Vinterduglig funkis för två!
Här har vi en lyxbil utan ytlig ögonfägnad. Men begåvad med genomtänkta detaljer och genomgående god kvalitet.
Text och foto Stefan Janeld
Elegance är Bürstners top of the line, en premiumbil som konkurrerar med Hymers B-klass med flera. Den har länge varit populär i Sverige och är en av anledningarna till att Bürstner historiskt sett sålt mer hel– än halvintegrerat i vårt land. För tre år sedan, efter ett par års paus, kom en helt omgjord version, berömd för sin invändiga design. Den körde vi i nr 7-2009, finns att köpa i den digitala kiosken på vår hemsida.
Tyst färd
Jag har kört den 2,8 liter stora och 127 hästar starka motorn ett flertal gånger. En ganska knattrig och lastbilslik motor. Men här viskar motorn nånstans där framme. Inte ens under gaspådrag väsnas den. Det är en av de tystaste husbilar jag har stött på. Ett gott betyg åt ljudisoleringen mellan kupé och motorrum. Normalt mäter jag ljudnivån i 90 km/h, men väglaget tillåter inte den farten. Jag vågar mig på som mest 80 på de hala och snirklande vägarna. Trots ett ganska isigt och ojämnt underlag är ljudkomforten som i en moderns personbil! Någon raket är inte motorn, men den håller jämna steg med övrig trafik.
På sandad väg sprätter sand från drivhjulen mot den invändiga trappan till bodelen. Vore jag inte bekant med fenomenet trodde jag att jag glömt stänga bodelsdörren ordentligt.
Jag sitter bra, bättre än i Fiat original. De stora backspeglarna är lågt placerade och ger god koll. Framrutan är djupt nerdragen och ger fin överblick – viktigt för körkänslan som här är påminner om den i en halvintegrerad husbil. Få helintegrerade husbilar lyckas med det, att Bürstner gjorde det redan 2004 imponerar.
Utrustningsnivån är god om än inte överdådig, CD, elhiss, elspeglar, AC, en airbag, ABS och antispinn. Jag saknar backkamera och visst ska en premiumbil ha en GPS.
Dubbelgolvet frigör stuv i bodelen
Tankarna är placerade i det låga uppvärmda och isolerade dubbelgolvet. Det ryms en del men är ingen källare att stuva i.
Garage saknas, men bodelen har gott om överskåp och bra med plats under sittgruppens dynor och i den enorma garderoben. Bilen saknar säng över förarplatsen och eftersom dinetten inte är bäddbar är bilen strikt avsedd för två boende. Med det i åtanke är det gott om stuv. Men lasta med omsorg, lastvikten är blott 390 kg. Tidigare ägare har satt upp krokar vid ingången, hall saknas helt i original.
Vinter? Ja tack!
Här finns uppvärmt dubbelgolv där tankarna förvaras, vattenburen värme, värmeväxlare för gångvärme, elpatron och rejält täcke för rutorna fram. En extra fläkt sprider varmluften från radiatorerna i främre delen av bilen –kallraset från rutorna kan motas.
Mer krävs inte för lyckad vintercamping. Att bilen dessutom är välbalanserad utan en tung gump som lyfter de drivande framhjulen gör att den tar sig fram bra på vinterväg. Testet gick med sommarsulor på isig vinterväg med ett förvånansvärt gott grepp. Först när jag provocerade spann framhjulen. Däckens sidgrepp litade jag inte på, jag körde max åttio på de ringlande vägarna.
Jag tycker
En trivsam bil, både att köra och leva i. Att man valt bort taksängen fram gör mycket för volymkänslan. Den känns som en stor bil trots att den är under sju meter.
Åldern avslöjas av att alla lampor har en egen lysknapp, inga centrala knappcentraler med dimmers på olika ställen. Har man glömt en lampa blir det att gå upp och släcka.
Plastlister kantar ändrät. De krymper med åren med glipor här och var som följd. Inte snyggt men så här gjorde många på den här tiden.
Bilen har ett par akilleshälar. Både badrum och säng är lite av kompromisser. Sängen för att den är en decimeter för smal för att klara normen 140 centimeter. Badrummet för att man har förlagt toaletten mitt i rummet. Det gör utrymmet onödigt trångt.
Att det är sörjt för åretruntkomfort är ett stort plus. Det kryllar inte direkt av helintegrerade vinterbilar under en halv miljon. Sedd i det ljuset är det en liten pärla!
Fakta
- Modell Bürstner Elegance i660
- Årsmodell 2004
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,8JTD 127hk
- Växellåda Manuell 5 växlad
- Mätarställning 5440 mil
- Totalvikt 3500 kg
- Max last 390 kg
- Bränsletank 80 liter
- LxB 675 x 234 centimeter
- Ljudnivå kupé i 80km/h 68dB
- Antal bältade platser 4
- Pris 450 000 kr
Håller än
- Förarmiljön med den djupt nerdragna framrutan
- Gott om fönster
- Komfortabel dinette
- Stor garderob
- Vinteregenskaperna
Hopplöst ute
- Saknar hall – liksom 80 procent av alla nya bilar…
- Halogenbelysning
Utrustning testbil
Elhiss, elspeglar, ABS, antispinn, AC bildel, CD, ugn, köksfläkt, TV förberedd, insynsskydd plissé, markis, vattenburen värme, värmeväxlare, tankar i uppvärmt dubbelgolv, AC bodel, eltrappa, kyl med frysfack, duschkabin, lastsläde i utvändig stuv, cykelställ.