HÄller mÄtten!
Ăntligen en husbil med fransk bĂ€dd och en anstĂ€ndigt bred sĂ€ng. Och inte bara det, var vi Ă€n mĂ€ter hĂ„ller sig mĂ„tten pĂ„ den bekvĂ€ma sidan av skalan.
Â
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Â
Dethleffs firade sitt ÄttioÄrsjubileum förra Äret. En stor hÀndelse för den tyska volymtillverkaren som bygger allt frÄn billiga bilar menade för förstagÄngsköparen till stora Liners med prislappar pÄ andra sidan tvÄ miljoner. Det breda sortimentet och den erkÀnt jÀmna kvaliteten har resulterat i framgÄng: som mest tillverkade man 7 000 husbilar för nÄgra Är sedan.
För att fira födelsedagen tog man fram tvÄ specialmodeller kallade Eighty I och II.
Bilen för dagen Àr Eighty II, en pÄkostad och genomtÀnkt bil. FrÄn början planerades en begrÀnsad upplaga om 280 bilar, men det har dubblerats pÄ grund av hög efterfrÄgan. Den finns Àven i en helintegrerad version och Àr dÄ en fullfjÀdrad fyrapersonersbil.
LÀttkörd
Jubileumsmodeller Àr ofta fullsmetade med utrustning frÄn start, men inte denna. Testbilen saknade markis, stereo, backkamera, GPS, antispinn och antisladd.
Stolarna frÄn Aguti Àr bekvÀma och lÀttare att stÀlla in Àn Fiats original. Jag finner mig snabbt tillrÀtta. Dock Àr sittstÀllningen nÄgot hög.
Motorn Àr Fiats bruksmaskin pÄ 130 hÀstar. Den rÀcker gott och bilen kÀnns pigg upp till hundra. Sedan sÀtter vÀglaget stopp denna gÄng.
Hal vÀg och sommarsulor inbjuder inte till aktiv körning eller att utmana chassi. Men vintervÀgen bjuder pÄ en del ojÀmnheter som klaras utan vidare spisning och utan rassel frÄn bodelen. Chassit Àr frÄn AL-KO men inte lÄgbyggt som brukligt Àr. I gengÀld har Dethleffs fÄtt ett bodelsgolv helt utan nivÄskillnader utan fördyrande dubbelgolv.
Att manövrera bilen Àr en enkel match. Den hÄller sig precis under sju meters lÀngd och hjulbasen ger snÀv svÀngradie. Utan fönster pÄ bakstammen Àr en backkamera pÄ sin plats.
Bra med stuv
Trots avsaknad av dubbelgolv Àr det inga problem att fÄ in allt tvÄ personer behöver för en lÀngre semester. Under sÀngen hittar jag ett enormt utrymme och en nivÄ dÀrunder finns en utmÀrkt plats för exempelvis campingbord och stolar. Cyklar förpassas till bakstammen.
I bodelen finns en rejĂ€l garderob och hyggligt med rymliga överskĂ„p. Köket rymmer allt som krĂ€vs â i stora lĂ„dor och rymliga överskĂ„p.
Registrerad för 3 500 kilo blir lastvikten med nÀppe godkÀnda 460 kilo. Testbilen Àr registrerad med totalvikten 3 850 kilo och dÄ fÄr man kÀmpa för att överskrida de 810 kilo i lastvikt. Men! De flesta stuvutrymmen Àr placerade pÄ bilens högersida. Risk för slagsida?
Tre eller fyra sÀsonger?
Det hĂ€r Ă€r ingen vinterbil, men föralldel en tresĂ€songersbil med kompetens för ett sportlov. Spillvattentanken Ă€r isolerad, liksom tappkranen till tanken. Luftspalter â som lĂ„ter varmluften cirkulera och jaga bort sĂ„vĂ€l fukt som kyla â Ă€r det gott om och den luftburna vĂ€rmaren har gott om utblĂ„s i kupĂ©n; av erfarenhet vet vi att de spelar in för god vinterkomfort. Men det finns ingen golvvĂ€rme och det vill man ha om man vintercampar mycket. Vet du med dig att du kommer vintercampa finns det vattenburen vĂ€rme med vattenburen golvvĂ€rme som tillval. Komplettera med ett utvĂ€ndigt tĂ€cke för kupĂ©n och du Ă€r redo för riktig vargavinter.
Vi tycker
Dethleffs har tagit ett gammalt koncept, ÄtgÀrdat bristerna och byggt den bÀsta halvintegrerade husbil med fransk sÀng vi sett pÄ Är och dag. Den Àr ett bevis pÄ att man pÄ sju meters lÀngd kan fÄ praktiskt taget allt. Den enda kompromissen Àr badrummet, men om valet stÄr mellan sÀngkomfort och duschkomfort vÀljer jag sÀngkomfort alla dagar i veckan.
Dethleffs Eighty II T6700 Àr en bland fĂ„ som erbjuder god funktion pĂ„ alla fronter â sĂ€ng, badrum, sittgrupp, kök, vĂ€g. Den Ă€r inte kompromisslös, men snudd pĂ„. Priset startar pĂ„ dryga sjuhundratusen men de flesta landar runt Ă„ttahundratusen innan de Ă€r nöjda, sĂ€rskilt om man prioriterar vattenburen vĂ€rme.
För tvÄ personer som endast undantagsvis har nattgÀster Àr bilen en av de vassare halvintegrerade pÄ marknaden.
Fakta
- Modell Dethleffs Eighty II T6700
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3 MJ II Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuel
- Totalvikt 3 500 / 3 850 kg
- Max last 460 / 810 kg
- L x B x H 696 x 233 x 283 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 93 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 739 000 kronor
- Pris som testad: 765 428 kronor
- www.dethleffs.se
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, elhiss, elspeglar, farthÄllare, aluminiumfÀlgar, ac bildel, kyl, frys, spis, köksflÀkt, kaffemaskin, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, insynsskydd pliségardin, TV-antenn, skinnklÀdsel, langetterad mattsats
Antal bÀddar 2+1 (Dethleffs anger 4 men vi hÄller inte med)
Vi gillar
- SĂ€ngen â bred och smalnar ej av i fotĂ€ndan
- Sittgruppen â bekvĂ€m med lagom stort bord
- Köket â rymmer mycket, bra med arbetsyta
- Inga nivÄskillnader i bodelen
Â
Vi önskar
- Att man slapp âbygga omâ badrummet före dusch
- En rejÀlare bodelsdörr med fönster
- LĂ€gre kök â 95 centimeter Ă€r fem för mĂ„nga
- Skofack â utrymme finns men ingen lucka
- 100 procent LED
Â
Vi gillar inte
- Saknar hall
- Det finns ingen avstÀllning runt sÀngen
- Â
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!