Många drömmer om en helluftfjädrad husbil för att åka bekvämare och kunna lyfta rumpan för att inte slå i backen på färjeramper. Sluta drömma. Eftermontera till en lägre kostnad än fabriksmonterat. Vi var på plats när den första installationen gjordes.
Text och foto Stefan Janeld
Karnag i Täby har i många år arbetat med luftfjädring och andra chassimodifieringar till fritidsfordon såväl som yrkesfordon inom vård, utryckning och transport. De är agent för holländska VB som tillverkar den 4-kanals luftfjädring som nu ska monteras.
Att helt byta fjädringssystem på en bil är en ganska omfattande operation som kräver kunskap och rutin. Det finns hos Bossings bilverkstad i Linköping och av den anledningen valde Karnag att förlägga premiären hit.
Allt som behövs för operationen kommer i ett färdigt paket för just det chassi bilen står på – i det här fallet Fiats lågramschassi med bredare spårvidd.
Priset är 72 500 kronor. Till det ska läggas arbetstimmar. Ett riktpris är 100 000 kronor monterat och injusterat. Mycket pengar men faktiskt mindre än vad många tillverkare tar för att fabriksmontera. VB har ett så kallat ”Letter of no objection” från Fiat och övriga chassitillverkare. Det betyder att chassitillverkarna anser systemet fullgott.
Patienten är en Bürstner Nexo, kanske inte den typ av husbil man förväntar sig kosta på en luftfjädring. Men ägaren gillar sin bil och är beredd att lägga ut en slant för ökad komfort. Med originalfjädring går bilen ganska hårt och bakvagnen är lite studsig då bladfjädrarna har en oskön rekyl. Typisk Fiat komfort.
Resultat
Efter bytet står bilen helt i våg och ger stötdämparna möjlighet att arbeta på ett korrekt vis. Komforten är påtagligt förbättrad, borta är hårdheten och rekylen. Farthinder tas mjukt och behagligt, på sämre väg är färden lugn och kontrollerad. Subjektivt upplevs bilen som tystare än normalt. Den största skillnaden är att frekvensen i fjädringen är lägre, borta är det darr som bladfjädrar, likt stämgafflar, lider av.
Dessutom kan ägaren kasta sina nivåklossar. Han trycker på en knapp och ställer bilen i nivå.
I bildspelet nedan kan du fälja installationen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Att tänka på
Har du en gråvattentank placerad bakom bakaxeln? Den kan behöva bytas ut eller modifieras för att ge plats åt luftfjädringen. Det fördyrar och komplicerar.
Hjulhushöjden, mellanrummet från däcket till hjulhuset, måste vara 15-18 centimeter för full funktion. Är den mindre kan nivelleringen bli lidande då bilen ställer sig på däcket.