Meny

.

Hobby Toskana Exclusive D750 ELC från 2012, begagnattest

Drömbil för paret med reslust

Den är rymlig. Bekvämt inredd. Slår rekord i antal överskåp. Lastar som en åsna. Är stadig som urberget på motorvägen. 

Men.

Det finns en del saker att vara medveten om innan man slår till på en begagnad Toskana Exclusive.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Idag är det ont om treaxlade halvintegrerade husbilar på nybilsmarknaden. Det fanns en tid då de sålde hyggligt. En av de bäst säljande här hemma i Sverige var Hobbys 750 serie. En långlivad historia som såg dagens ljus ett par år före millennieskiftet och levde vidare i femton år.

Det var när Hobby växlade spår och slutade med sina välvda bodelsväggar och marina utstrålning för att satsa på mer traditionella husbilar som den stora treaxlade inte fick plats i sortimentet.

De välvda väggarna ger bilen identitet. Men det är svårt att få ett safaritält att passa. De välvda dörrarna måste Hobby tillverka själva. Kostade flis. Liksom ett treaxlat chassi.

Bilarna var inte billiga som nya, mot slutet kostade de som en bättre helintegrerad och i den konkurrensen hade de svårt att hävda sig.

Det är dessutom bara i Sverige som treaxlade halvintegrerade bilar säljer. I Tyskland är de iskalla. Att man lade ner modellserien är föga förvånande.

Milslukare

Det är en klar och solig höstdag. Vi styr ut mot kusten. Bilen har en marin känsla över sig, det känns naturligt att söka upp en marin miljö.

Med Fiats urstarka trelitersmotor under huven finns kraft så det blir över. Den här levererar 156 hästar och 420 Nm, nog för att göra säkra omkörningar.

Motorn är ljudligare än i dagens Ducato och har en lite råare gång. Vid acceleration letar sig en hel del motorljud in i kupén. Även från bodelen kommer en del missljud, särskilt på sämre väg. I kurvor gnekas det.

Chassit sväljer ojämnheter bra, åkkomforten är hög. Bilen går stabilt på vägen och kräver inte mycket passning ens i vindbyarna. Bäst beskrivs körupplevelsen som avslappnad. En bil att tugga mil med.

Komfortutrustningen i kupén är ”up to date” – stereo, GPS, backkamera, farthållare, elhissar, elspeglar, AC.

Säkerhetsmässigt är bilen dock inte i par med dagens. Det saknas antisladdsystem (ESP) och antispinnsystemet är inte i nivå med det Traction+ system som finns idag.

Rekord i antal överskåp?

Är man två ombord, vilket är grundtanken, är det slösande gott om stuv. Stora utrymmen under sängarna och lillsoffan nås ini- såväl som utifrån. Vidare en stor garderob att hänga in kläder i, ett lika stort linneskåp och inte mindre än tjugofyra (24!) överskåp att fylla med allehanda ting.

Med en totalvikt på fem ton blir lastvikten dessutom riktigt bra trots att bilen väger in på modiga 4 253 kilo.

På vänster sida hittar vi en liten utvändig lucka in till utrymmet under sängen. Man kan inte pula in särskilt stora saker genom luckan. Vilket är okej för utrymmet är inte jättestort. Här har nämligen värmaren sin plats. Den kommer man åt genom att lyfta sängen.

På höger sida hittar vi två luckor in till utrymmet under sängen. En mindre som leder in till den djupa delen av utrymmet och en lång att stuva in campingmöbler ovanpå hjulhuset. Knappast gott om plats. Möblerna måste köpas med det i åtanke.

På moderna bilar med den här planlösningen finns vanligen ett lågt och brett stuv under badrummet för just campingmöblerna. Så icke här. I gengäld har duschen ombord full ståhöjd, två meter.

Tre säsonger

Vi har vintertestat en årsmodellsbroder till testbilen. En tvåaxlad historia på sju meters längd. Den klarade sig riktigt bra. Den svaga punkten var den utvändiga tömningsventilen till spillvattentanken. På testbilen är det bättre sörjt, ventilen har sin plats i ett varmt stuvutrymme och kommer näppeligen frysa.

Värmaren under vänster säng är väl långt bak i bilen för en jämn värmefördelning. Den luft som ska värma förarhytten hinner tappa fart och kylas ner på sin väg genom de långa slangarna. Det kommer vara varmare i sovrummet än i sittgruppen, tvärtom mot vad som är önskvärt.

Ska du fricampa är bilen att betrakta som en tresäsongersbil.

Står du vid elstolpe kan du komplettera bilens värmesystem med ett litet 230 volts element framme i hytten. Då blir det genast bättre.

Och glöm inte ett heltäckande vintertäcke till förarhytten.

Jag tycker

Under 700 000 för en dryga åtta meter lång, välutrustad och bekväm husbil optimerad för två personer är ett bra köp!

Det man försakar är inte mycket. Halogen istället för LED belysning, knöligt att stuva campingmöbler och tji antisladdsystem. Små offer i sammanhanget ty resten av bilen står sig mycket väl jämfört med dagens husbilar.

Är ni ute och letar husbil med låga långbäddar och badrummet bak, vilket många av er drömmer om, är detta ett av de hetare alternativen på begagnatmarknaden.

Fakta

Håller än

  • Planlösningen
  • Vägegenskaperna
  • Drivlinan
  • Gott om stuvutrymme
  • Välutrustat kök
  • Stort badrum

 

Hopplöst ute

  • Halogenbelysning
  • Värmaren bak
  • Saknar antisladdsystem
  • Svårarbetat gasolutrymme
  •  

ABS, dubbla airbags, farthållare, elhissar, elspeglar, eltrappa, CD stereo, AC motor, backkamera, GPS, Truma 6kW luftburen värme med elpatron, isolerad uppvärmd spillvattentank och tömning, AC bodel, kyl med separat frys, spis, ugn, köksfläkt, markis, parabol, dragkrok (1 550 kg),  myggnätsdörr

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift