Stor liten bil.
Paret som avviker frÄn lÄngbÀddarnas motorvÀg och istÀllet vÀljer denna lite udda skapelse fÄr golvyta, goda vÀgegenskaper, vinterkompetens och komfort. Men de mÄste skiljas frÄn en hel del slantar och acceptera ett par kompromisser.
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
LMC Ă€r en tysk tillverkare med anor frĂ„n 1955 dĂ„ en husvagn kallad Knospe lade grunden för vad som 1981 skulle bli Lord MĂŒnster Caravans. Namnet hĂ€mtades frĂ„n en husvagn â Lord MĂŒnster â som gjorde succĂ© pĂ„ sjuttiotalet. Fabriken ligger i Sassenberg och Ă€r sedan 1991 en del av HymersfĂ€ren.
LMC har i Sverige fört en förvĂ„nansvĂ€rt undanskymd tillvaro med tanke pĂ„ att de generellt har goda vinteregenskaper, Ă€r vĂ€lbyggda och har god ordning pĂ„ designen. Sortimentet Ă€r komplett â vans, alkovbilar, halvintegrerade och helintegrerade bilar. De spelar i mellanklassdivisionen upp till premium.
LÀtt att manövrera
Bakom ratten sitter jag bra. Stolen frÄn Isringhausen Àr lite vÀl smal över ryggen för mig, men Björn som Àr smalare klagar inte. I förstone Àr vi skeptiska till förarmiljön. Vindrutan Àr ganska lÄg i överkant och slutar högt i nederkant. Vi föredrar djupt nerdragna vindrutor, de ger bÀttre överblick i nÀromrÄdet. Men pÄ de smÄ vindlande vÀgarna ut mot Forsmark omvÀrderas det första intrycket. Bilen Àr lÀttkörd och tar Àven de snÀvaste svÀngarna utan problem. En trygg kÀnsla av kontroll infinner sig. Hjulbasen Àr ganska kort och ger en snÀv svÀngradie, men lÄng nog för att förhindra en nickig fÀrd. AL-KO chassit gör ett gott jobb pÄ den isiga och knaggliga vÀgen. Bilen har det nya nivÄreglerande fjÀdringssystemt ALC pÄ bakaxeln, nÄgot vi inte visste innan avfÀrd, men anade efter nÄgra kilometer dÄ bilen kramade kurvor och bemÀstrade det knaggliga underlaget förvÄnansvÀrt bra.
”ALC Ă€r en automatiskt nivĂ„reglerande stötdĂ€mpare frĂ„n AL-KO som i tillĂ€gg till nivĂ„justeringen Ă€ven ger högre komfort. Bilen kĂ€nns stabilare och du kan ta kurvor i högre fart.”
Motorn pÄ 148 hÀstar passar bilen utmÀrkt. Det Àr samma 2,3 litersmotor som Fiats numera klassiska 131 hÀstars. Tack vare en turbo med variabel geomtri (ger samma turbotryck oberoende av varvtal) har man lyckats krama ur mer vrid och nÀstan tjugo hÀstar mer. Den kostar lite extra men det Àr vÀl spenderade slantar. Mer kraft utan att vikten ökar, den större 3,0 liters motorn belastar bilens lastvikt med 40 kg.
UtrustningsnivĂ„n Ă€r mycket god â elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, CD, dubbla airbags, antispinn, antisladd, hillholder (underlĂ€ttar start i backe dĂ„ bromsen ligger kvar nĂ€r du lyfter foten frĂ„n broms- till gaspedal).
TĂ„l att lastas â men var?
LMC har en lÀngre tid arbetat mycket med att fÄ ner vikten pÄ sina fordon. En profilfrÄga för fabriken. Man arbetar med lÀtta material och hÄller nere fordonens volym till ett minimum, de Àr extremt lÄga (270 cm) för att vara helintegrerade. Vi har inte funnit en enda helintegrerad husbil som Àr lÀgre Àn LMC.
Den Àr mycket vÀlutrustad frÄn start vilket pÄverkar lastvikten. Utan utrustning vÀger den cirka 2 900 kilo, i det utförande den importeras till Sverige har den lagt pÄ sig en del och vÀger in pÄ 3 150 kilo.
Med totalvikt pĂ„ 3 850 kilo som testbilen Ă€r registrerad för fĂ„r du Ă€ndĂ„ lasta en hel del. Men! Var ska man stoppa packningen? Garaget Ă€r visserligen rejĂ€lt, inte högt men med bra golvyta, hĂ€r ryms en hel del. Men tji dubbelgolv och inget utrymme i U-soffans sockel (dĂ€r Ă€r elektronik och annat placerat) Ă„terstĂ„r garderob och överskĂ„p. Den förstnĂ€mnda Ă€r riktigt stor och det Ă€r gott om överskĂ„p. ĂndĂ„ Ă€r kĂ€nslan att bristen pĂ„ stora stuvutrymmen gör 655:an  till en tvĂ„personersbil och inte ett familjenöje.
Varm och go!
Till Sverige kommer modellen endast med vattenburen vĂ€rme. PĂ„ andra marknader Ă€r luftburen vĂ€rme standard. Ăven golvvĂ€rmen Ă€r vattenburen vilket gör fricamping betydligt trevligare Ă€n med bilar vars golvvĂ€rme krĂ€ver 230V. Tankarna Ă€r isolerade och uppvĂ€rmda. Spillvattentankens tömningsventil Ă€r placerad inne i tanken och skyddad frĂ„n frost. Att reduceringsventilen Ă€r uppvĂ€rmd gör att vĂ€rmarens funktion inte störs av isproppar som sĂ€nker gastillförseln â nĂ„got vĂ€rmarna Ă€r kĂ€nsliga för.
I det Arctic-utförande som tas in till Sverige Àr isolering bÀttre Àn i standardutförandet. Utmed vÀggarna har vi rejÀla luftspalter som lÄter den varma luften cirkulera och driva bort sÄvÀl kyla som fukt.
I kupén finns tre flÀktar som blÄser ut varmluft frÄn radiatorerna. De hÄller kallraset frÄn rutorna stÄngen och den extra luftcirkulationen jagar bort kylan ur alla vrÄr. Varje flÀkt aktiveras manuellt i tvÄ hastigheter. En bra lösning som gör behovet av utvÀndigt tÀcke mindre. Det enda som saknades var vÀrmevÀxlare, men ett kryss i tillbehörslistan ÄtgÀrdar den bristen.
Vi tycker
Det hÀr Àr en liten smidig Äretruntbil för upp till fyra personer. BÀst fungerar den för tvÄ som vill kunna ta med tillfÀlliga gÀster, typ barnbarn.
Bilens styrkor Ă€r vĂ€gegenskaperna, vinterdugligheten, golvytan och den stora U-soffan. Att man kan höja upp en rejĂ€l sĂ€ng bak Ă€r bra för de som vill ha ett cykelgarage bak under fĂ€rd. Ăvriga kommer hĂ„lla soffan i nedre lĂ€get. Man sover bra oavsett.
Bilens lĂ„ga profil kostar en del â nivĂ„skillnader i golvet, inget dubbelgolv, lĂ„gt i tak i frĂ€mre sĂ€ngen.
Testbilen behöver endast kompletteras med vÀrmevÀxlare och solpanel. Vi avstÄr den lÄgt placerade ugnen till förmÄn för mer förvaring i köket.
Bilen kostar en vacker slant, men Àr prisvÀrd.
Fakta
- Modell LMC Liberty Explorer 655 Arctic
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3 MJ II Turbodiesel 148 hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuel
- Totalvikt 3 850 kg
- Max last 700 kg (350 med 3500 kg totalvikt)
- L x B x H 667 x 232 x 270 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 102 liter
- GrÄvattentank 95 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 761 500 kronor
- Pris som testad: 919 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Sören KÀlls Bil i Valö nÄgra mil nordost om Uppsala
Vi gillar
- VĂ€rmesystemet
- Sittgruppen
- Golvytan
- SkostÀllen
Â
Vi önskar
- Mindre bord â strunta i bĂ€ddfunktionen
- LĂ€slampor bak
- Mer stuv i köket
- Att frÀmre sÀngen gick ner ytterligare 10 cm
- LÀgre kök
Â
Vi gillar inte
- Man kommer inte Ät att knÀppa bÄda spÀnnena som sÀkrar taksÀngen fram.
- För lÄngsam justering av den bakre sÀngens höjd
- Â
Utrustning testbil
ABS, ESP, ASR, dubbla airbags, elhiss, elspeglar, farthÄllare, backkamera, CD stereo, klimatkontroll bildel, kyl med frys, spis, ugn, köksflÀkt, Alde vattenburen vÀrme, vattenburen golvvÀrme, insynsskydd pliségardin sidorutor, TV, TV-antenn, markis, utvÀndig dusch, automatisk nivÄreglering