Familjens favorit.
Den drygt åtta meter långa monsteralkoven Bürstner A 747-2 debuterade för drygt tio år sedan. Den hade allt en familjebil skulle ha. Idag kostar den drygt en miljon kronor. En med tio år på nacken kostar hälften. Är den värd det?
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
2001 kom den treaxlade jättealkoven från Bürstner med den kryptiska modellbeteckninen A 747-2. Den höll 8,2 meter mellan fram och bak och var packad med kompetens och komfort. Den var i gott sällskap, Eura Mobil Activa 770 och Dethleffs Esprit A 7870 är samma andas barn och lanserades under samma period.
Lite ologiskt kan tyckas eftersom alkovbilarna redan vid denna tid förlorade marknad till halv- och helintegrerade husbilar. Men. För de som vill ha mesta möjliga boyta på given längd är och förblir alkovbilarna oslagbara. Familjer som lever ett aktivt liv året runt med skidåkning, golf, vindsurfning med mera kräver stuvutrymmen och lockas av bilar som 747:an (tvåan i modellnamnet står för dubbelgolv).
Smal och hög
Testbilen är försedd med Fiats 128 hästkrafter starka turbodiesel med elektronisk insprutning. Vi har kört den en hel del och känner den som en duglig bruksmotor. Men vi har aldrig kört den i en husbil med egenvikt på fyra ton. Till vår förvåning klarar den jobbet galant – lättkörd och förvånansvärt pigg är ett nyktert omdöme. Problem att åka lagligt även på motorvägen? Inte alls. Det går att chippa bilen med en effektbox för de som vill ha mer kraft, dock icke 2001 års modell som är försedda mekanisk insprutning.
Bilen är lång och hög, men inte ens i trång trafikmiljö är den trixig. En förklaring är att bilen är ganska smal, blott 227 centimeter – en halv decimeter smalare än husbilar normalt är. Det gör märkbar skillnad.
Komforten är god, stolen är bekväm om än lite hög, chassit tar hand om vägens ojämnheter. Kupén är trängre än dagens Fiat, alldeles speciellt trångt har mitt höger knä när fyrans växel ligger i.
I kurvor känns bilens höga tyngdpunkt – man saktar instinktivt in och tar rondeller i krypfart.
Säkerhetsutrustningen är bälten, ABS och ett antispinnsystem. Inga airbags, ingen antisladd. Komfortutrustningen består av: AC, backkamera, elhissar, CD, elspeglar. Det hade suttit fint med en farthållare eftersom det här är en långfärdsbil.
Till komfortkontot läggs att bilen är tyst. Till och med motorljudet är mer dämpat än vi är vana vid. Bürstner la bevisligen stor vikt vid god ljudkomfort i början av seklet.
Rymmer allt som tänkas kan, men…
I aktern har vi ett stort garage, på testbilen försett med invändigt cykelställ. Dubbelgolvet är högt och når över hela bilens längd. Det är lätt att få med sig allt familjen önskar. Bara en sak sätter stopp för lastbarheten, totalvikten. 4 500 kilo är inte mycket när bilen väger in på 4 090 kilo. Det finns exemplar med 5 000 kilos totalvikt.
Dubbelgolvet är oinrett och har man ordningssinne blir det till att inreda med lådor och annat för att inte prylarna ska fara omkring under färd.
Även i bodelen finns gott om plats. Dubbelgolvet tar hand om teknik och tankar vilket frigör utrymme i soffornas socklar. Det är gott om överskåp och garderoben är bred och hög.
Vinterbonad
Värmen i vårt exemplar är vattenburen, men luftburen är också vanligt förekommande. Den vattenburna är tystare och snålare på gasol. Tankarna ligger frostfritt liksom alla vattenrör och slangar. Dubbelgolvet är uppvärmt och ger ett varmt bodelsgolv. Utmed väggarna löper luftspalter som låter varm luft cirkulera och jaga bort fukt och kallras. Vill man få mer fart i systemet finns en fläkt under sittgruppens ena soffa som blåser ut varm luft.
Bilen är framhjulsdriven vilket kan vara ett problem vintertid då en tung bodel lyfter framhjulen. Men här är problemet mindre än vanligt; alkoven ger vikt över framhjulen och de dubbla bakaxlarna minskar överhänget vilket också bidrar gynnsamt till framhjulens grepp.
Vi tycker
747:an förför med en ljus, rymlig och synnerligen bekväm bodel. En av få husbilar där sex personer faktiskt kan bo och åka bekvämt.
Det blir lite korridor mot dubbelsängen bak men det är lätt att acceptera. Alkovbädden fram och den tvärställda sängen bak kräver båda visst klättrande och är man äldre är det inte optimalt, men målgruppen är pigga barnfamiljer, så…
Styrkorna är volymen, de stora rutorna och den fantastiska sittgruppen. På minuskontot noteras ett förvånansvärt trångt badrum och för liten kyl. Lastvikten är också en trång sektor.
Bilen känns välbyggd med fokus på funktion och komfort, designen är mer en följd av funktion. Åren har passerat utan att tära och den kan gott annonseras ut som ”nära nyskick”. Ett gott betyg åt byggkvaliteten.
Att detta är en gångbar bil än idag är helt klart. Att hitta mer husbil för pengarna är ingen lätt uppgift.
Fakta
- Modell Bürstner A 747-2
- Årsmodell 2004
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,8JTD 128hk
- Vridmoment 300Nm
- Växellåda manuell
- Mätarställning 4 000 mil
- Totalvikt 4 090 kg
- Max last 410 kg
- Bränsletank 80 liter
- Vattentank 120 liter
- Gråvattentank 100 liter
- LxB 816 x 227 x 314 centimeter
- Antal bältade platser 6
- Pris 449 000 kr
- Vi lånade bilen av Mobilen i Borås AB
Håller än
- Vinteregenskaperna
- Sittgruppen
- Den solida känslan i bodelens konstruktion
- Sängarna
- Alla fönster
Hopplöst ute
- Badrummet
- Liten kyl
- Trång passage till kupén
Utrustning testbil
AC bildel, ugn, backkamera, stereo, TV, markis, eltrappa, bäddsoffa, kyl med frys, vattenburen värme, varmvattenbererade