Helan eller halvan?
Ett Àldre par stÄr i begrepp att köpa husbil för max 850 000 kronor. Barnen Àr utflugna, tvÄ bÀddar rÀcker. Hel- eller halvintegrerat? Vilken ger mest för samma slant.
Â
Bild och text: Stefan Janeld
Testlag: Björn Genberg, Stefan och Felix Janeld
Â
Kombatanterna Ă€r tvĂ„ Rapido med identiska planlösningar. De heter nĂ„got sĂ„ raffinerat som 7065+ och 9065DF. Rapido 7065+ Ă€r en halvintegrerad âtop of the lineâ, extrautrustad med skinn och större motor. Rapido 9065DF Ă€r en helintegrerad av hög mellanklass. Ser man till grundpris haltar jĂ€mförelsen nĂ„got. 9065DF Ă€r 65 000 kronor dyrare. Men eftersom den halvintegrerade bilen i testet har mer extrautrustning stannar prisskillnaden vid 18 000 kronor. BĂ„da Ă€r byggda pĂ„ Fiat med AL-KO chassi.
Testlaget anlÀnder med kraftigt förutfattad mening. Nu ska vi visa de helintegrerade bilarnas fördelar! Svensken ska upptÀcka de helintegrerade bilarnas rymd och luftighet. En helintegrerad bil kan verka avskrÀckande med sin pompösa framtoning och vÀldiga frontarea. Men bakom ratten Àr de lika smidiga som de halvintegrerade. Vi vet att det Àr sÄ.
Tror vi.
Innan vi fÄr lÄna bilarna erbjuds vi fika och pratstund med Àgaren till PR Husbilar i Sollebrunn som försett oss med testekipagen, Fredrik Ryberg. VÄr första frÄga Àr den som vi stÀllt oss sjÀlva inför detta test. Varför sÀljer halvintegrerat bÀttre Àn helintegrerat?
âMannen kan ofta vara benĂ€gen att köpa en helintegrerad, men hustrun tycker de Ă€r för stora. Det Ă€r lite av en mognadsprocessâ.
Kaffet urdrucket och vÀrmen i bilarna har nÄtt en behaglig nivÄ. Dags att bekanta sig med kombatanterna. Björn börjar helintegrerat. Jag och Felix tar halvintegrerat. Tjuvstopp! Kopplingen nyper direkt. Okej, jag fÄr ta det lite vackert, men det blir ÀndÄ en ryckig start. Ut pÄ vÀgen, Fiats 160 hÀstars motor visar var skÄpet ska stÄ. Den manar till attack. VÀxlarna rinner igenom pÄ nolltid.
KörglÀdje. Kraft.
Men det gÄr lika bra att Äka i maklig tak. Nittonhundra varv och nittio knyck ger bra ljudkomfort. NÀst efter motorn imponerar tystnaden mest. Normalt ger glapp i luckor och lÄdor skrammel pÄ dÄlig vÀg. LÀgg till resonansen i den stora bodelen och ljudkulissen kan bli riktigt störande. Men inte i Rapido 7065+. Att föra ett lÄgmÀlt samtal Àr inga som helst problem.
Om ljudkomforten Àr god sÄ Àr sittkomforten sÀmre. Fiats ergonomi passar inte min kropp. Jag hamnar ofelbart för högt och för nÀra ratten. UtrustningsnivÄn ger ett splittrat intryck. FarthÄllare, elhissar, elspeglar, backkamera, AC och CD, ABS och antispinn Àr standard pÄ alla Rapido. Bra! Men blott en airbag! I den hÀr prisklassen ska dubbla airbags alltid vara standard. SmÄsnÄlt.
Vi byter bilar. Jag har stora förvĂ€ntningar. âNu du Felix, nu ska du se vilken skillnad det Ă€r att Ă„ka helintegreratâ. Men jag blir besviken. Varför har framrutan inte panoramavyn jag vĂ€ntat mig? Den nedfĂ€llbara bĂ€dden Ă€r boven. Den Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngt framskjuten med pĂ„följd att rutan inte kan dras Ă€nda upp till taket och ge den rymd jag Ă€r van vid. I nederkant har man gjort det enkelt för sig. En plastpanel löper horisontellt frĂ„n Fiats instrumentpanel fram till rutan. Om panelen vinklats och lĂ„tit rutan ansluta lĂ€ngre ner hade man fĂ„tt bĂ€ttre vy över bilens nĂ€romrĂ„de. Nu erbjuds visserligen en fin avstĂ€llningsyta med halkskydd. Jag föredrar bĂ€ttre utsikt.
