Smart högbygge
En körsmidig husbil under 5,5 meters längd lämplig för barnfamiljen måste byggas på höjden. I England, Tyskland och Frankrike är det en vanligt förekommande lösning. Här hemma mer udda. Vi har testat en av få svensksålda.
Text och foto Stefan Janeld
Pössl är störst i Europa på plåtisar – inredda skåpbilar. Årsvolymen ligger strax under tretusen fordon. Det låter mycket, men ha i minnet att plåtisar har i Europa en fjärdedel av husbilsmarknaden – över 18 000 fordon. Det är bara vi nordbor som inte riktigt hittat biltypen. Men försäljningen stiger stadigt och även om vi aldrig når en lika stor andel som övriga Europa kommer de garanterat bli en allt vanligare syn på vägarna.
Överraskar positivt
Hur klarar en så pass hög bil med kort hjulbas sidvind? Testdagen bjöd friska vindar och det korta svaret är: inga problem. Så länge farten inte når hundra! Överger man husbilslunken och börjar köra motorvägsfart, 120 km/h, blir vinden mer kännbar. Men aldrig obehaglig. Möten med tung trafik resulterar i en puff i sidled men kräver knappt korrigering med ratten.
När underlaget blir ojämnt märks den korta hjulbasen, bilen nickar i längsled. Föralldel inte obehaglig, men kännbart.
Motorn är Fiats upphottade version av 2,3MJ med tjugo extra hästkrafter och tio procent mer vridmoment. Nästan overkill i en så här liten bil kan tyckas, men den passar bilen. Körupplevelsen är rapp och personbilslik, att ta plats på en parkering är inte värre än med en personbil och att ratta runt i trång trafikmiljö är lekande lätt.
Utrustningen i kupén är god – dubbla airbags, antispinn (nya Traction+ med hillholder), ESP, AC, farthållare, elspeglar, bra stereo.
Lastar mer än man tror
Blott 541 centimeter kort och inredd med badrum, fyra bäddar, sittgrupp och kök kan man lätt tro att alla utrymmen är upptagna och att man får resa lätt. Men så är inte fallet. Under sängen bak finns ett stort lastrum och invändigt en vettig garderob och små stuvfack. Lastvikten 470 kilo är okej även för en familj med barn.
För att lyckas få till lastutrymme har man fått ta till en del mindre lyckade lösningar. Att man behhöver plocka ner halva underslafen bak för att kunna öppna luckan in till toakassetten tycker jag särskilt illa om. Att ha gasolflaskorna i badrummet är bekvämt när det ska skiftas från ena flaska till den andra men när de ska bytas är det desto bökigare – bära in tunga flaskorna utan att skada inredningen, baxa dem genom bilen, få dem på plats.
Vintern då?
Bilen är liten och en gasoldriven Truma på 4kW med elpatron räcker utan tvekan för att få varmt ombord. Isoleringen i väggarna är god för att vara en plåtis, 20 millimeter i väggar och golv och 35 millimeter i tak. Pössl erbjuder ett vinterpaket med isolerdraperi för bakdörrarna, isolerad och uppvärmd spillvattentank plus uppvärmda vattenledningar. Detta var inte testbilen utrustat med.
Med tanke på att det är mer vikt än normalt över de drivande framhjulen, och ett försumbart överhäng, är chanserna goda att man tar sig fram på isig vinterväg. Traction+ är dessutom ett fall framåt jämfört med vanliga antispinnsystemet.
Vi tycker
En smart inredd husbil bäst lämpad för ett resande par eller en familj om tre. Är man fyra blir det trångt i sittgruppen eftersom soffan är smal. Med taksängen uppfälld når takhöjden 240 centimeter och den volymen skänker bilen rymdkänsla trots det kompakta formatet.
Bilen kan hysa en familj om fyra så länge ett av barnen är en småtting, den övre sängen är inget för tonåringar.
Styrkan invändigt är volymen, den fantastiska taksängen och det faktum att man kan ha sängen nere och ändå använda bilens alla funktioner.
Faktiskt försakar man ingenting i boendekomfort jämfört med de längre plåtisarna. Dinetten är som på alla plåtisar och köket är riktigt bra för biltypen. Badrummet är trångt men inte värre än på de flesta inredda skåpbilar.
Det enda som störde under testet var den låga skjutdörren in i bilen. I vanliga fall byggs plåtisar på en förhöjd Ducato men inte den här. Det skiljer ca 20 centimeter i höjd på dörren och det gör att man lätt slår i huvudet och en del av kontakten med omvärlden går förlorad.
Fakta
- Modell Pössl Roady vario
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 350Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3 300 kg
- Max last 470 kg
- L x B x H 541 x 205 x 311 centimeter
- Bränsletank 95 liter
- Vattentank 75 liter
- Gråvattentank 80 liter
- Toatank 70 liter
- Antal bäddar 4
- Antal bältade platser 4
- Grundpris: 545 000 kronor
- Pris som testad: 599 000 kronor
- Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik
Vi gillar
- Köregenskaperna – pigg och smidig
- Volymkänslan
- Att kunna skifta gasolflaska utan att behöva gå ut
Vi önskar
- Slippa duschdraperiet – bygg istället badrum av fukttåliga material.
- Att gasolflaskorna var smidigare att byta.
- Någon form av hall med åtminstone ett par klädkrokar.
Vi gillar inte
- Att sängen måste demonteras för att komma åt toatanken
- Ingen LED belysning
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, ESP, Traction+ antispinn, AC, farthållare, CD, markis, 90 lit kyl, spis två lågor, luftburen gasolvärme 4kW, elfotsteg, insynsskydd.