Med 184 dieselkusar, automatlÄda och farthÄllare krymper Europa rejÀlt. Dagsetapper pÄ femtio eller sjuttiofem mil Àr snabbt avklarade. Glöm skumpiga högerfilen pÄ autobahn, med Globeline lÀgger du dig i bekvÀma mittfilen. Gasfoten fÄr vila dÄ farthÄllaren gör jobbet. Omkörningar gÄr i ett naffs, pÄfarter Àr aldrig för korta och du slipper kÀnna bakomvarande chaufförers frustration i uppförsluten.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag har stora förvÀntningar pÄ denna bil. Mercedes Àr heta igen pÄ husbilsmarknaden. FrÀmst tack vare det nya lÄga AL-KO chassit med bred spÄrvidd. Tidigare har det funnits fog för kritik dÄ Mercedes eget chassi Àr högt och smalt. Viss kritik kvarstÄr. NÀr jag kliver ombord bakom ratten kÀnns bilen smal över axlarna. Jag sitter vÀldigt nÀra dörren. Armstödet pÄ vÀnster sida ligger dikt an mot dörrsidan. ArmbÄgen finner en naturligare viloplats i ramen till mörklÀggningsjalusin. SittstÀllningen Àr lite för hög för min smak. SynfÀltet hamnar i rutans överkant. Dessutom Àr stolen smalare Àn förvÀntat. Sista plumpen Àr en nÄgot tunn rattkrans, jag tycker om köttigare rattar (Oops! Rodnar lite, men jag kan inte beskriva det annorlunda).
PÄ vÀgen glömmer jag snabbt dessa tillkortakommanden. Faktiskt glömmer jag helt att jag kör en husbil. NÀr jag ska ut pÄ NynÀsvÀgen för att mÀta kupéljudet ser jag hur en Golf ligger och pressar bakom mig, han letar omkörning och vill verkligen visa att han ogillar att ligga bakom trötta husbilar. Jag trycker till med högerfoten och han blir snabbt en liten prick i backspegeln. Jag tycker mig höra hur hans haka trillar ner i knÀt. Hur kul som helst! Det hÀr Àr en verklig körmaskin som antar vilken utmaning som helst. FörvÄnande Àr att det krÀvs 2100 varv för att hÄlla 90 kilometer i timmen. Fiats 130 hÀstars maskin tarvar endast 2000 varv. HÀr finns garanterat kraft för en annan utvÀxling men av nÄgon anledning har Mercedes valt att inte nyttja vridmomentet. Ljudisoleringen kan förbÀttras. DÄlig asfalt mÀrks omedelbart genom ökat buller. Inte tröttsamt högt men likvÀl onödigt högt.
UtrustningsnivÄn lÀmnar inget i övrigt att önska. KlimatanlÀggning, elhissar, elspeglar, farthÄllare, automatlÄda, tvÄ drickahÄllare, vÀrmedÀmpande rutor, plats för mobiltelefon och ett stuv pÄ toppen av mittkonsolen. Jag saknar stereon men det skickar sÀkert handlaren med om du ber snÀllt. Högtalare och kablar Àr förinstallerat. GlÀdjande Àr att det Àr vÀl sörjt för sÀkerheten. Dubbla airbags, antispinn, ABS, antisladd, bromskraftsförstÀrkare Àr allt man kan begÀra. HÀr förklaras en stor del av priset.
Eftersom det Àr chassit i fokus sÄ drar jag till skogs med bilen. HÀr ska testas! In pÄ en grusvÀg som ser ut som en grevéost. Det rister i inredningen, resonansen Àr inte klÀdsam men chassit svÀljer det mesta och fÀrden Àr inte skumpig. Jag tar mig ur skogen till en strÀcka dÄlig asfalt, lappad och lagad efter en lÀngre tids eftersatt underhÄll. Chassit klarar uppgiften, men inredningen klagar lite Àven hÀr. Jag tolkar det som att chassit Àr nÄgot hÄrt satt eller snarare att bodelen Àr lite för lÀtt. Bilen Àr helt tom. Man fÄr lasta 750 kilo. Hur som helst Àr chassit en trevlig bekanstskap, tvÀra kurvor och rondeller tas med bravur utan lutning trots att jag provocerar med högre fart Àn min bilskolelÀrare hade ansett lÀmpligt.