UtrustningsnivÄn Àr densamma som i 7065+ med ett viktigt undantag: airbag pÄ passagerarsidan.
Jag stÀller in stolen för avfÀrd. Och blir glatt överraskad. Jag sitter riktigt bra! Inte högt eller för nÀra ratten som annars i Fiat. Jag finner en riktigt avslappnad körstÀllning och lÀgger i ettans vÀxel. Rullar mjukt ivÀg utan tjuvstopp. Tar upp bilen i fart. Motorn har en lugnare framtoning vilket leder till att jag kör avslappnat, Att köra pÄ attack Àr inte att tÀnka pÄ. Bullret Àr lite högre Àn i den halvintegrerade Rapido 7065+, frÀmst frÄn motorn (Rapido bygger som sagt stabila inredningar), men vi kan fortfarande prata utan att höja rösten. Trots den helintegrerades extra bredd vill inte den rÀtta körkÀnslan infinna sig. Den halvintegrerade 7065+ ger en spÀnstigare fÀrd med bÀttre överblick. 1-0 till halvintegrerat.
Vi parkerar för att syna och mĂ€ta bilarna. TvĂ„ personer bor bekvĂ€mt i vilken bil de Ă€n vĂ€ljer. Allt finns, och lite till. Rapido Ă€r duktiga pĂ„ att garnera bilarna med omtĂ€nksamma detaljer. NĂ„gra exempel: centrallĂ„s inkluderar bodelsdörren, gott om hĂ€ngare för handdukar pĂ„ toa, halkskyddande matta i stuvutrymme, fasta flaskstĂ€ll i köket, sĂ€ngar med stĂ€llbar huvudĂ€nda, designad krok för jackor vid insteget, skoskĂ„p. Vad gĂ€ller sĂ€ngarna gĂ„r testlagets Ă„sikter isĂ€r. Ăr 80 centimeter tillrĂ€cklig brett för att ge hemmakomfort? Vi enas om att madrassen Ă€r bekvĂ€m.
Att förlĂ€gga toan bak ger bĂ€ttre rymd i husbilen och tji getingmidja â den som uppstĂ„r nĂ€r hygienutrymmet placeras mitt i bilen. Toan Ă€r rymlig eftersom man anvĂ€nder hela bilens bredd. NĂ„gon invĂ€ndning? Jo, tji sikt bakĂ„t under fĂ€rd. Men det gĂ„r att lösa om toafönstret placeras i mitten av utrymmet. Med öppen dörr fĂ„r man fri sikt lĂ€ngre bak Ă€n en backkamera som fokuserar pĂ„ nĂ€romrĂ„det kan ge.
Vinkelköket Àr inte stort, men fungerar bra. Djupa lÄdor dras ut hela vÀgen och ger effektiv förvaring. Spisens delade lock kompenserar i nÄgon mÄn bristen pÄ avstÀllningsytor. En fin detalj Àr den extra ho som döljs under ett glaslock. DÀr inunder hittar vi ett extra plastlock med avlopp som leder till en lös uppsamlingsbunke. DÀr kan mozzarellan rinna av medan man skÀr till salladen. KöksflÀkt Àr sjÀlvklart standard.
SÄ lÄngt Àr boendemiljön identisk bilarna emellan. Det som skiljer Àr dinetten. Inte i möblemang men vÀl i kÀnsla. Halvintegrerade 7065+ har ett stort öppningsbart takfönster ovan förarplatsen. Det ger rymd och ljus. Helintegrerade 9065DF har en extrasÀng pÄ takluckans plats. NÀr vi sammanfattar vÄra omdömen tvingas testlaget till retrÀtt. Den halvintegrerade 7065+ Àr rymligare och har högre mysfaktior. Vi hade kunnat ta gift pÄ att det skulle vara tvÀrtom. Det som drar ner omdömet pÄ 7065+ Àr den utomordentligt svÄrbÀddade dinetten som inte bjuder pÄ god nattsömn.
Fredrik pÄ PR Husbilar manar folk att ta med en bÀddmadrass om de ska sova i dinetten flera nÀtter. Nu kan man tycka att 9065DF knipit en poÀng med sin extra bÀdd i taket. Men icke. FörutsÀttningen för den hÀr matchen var att tvÄ personer ska trivas ombord. DÄ Àr den extra bÀdden onödig. 7065+ vinner pÄ bÀttre ljus och rymdkÀnslan. Dessutom Àr bilen utrustad med en mycket smakfull mysbelysning som 9065DF saknar. 7065+ tar poÀng Àven hÀr. 2-0!
7065+ fĂ„r rejĂ€lt med stryk nĂ€r vi stuvar prylar. 9065DF erbjuder överlĂ€gsna stuvutrymmen tack vare dubbelgolv. DĂ€rmed inte sagt att 7065+ har dĂ„ligt med stuvutrymmen. Men visst, dubbelgolvet svĂ€ljer tankar och annat och frigör invĂ€ndig lĂ€tt Ă„tkomlig stuv under dinettens sitsar. Ăven under sĂ€ngarna finns mer utrymme. 9065DF reducerar till 2-1.
Vi har inte testat bilarnas vinterkvaliteter. Generellt ger dubbelgolvet bĂ€ttre skydd för tankar och slangar â fördel till 9065DF. Ingen av bilarna marknadsförs som vinterbilar. Men de klarar nĂ„gra minusgrader, vĂ„gar vi pĂ„stĂ„. Enligt Fredrik sĂ„ vittnar kunderna om goda vinteregenskaper, men han vill inte klassa dem som vinterbilar.
En ovÀntad skillnad avslöjas vid fotograferingen. 9065DF har ett lÀgre monterat chassi. Rapido har sÀnkt det för att ge mer plats i dubbelgolvet. 9065DF har uppskattningsvis fem centimeter lÀgre markfrigÄng.
Hygienutrymmet Àr trivsamt dekorerat med mycket trÀ och fina kromade beslag. Det Àr lÀtt att röra sig i utrymmet och funktionen Àr fullgod. Luckan som skymtar i golvet leder till stuvutrymmet som Àven Àr Ätkomligt utifrÄn.
Snygga detaljer Àr en styrka hos Rapido. HÀr Àr glas- och tandborsthÄllaren. Snyggt med krom, dessutom riktigt stadig.
Köket Àr funktionellt och vÀlordnat. Ont om avstÀllning visserligen men det flexibla locket pÄ spisen avhjÀlper nÄgot. Djupa lÄdor rymmer mycket och ger överblick. En fin detalj Àr flaskstÀllet.
Extra ho med insats i plats. Ett glaslock tas av och blottar ytterligare ett lock. Detta i plast med avrinning i mitten som leder ner till insatsen i plast.
Under bÀddarna pÄ 7065+ erbjuds viss stuv, men i 9065DF Àr det mer plats, hjulhuset sticker bar upp en liten bit i utrymmet. Tacka dubbelgolvet för det. I 7065+ har man ett extra förhöjt golv bestÄende av lösa skivor. LÀgg sÄnt du vill ha snabbt tillgÀngigt dÀr. Resten lÀgger du under i samma utrymme som bodelsbatteri och hjulhus.
Förarmiljöerna Àr dÀr det skiljer mest mellan bilarna. 7065+ Àr pÄtagligt smalare över axlarna. Men utsikten Àr bÀttre. SkinnklÀdsel förhöjer intrycket av lyxbil. I 9065DF Àr det mer plats pÄ bredden. Passagerarairbag Àr en vÀlkommen detalj som saknas i 7065+. Ett extra förvaringsutrymme pÄ högersidan under ett snyggt klÀtt lock Àr anvÀndbart.
Dinetten Àr vanligtvis en paradgren för helintegrerade bilar. Men hÀr Àr det den halvintegrerade som kniper bÄde mysfaktor och luftighet. Tacka takfönstret för det. BÄda dinetterna har samma layout. Vinkelsoffa, motstÄende tvÄsittssoffa (bekvÀm för en person) och snurrbara pilotstolar.
9065DF har ett Àss i rockÀrmen. Den nedfÀllbara sÀngen. HÀr Àr Felix i fÀrd att fÀlla framstolarna för att fÄ ner sÀngen. VÀl pÄ plats ligger man kungligt.
9065DF har ett Àss i rockÀrmen. Den nedfÀllbara sÀngen. HÀr Àr Felix i fÀrd att fÀlla framstolarna för att fÄ ner sÀngen. VÀl pÄ plats ligger man kungligt.
Dubbelgolvet i 9065DF ger ett bĂ€ttre stuv bak i bilen. Det skiljer över 10 centimeter pĂ„ höjden. Det ger stor skillnad i volym. Lite annorlunda lösning med toatanken bakom en lucka i âgaragetâ. Ger fĂ€rre synliga utvĂ€ndiga luckor.
Bodelsdörrarna skiljer sig ordentligt Ät. I 9065DF Àr det en rejÀl dörr med centrallÄs och skön kÀnsla. I 7065+ Àr dörren inte i samma klass. Vi har sett den förut, i en Home-Car, och var inte imponerade dÄ heller. LÄsknappen Àr ett under av smÀck och lÄsbyglarna sticker ut i dörrhÄlet. BÄda dörrarna har ett inre utdragbart myggnÀt som sitter i egen ram. En mycket god lösning.
Vi tycker
BÄda bilarna Àr vÀl hopskruvade och skrammelfria. Kvalitén Àr högst pÄtaglig. Inredningens trÀ ger en varm lyster, som vore det betsat med honung. Boendekomforten Àr pÄ topp i bÄda. De Àr rymliga, det Àr lÀtt att röra sig ombord.
Avgör kampen till 7065+ fördel gör den större motorn och dinetten. Att sĂ„ simpla saker som mysbelysning och takfönster Ă€r avgörande faktorer visar hur lite det skiljer mellan bilarna. Ăndrar man förutsĂ€ttningarna för duellen och söker husbil till familjen Ă€r 7065+ inte ens med i matchen. DĂ„ vinner 9065DF pĂ„ sin extra sĂ€ng.
Tips: Om du Àr spekulant pÄ 9065DF bestÀll med stora motorn.
Fakta 9065 DF
Starka sidor
Dubbelgolvet ger massor av extra stuvutrymme.
Ingen nivÄskillnad vid dinetten
Familjebil, fyra sover bekvÀmt utan att behöva möblera om
Dubbla airbags
FÄfÀnga. Mer status med en helintegrerad bil pÄ uppfarten
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat med AL-KO chassi
- Motor 2,3L Turbodiesel 130 hÀstkrafter
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt Valbart 3500 eller 3700 kg
- Max last 510 kilo
- LxBxH 739 x 235 x 286 cm
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 833 000:-
- Pris testbil 838 200:-
- Vi lÄnade bilen av PR Husbilar
Utrustning testbil
Elhissar, elspeglar, CD, AC bildel, backkamera, dubbla airbags, antispinn, ABS, vÀrmevÀxlare för gÄngvÀrme, partikelfilter, myggnÀtsdörr, centrallÄs bil- & bodel, kyl, frys,
Fakta 7065+
Starka sidor
Fin rymd och hÀrligt ljus i dinetten tack vare takfönstret
SkinnklÀdsel ger kÀnsla av lyx
HÀrlig mysbelysning förhöjer kÀnslan ombord
Stark motor gör körningen rolig. Man ser fram emot lÄnga dagsetapper
BÀttre markfrigÄng
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat med AL-KO chassi
- Motor 3,0L Turbodiesel 160 hÀstkrafter
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt Valbart 3500 eller 3700 kg
- Max last 550 kilo
- LxBxH 739 x 231 x 277 cm
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Antal bÀddar 3
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 768 000:-
- Pris testbil 821 800:-
- Vi lÄnade husbilen av PR Husbilar
Utrustning testbil
Elhissar, elspeglar, CD, AC bildel, backkamera, airbag förare, antispinn, ABS, vÀrmevÀxlare för gÄngvÀrme, partikelfilter, myggnÀtsdörr, centrallÄs bildel, kyl, frys