardiner istället för de kassettmonterade historier vi européer använder i husbilar. Även avloppet i köket är som i huset hemma.
Sovrummet med sina två rejäla sängar är inbjudande. Sittgruppen med soffa och två fåtöljer lovordas liksom utsikten. Lite kotig lösning för middag med vänner men för två personer fungerar det utmärkt.
Det blir trångt mitt i bilen där garderober och badrum möts, men i gengäld är garderoberna rejäla och badrummet stort.
Kvalitén spretar. Bodelens uppbyggnad och chassiets dimensioner är som en stridsvagns. Möblemanget har klarat åren väl och ser mycket stadigt ut, men en titt bakom visar klent material och häftstift istället för skruv. Precis som i moderna Europeiska husbilar, ska tilläggas.
Elsystemet inger inget förtroende – stora kabelhärvor och kabelskor istället för skruvplintar. En hel del är eftermonterat – Winnebago ska inte lastas allt för hårt.
Sammanfattningsvis: Otroligt mycket husbil för pengarna; perfekt för de som vill lunka fram i Europa i en bekväm sommarstuga – i synnerhet de som vill vara oberoende under lång tid: stor toatank, fast gastank och en rejäl bränsletank ger långt mellan depåstoppen.
Fakta
- Modell Winnebago Brave 26E
- Årsmodell 2002
- Ursprungsland USA
- Chassi Chevrolet Workhorse
- Motor GMC 6,5TD 185 hk
- Vridmoment 488Nm
- Växellåda Automat
- Mätarställning 4 400 mil
- Totalvikt 6 713 kg
- Max last 1 363 kg
- Bränsletank 150 liter
- LxB 810 x 255 centimeter
- Antal bältade platser 2
- Pris 399 000 kr
- Vi lånade bilen av Mobilen i Borås AB
Håller än
- Boendekomforten
- Den solida känslan i bodelens konstruktion
- Sovrummet
- Köket
Hopplöst ute
- Drivlinan
- Interiörens design
Utrustning testbil
AC bildel, farthållare, backkamera, stereo, TV, elektrisk markis, eltrappa, bäddsoffa, solpaneler, AC bodel, kyl, frys, ugn, luftburen värme, varmvattenbererade.