För par såväl som familj!
En alkovbil med sex år på nacken byggd på förra generationen Ford Transit låter inte särskilt upphetsande, tyckte vi. Men hej vad vi bedrog oss.
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Tyska tillverkaren Hobby har tillverkat åtskilliga alkovbilar under årens lopp. Det finns med andra ord en hel del begagnade att välja bland. Till Sverige tas de alltid in med hög utrustningsnivå. Den omständigheten och deras popularitet håller prisbilden uppe.
Med körglada Rimor Katamarano Sound i färskt minne väljer vi att omvärdera en alkovbil från Hobby på förra generationens Fordchassi. Den är cirka hundratusen billigare än Katamarano Sound. Månadskostnaden är likvärdig om man köper på avbetalning.
Drivlinan håller måttet
I förarstolen sitter jag högt. Ratten hamnar i knät. Med den på bekvämt avstånd når jag med näppe pedalerna och får sträcka mig efter växelspaken med påföljd att jag väljer att sitta närmare än jag egentligen vill för bästa komfort.
Att manövrera bilen på små ringliga vägar går bra så länge farten hålls nere. Chassit har lite svårt att hålla den höga husbilen i schack, det svajar en hel del om man tar en kurva för snabbt. Inte blir det bättre av att styrningen är vevig. Man får ratta rejält för att det ska hända något. Men ta det med ro. Jag talar av erfarenhet från ett gäng jänkare med samma egenskap och efter några hundra mil har man lärt sig kompensera för vevigheten.
På motorvägen skjuter det på bra upp till hundra. Sedan går det tungt. Hon väger dryga 3,1 ton, har en rejäl frontarea och blott 125 hästars motor. Knappast en ekvation för högfartsprestanda.
Färden är tyst och chassit sväljer ojämnheter väl. När man kan ligga och hålla konstant fart är det riktigt avkopplande bakom ratten.
Utrustningsnivån i kupén är god – AC, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, ABS, antispinn, backkamera och en CD.
Rymmer det mesta
Den må sakna ett stort garage, men under sängen finns ett lågt stuv åtkomligt utifrån där man får plats med utemöblerna och annat smått och gott. Längs väggarna löper inte mindre än fjorton överskåp. Alla med en öppen mindre hylla under. Dessutom rymmer längsgående soffan massor. För kläder och skor står en stor garderob redo med skåp under. Att få rum med allt fyra personer behöver är inga problem. Dock kan lastvikten bli ett bekymmer. 340 kilo är klent för fyra personer.
Klarar kylan
Värmaren på 6kW är försedd med elpatron och har hela nio utblås. Inte mindre än fyra är placerade i dinetten, dessutom ett i alkoven – gott nog för en jämn spridning och för att tämja kallraset från kupén. Insynsskyddet är en plisségardin. Den hjälper till att hålla värmen mer än man kan tro.
Runt säng och sittgrupp löper luftspalter som låter varm luft cirkulera och driva ut fukt och kyla. Men överskåpen saknar luftspalter. Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd men avtappningen är i riskzonen att frysa.
Vinteregenskaperna håller för sportlov och enstaka utflykter. Men vill man ha en riktig åretruntbil bör man leta vidare.
Vi tycker
Det är lätt att trivas ombord. Sittgruppen är lyckad med sitt stabila bord och bekväma sittplatser, omgiven av fönster i alla riktningar.
Inredningen har klarat åren mycket bra och känns gedigen. Bättre än en hel del av det som byggs idag.
Den franska bädden bak är smal och toaletten kunde planerats bättre. Å andra sidan, de flesta bilar med fransk säng dras med samma åkommor. Den ljusa och rymliga alkoven tillhör de bättre.
Bilens akilleshäl är den höga körställningen. En person över 190 centimeter stirrar rakt i in i det uppfällda solskyddet. Den under 165 centimeter får svårt att nå pedalerna.
Men. Som helhet är det en trevlig bekantskap för såväl ett par som önskar en alkov som extra säng eller förvaring som för en familj på max fyra personer.
Fakta
- Modell Hobby Siesta T650 AK FSC
- Årsmodell 2006
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,0 TDCi 125hk
- Vridmoment 285Nm
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 3200 mil
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 340 kg
- Bränsletank 80 liter
- LxB 690 x 229 centimeter
- Antal bältade platser 4
- Pris 419 000 kr
Utrustning testbil
Elhiss, elspeglar, ABS, antispinn, AC bildel, CD, TV förberedd, insynsskydd plissé, markis, luftburen värme med elpatron, backkamera, eltrappa, kyl med separat frys, duschkabin, cykelställ.
Håller än
- Sittgruppen – stadigt bord, bekväm, gott om fönster
- Alkoven – stor bäddyta, ljus, avställning
- Drivlinan – lättväxlad, pigg upp till 100 km/h
- Bra med stuvutrymmen
Hopplöst ute
- Smal säng – blott 125 cm
- Badrummet – toaletten borde placerats längst in istället
- Körställningen – för hög