Lika bra som billig?
För samma peng som en fem Ă„r gammal tysk husbil kan du köpa en ny italienare som sover och transporterar upp till sju personer. Ăr det ett fynd eller i sin spariver ett förfelat koncept?
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
Italienska Rimor Àr en av fÄ större fristÄende tillverkare. Ett familjeÀgt företag som producerar cirka 2 500 husbilar Ärligen. Modellfloran omfattar sju modellserier inklusive en inredd skÄpbil, totalt 38 olika modeller. Prisbilden löper frÄn billiga instegsbilar upp till mellanklass.
Specialiteten Àr alkovbilar med stora garage. SÄ har det varit sedan starten 1978 och filosofin Àr oförÀndrad. NÄgot som gett en trogen kundkrets bland crossÄkare och annat motorfolk. Visst bygger man Àven halvintegrerade husbilar och har nÄtt framgÄng, inte minst i Sverige. Men det som ger fabrikatet egen profil Àr alkovbilarna. De Àr ensamma i Europa om att ha övervÀgande alkovmodeller i sortimentet.
Testbilen ingĂ„r i Rimors billigaste modellserie och Ă€r en sĂ„ kallad instegsbil â billig husbil menad att locka nya till husbilslivet.
Vi sĂ„g den första gĂ„ngen pĂ„ mĂ€ssan i DĂŒsseldorf och idiotförklarade den svenska importören som inte satsade pĂ„ modellen. OförtjĂ€nt visade det sig för nu Ă€r den en fast del av importörens utbud och dessutom utrustad enligt svenskt tycke.
BekvÀm vÀgvagn
Bilen byggs pÄ framhjulsdrivna Ford Transit och Àr bestyckad med en 2,2 liters motor pÄ 140 kusar. Vi har kört den tidigare i Euro4-utförande. Nu Àr den uppdaterad och klarar Euro5 avgasnorm. Utan att ha möjlighet till en direkt jÀmförelse kÀnns motorn starkare och rappare Àn vi minns Euro4 versionen. Och visst kÀnns kopplingen mer lÀttarbetad? Förr högg den lite och risken för tjuvstopp var överhÀngande. Icke sÄ nu. PÄ vÀgen stör varken motor, vind eller inredning, bilen Àr mycket tyst att fÀrdas i.
Motorn drar villigt, och jag har inga problem att hĂ€nga med i trafikrytmen. Bilen Ă€r rent av rolig att köra. Kanske spelar bilen smĂ€rta yttermĂ„tt in â 224 centimeter, nĂ€stan en decimeter smalare Ă€n flertalet husbilar.
Ford Ă€r ett mjukare avstĂ€mt chassi Ă€n Fiats, mer komfortinriktat. ĂndĂ„ kan man ta kurvor i bra fart utan att bilen lutar utĂ„t i rondeller mer Ă€n man kan leva med. PĂ„ dĂ„lig vĂ€g svĂ€ljer chassit ojĂ€mnheter betydligt bĂ€ttre Ă€n Fiat.
Eftersom bilen inte har snurrbara framstolar sitter vi lite lĂ€gre, ratten hamnar i bekvĂ€m höjd och vindrutans överkant stör inte synfĂ€ltet. Ska vi gnĂ€lla blir det pĂ„ sittdynan som Ă€r vĂ€l kort och pĂ„ armstödet, blott ett i en för övrigt mycket vĂ€lutrustad kupĂ© â farthĂ„llare, CD, AC, antispinn, antisladd, dubbla airbags, elhissar, elspeglar.
Var lÀgga packningen?
Bilens profil Ă€r familjebilens â pĂ„ hemsidan beskrivs den som âutvecklad för stora barnfamiljerâŠmed ett stort umgĂ€ngesutrymme och enorma förvaringsmöjligheterâ. Att en stor barnfamilj fĂ„r rum Ă€r korrekt. Det finns sju bĂ€ltade platser, sju sĂ€ngplatser varav fyra Ă€r fasta och sex personer kan sitta till bords samtidigt. Men var Ă€r de âenorma förvaringsmöjligheternaâ?
Bilen saknar garage. Man kan fÀlla upp underslafen och pÄ sÄ vis skapa ett stort lastutrymme Ätkomligt sÄvÀl in- som utifrÄn. IstÀllet för garderob har importören valt en stor kyl, vi förstÄr tanken men hade önskat att man kunde fÄtt bÄde och. I duschen finns en klÀdhÀngare! För att torka klÀder, anser vi. För att kompensera för den saknade garderoben, menar importören.
