Meny

.

Adria Matrix Axess 680 SP

LÄgt pris och fÄ missar.

Adrias halvintegrerade husbilar försedda med taksÀng över sittgruppen heter alla Matrix. Först ut var Matrix (inga tillÀggsnamn), dÀrefter kom Matrix Supreme pÄ Reanult-chassi. Nu lanseras lillasystern Matrix Axess, ett prispressat lockrop.

Vi undrar: Vad försakar man mot storasyskonen?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

PÄ alla marknader i Europa har Slovenska Adria en stark stÀllning. I Sverige Àr de marknadsledare och tuggar i sig marknadsandelar som kakmonstret. De Àr sÀllan först med nÄgot, sÀllan bÀst pÄ nÄgot, sticker sÀllan ut. SÄ varför denna succé?

Jag tror att de lyckas för att de Ă€r ”good enough” – inte bĂ€st pĂ„ nĂ„got men de gör allt bra nog. De fĂ„r till helheten i sina bilar, det Ă€r fĂ„ missar och de som finns Ă€r inte av avgörande karaktĂ€r.

Motorn rÀcker gott

Det mÄ vara en billig instegsmodell men det ser man inget av i kupén. Stolstyget matchar dinettens, dubbla armstöd, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, farthÄllare, AC. Med tanke pÄ den goda grundutrustningen Àr det fjuttigt att snÄla in pÄ stereon. Och att sÀlja bil utan antispinn kÀnns inte 2012.

Jag sitter bra, lite för högt pÄ typiskt Fiatmanér. Motorn Àr den vÀlbekanta 2,3MJ med 131 hÀstkrafter. En bruksmaskin som gör ett gott jobb. Det gÄr kvickt upp till nittio och motorvÀgstempo Àr ingen större anstrÀngning. Att betala 14 000 kronor för det starkare alternativet pÄ 148 hÀstar kÀnns inte befogat.

Chassit Ă€r Fiats lĂ„ga specialchassi med bredare spĂ„rvidd – kompetent men nĂ„got studsig till sin karaktĂ€r. Jag vet hur det upptrĂ€der pĂ„ ringlande och tjĂ€lskadade vĂ€gar. Eller snarare tror jag vet. För bilen upptrĂ€der överraskande dĂ€mpat och förvĂ„nansvĂ€rt vĂ€rdigt. Troligen beroende pĂ„ att överhĂ€nget, som Ă€r ganska lĂ„ngt, agerar motvikt och hindrar bladfjĂ€drarnas rekyl. Vi kör bilen olastad, med last i garaget kommer bakvagnen belasta fjĂ€drar och dĂ€mpare ytterligare och dĂ„ finns risk att den goda balansen rubbas.

Inredningen Àr tyst, inget gnek eller skrammel frÄn möblerna. Men nÀr grus och vatten anfaller den invÀndiga trappan lÄter det som om bodelsdörren inte Àr ordentligt stÀngd.

Rymmer det mesta

Det Ă€r helt klart en familjebil – Ă€ven om de flesta kunderna kommer vara mor- och farförĂ€ldrar som vill ha en extra sĂ€ng till barnbarnen nĂ„gon helg om Ă„ret. Garaget Ă€r stort, hĂ€r ryms en hel del. Hyggligt inrett dessutom med en del mindre hyllor för smĂ„saker. Men passopp! Lasta inte tungt hĂ€r bak. ÖverhĂ€nget Ă€r lĂ„ngt och med ett tungt lastat garage skapar man en rejĂ€l hĂ€vstĂ„ngseffekt som belastar bakaxeln och lyfter framhjulen med försĂ€mrat fĂ€ste som följd. Maxvikten Ă€r satt till 150 kilo och den ska respekteras.

Det Ă€r gott om överskĂ„p i bodelen, runt sĂ€ngen bak och Ă€ven ovan förarplatsen. Även köket svĂ€ljer en hel del i stora djupa lĂ„dor. Med tanke pĂ„ alla utrymmen Ă€r det trestande att bara lasta pĂ„. Det ryms mer ombord Ă€n lastvikten pĂ„ 545 kg tillĂ„ter.