Inne i bilen Ă€r köket det som sticker ut mest. Det Ă€r ett sĂ„ kallat âfrauen kĂŒcheâ. Ett resultat av en sĂ€rskild kvinnobil som Dethleffs tog fram i samarbete med just kvinnor. Köket blev sĂ„ lyckat att alla Dethleffs bilar har varianter pĂ„ temat. Det som Ă€r speciellt med köket Ă€r lĂ„dorna som ersatt skĂ„pen. Ger bĂ€ttre överblick. Ăven den flexibla avstĂ€llningsytan Ă€r en smart detalj. Locken över spis och ho Ă€r delade i olika delar. AnvĂ€nder man bara en brĂ€nnare sĂ„ öppnar man locket över just denna brĂ€nnare. I övrigt Ă€r spisen avstĂ€llningsyta. Smart och mycket enkelt.
Inredningen kĂ€nns varm och mysig. SmĂ„ fina detaljer bryter av och skapar harmoni. Lampor överallt, inga problem att fĂ„ mysbelysning. Takluckor ger ljusflöde och ventilation, det finns sex stycken! Ett glasvitrin lĂ€ttar upp. KvalitetskĂ€nslan Ă€r hygglig men övertygar inte helt. Mycket plastdetaljer vittnar om onödig spariver. Den grova textilen i klĂ€dseln kĂ€nns bra, den paras med konstlĂ€der och resultatet Ă€r lyckat. Jag fĂ„r bra plats i dinetten. Kan sitta mot bordet och tvĂ€rs. Den lĂ€ngsgĂ„ende soffan Ă€r trevlig men knappast mysig. Mysfaktorn i de lite för smala pilotstolarna vill inte infinna sig riktigt, jag saknar en djupare sits och pösigare rygg. Att sitta âpĂ„â en mysfĂ„tölj Ă€r inte rĂ€tt. Jag vill sitta âiâ.
Bordet Àr smalt och jag har svÄrt att se sex tallrikar, sex glas och karotter med mat fÄ plats. För tvÄ Àr det gott om plats. Dinetten Àr bÀddbar, men bara som nödlösning. Gott sÄ!
Toaletten Àr duglig. Toasittsen fungerar som rumsavdelare. Det gör det lite trasligare att röra sig i utrymmet. Hade sitsen suttit lÀngst in istÀllet sÄ hade det kÀnts rymligare. Inget fel pÄ funktionen dock. Duschkabinen Àr lite för lÄg, fullt godkÀnt Àr 195 centimeter, hÀr Àr 186 centimeter.
SÀngen fÄr knappt godkÀnt. 130 centimeter och avsmalnande i fotÀndan Àr pÄ gnÀllen. Men madrassen hÄller god klass. Kallskum ger bra stöd och blir varken för varm eller kall. Under bÀdden finns stuv Ätkomligt utifrÄn och inifrÄn. Just stuvutrymmen Àr det lite sÀmre med i bilen. Man mÄste vara en van resenÀr för att fÄ plats med det man behöver. Koffert bak?
Jag tycker
Priset Ă€r i överkant om man ser till boendekomfort. Visst Ă€r inredningen mysig, utrustningsnivĂ„n mycket god och köket funktionellt. Ăr man tvĂ„ bor man mycket bra. Troligen Ă€ven vintertid om man inte utmanar kung bore allt för hĂ„rt. Vattenburen vĂ€rme finns dessutom att köpa till om man vill öka vinterkomforten ytterligare ett snĂ€pp. Men det finns billigare alternativ som ger samma boendekomfort och utrustningsnivĂ„.
Nej motiveringen till prislappen ligger i motorrummet och den goda sÀkerheten. Alltid gott om kraft, underbart förenklad körupplevelse, du kommer fram avslappnad Àven efter lÄnga etapper. AutomatlÄdan sparar blodtryck och kopplingsfot under kökörning. FarthÄllaren avlastar gasfoten under lÄnga motorvÀgsetapper.
Jag skulle inte tveka att ta denna bil ut pÄ lÄng turné i Europa. GÀrna nu pÄ en gÄng!
Fakta
- Modell Dethleffs Globeline T7043
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes med AL-KO chassi
- Motor Mercedes 315CDi 5 cyl 184 hk
- VÀxellÄda Automat
- Totalvikt 3880 kg
- Max last 750 kg
- LxBxH 728 x 235 x 274 centimeter
- BrÀnsletank 75 liter
- Vattentank 118 liter
- GrÄvattentank 107 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 796 700:-
- Pris testad bil: 869 100:-
- Vi lÄnade testbilen av Caravanhallen i Haninge
- www.dethleffs.se
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!