Det finns stuv i sittgruppen, men mindre Ă€n man tror. HĂ€r Ă€r Ă€ven vattentank, vĂ€rmare och gasolförvaring placerade. De stuvutrymmen som stĂ„r till buds rĂ€cker för de gemensamma sakerna â köksutensilier, servis, glas, grill, extra filtar, kablar till 230V, vattenslang, spel och matvaror. NĂ„gonstans att placera campingbord och sju tillhörande campingstolar finns inte.
Nordenutrustad
NÀr bilen lÀmnar fabriken i standardutförande Àr den utrustad med liten vÀrmare, men ingen elpatron och oisolerade tankar. En billig solskensbil med sikte pÄ sydeuropa. NÀr den anlÀnder vÄra breddgrader har importören sett till att den en fÄtt hel del extra lull-lull som ger bilen en chans till lÄng sÀsong.
Standardutrustningen inkluderar isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, elektriskt vÀrmegolv 230 V, 6 kW luftburen gasolvÀrmare med elpatron. Vi konstaterar dessutom att det Àr bra tjocklek pÄ vÀggarna. Ett isolertÀcke till kupén ingÄr ocksÄ.
Enda frÄgetecknet Àr tömningen till spillvattentanken, den utvÀndiga ventilen riskerar att frysa fast. Vi ser inget hinder att spendera sportlovet i bilen, men nÄgon riktig vinterbil Àr det knappast. Det saknas vÀrmarutblÄs lÀngs höger sida och det pÄ vÀnster sida hÄller knappast dinettens fötter varma. Inga utblÄs Àr riktade mot kupén för att hindra kallras.
Vi tycker
Bilen Àr prisvÀrd. Att kunna handla ny husbil med sÄ pass god standardutrustning för en halv miljon Àr attraktivt.
Det brister i finish ombord, ofÀrdiga avslut, fula laskningar och billiga beslag. Sparivern Àr tydligast i badrummet som andas nittiotal med sin tunna plastinredning och draperi till duschen. Den tysta fÀrden vittnar dock om att allt sitter fast som det ska. Enkelt utförande behöver inte alltid betyda bristande kvalitet.
Vi stÀller oss frÄgande till lösningen med lÄgt ryggstöd för de som Äker baklÀnges. Att bilen Àr godkÀnd för sju Äkande hindrar inte att risken för ryggskador vid hastig inbromsning Àr uppenbar.
Att kalla bilen för en husbil för sju Àr en överdrift. Man kan sova sju och Äka sju. Men eftersom blott sex personer fÄr plats kring bordet Àr det en bil för sex personer. Eller hur?
För en familj om fyra â en perfekt första husbil dĂ€r alla fĂ„r egen binge och gott om plats att sitta dagtid. De begrĂ€nsade stuvmöjligheterna blir dessutom ett mindre bekymmer med fyra boende.
Fakta
- Modell Rimor Katamarano Sound
- Ursprungsland Italien
- Chassi Ford med framhjulsdrift
- Motor 2,2 TDCi 140hk Euro5
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuel
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last ca 800 kg
- L x B x H 683 x 224 x 300 centimeter
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 15 liter
- LjudnivÄ kupé i 90 km/h 71dB
- Antal bÀddar 4+3
- Antal bÀltade platser 7
- Grundpris: 485 000 kronor, med 140 hk motor
- Pris som testad: 509 900 kronor
- www.rimor.it
- Vi lÄnade bilen av Lindströms Husbilar
Utrustning testbil
ABS, antisladd, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, AC motor, elhissar, elspeglar, CD radio, kyl med separat frys, trelÄgig spis, TV-antenn, 6kw luftburen vÀrme med elpatron, 230V vÀrmegolv, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, markis, myggnÀtsdörr
Vi gillar
- Köregenskaperna â komfortabel och pigg
- Flexibiliteten â att kunna husera sju personer Ă€r ovanligt
- UtrustningsnivĂ„ â importören har gjort ett gott urval med funktion i fokus
- Golv utan nivÄskillnader
- Priset
Â
Vi önskar
- En hall â med sju par skor, sju omgĂ„ngar ytterklĂ€der rĂ€cker inte en klĂ€dhĂ€ngare i duschen lĂ„ngt
- Mer stuvutrymmen â nu fĂ„r man ha en vĂ€ska per person med personliga affekter
- Moderna takluckor
- UppfÀllbar extra avstÀllningsyta i köket
Â
Vi gillar inte
- Saknar helt garderob
- Ej fullhöjd pÄ ryggstöden för de som fÀrdas baklÀnges
- Â