För 45 000 kronor kan man fÄ bilen pÄ Heavy Chassi inklusive den nya 148 hÀstar starka motorn. DÄ hamnar totalvikten pÄ 4 250 kilo och lastvikten blir modiga 1 400 kg.

Klarar sportlovet

Adria utrustar sina bilar med isolerad spillvattentank. Det Àr hyggligt med isolering i vÀggarna. Den luftburna vÀrmen kommer hÄlla bodelen varm. Extra plus för fyra vÀrmarutblÄs riktade framÄt varav ett Àr högt placerat i anslutning till taksÀngen.

Ingen kommer att frysa ombord och tankarna klarar sig. Men nÄgon vinterbil Àr det inte. StÄr man vid elstolpe hjÀlper elpatronen till att hÄlla nere gasolförbrukningen.

Under ett sportlov fryser man inte ihjÀl, men för lÄngvarig vintercamping utan tillgÄng till el finns betydligt bÀttre husbilar, till exempel storebror Matrix Supreme med vattenburen vÀrme och golvvÀrme.

Jag tycker

Matrix Axess har vad som behövs för ett bekvÀmt husbilsliv. Det Àr trivsamt ombord, gott om ljus, en vettig hall. Bra med golvyta gör det enkelt att röra sig ombord. Sittgruppen Àr fenomenal, lika bra som hos de dyrare syskonen.

Testbilen med sin tvÀrbÀdd i aktern Àr inte svenskens förstahandsval. Men för barnfamiljer Àr den i mitt tycke bÀttre Àn en vÄningssÀng sÄ lÀnge barnen Àr smÄ. För familjer med tonÄrsbarn Àr en vÄningssÀng klockren.

Vad saknar dĂ„ lillasystern Matrix Axess jĂ€mfört med de dyrare syskonen? En hel del, till exempel sĂ€mre finish (billig fanĂ©r), utanpĂ„liggande fönster, enklare bodelsdörr, inte lika ombonat, ingen mysbelysning, en lite kal och naken kĂ€nsla ombord, men – om jag ska rannsaka mig sjĂ€lv – ingenting av detta pĂ„verkar bilens funktion. NĂ€r man flyttat in och ”boat in sig” Ă€r de kala ytorna borta och med LED-lister frĂ„n byggvaruhuset har vi mysbelysning.

Med andra ord: Matrix Axess Àr en prisvÀrd husbil för familjen eller paret som campar flÀrdfritt. Det Àr inte helt otÀnkbart att den kommer att kannibalisera pÄ försÀljningen av den dyrare Matrix. SÄ bra kÀnns den.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, elhiss, elspeglar, farthÄllare, ac bildel, kyl, frys, spis, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, insynsskydd pliségardin fram och tygstycken pÄ sidorutorna, TV-antenn

Vi gillar

  • Sittgruppen – stor, bekvĂ€m, bra utsikt
  • Manuell taksĂ€ng – elektriska Ă€r ofta lĂ„ngsamma och nĂ€r de strejkar stĂ„r man dĂ€r
  • Hallen – garderob och skoskĂ„p, svĂ„rare Ă€r det inte

 

Vi önskar

  • Fönster i bodeldörren
  • KlĂ€dkrokar i hallen – garderoben Ă€r bra, men klĂ€dkrokar behövs alltid
  • StĂ€llbar sĂ€ng/garage – har man inte cyklar i garaget Ă€r det fint att kunna sĂ€nka sĂ€ngen
  • Sarg runt sĂ€ngen – som det Ă€r nu Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att sĂ€ngklĂ€derna kasar ner och blockerar luftspalten

 

Vi gillar inte

  • För högt kök, 97,5 centimeter – norm Ă€r 90 centimeter.
  • InvĂ€ndig trappa – vĂ€snas under fĂ€rd pĂ„ vĂ„t asfalt och grus.
  •  

Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift