HÄller mÄtten!
Det hÀnder ibland att man gÄr in i en husbil och bara trivs. Orsakerna kan vara flera och ibland inte helt enkla att förklara dÄ det Àr kÀnslor inblandat. I den helintegrerade bil jag testar denna gÄng Àr orsaken uppenbar. Och vetenskapligt förankrad!
Det Àr nÀmligen sÄ att det finns vetenskap som förtÀljer hur vi vill ha vÄr omgivning för att den ska vara komfortabel att vistas i, det handlar om mÄtt pÄ sÀngar, kök, passager. Och i denna relativt billiga helintegrerade husbil uppfylls alla dessa mÄtt. Utom ett!
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Det Àr riktigt skitvÀder. Jag hÀmtar bilen hos den lokala Dethleffs-handlaren. Himlen Àr blygrÄ. Asfalten blöt. Kvicksilvret visar tre ynka plusgrader. Ratten Àr kall. VÀxellÄdan vill inte riktigt vakna nÀr jag rullar ivÀg.
En premiumbil?
Jag fÄr omedelbart en god kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen. Jag har full koll pÄ framfarten dÀrför att vindrutan Àr nerdragen i underkant och de stabila backspeglarna hjÀlper mig att hÄlla uppsikt.
Den första strÀckan löper pÄ en ringlande vÀg genom skogen. Jag sitter lugnt och styr in i kurvorna. Jag hÄller lagstadgade 70 knyck utan dramatik.
Jag har kört strÀckan under mÄnga tester. Ofta jag fÄr jag dra ner pÄ tempot efter att reptilhjÀrnan börjat larma. Icke sÄ denna gÄng. Ett mycket gott betyg till bilens vÀgupptrÀdande. Och ett bevis för att olika husbilar pÄ samma chassi beter sig olika. Det handlar om viktfördelning, hjulbas och stabiliteten i byggnationen.
Att jag sitter i bekvÀma stolar frÄn Aguti gör inte saken sÀmre. Normalt i prisklassen Àr att man fÄr nöja sig med Fiat original.
Jag har tillgÄng till en klimatanlÀggning istÀllet för en enklare AC. FarthÄllare finns, liksom elhiss, men stereo saknas (den Àr inte monterad men det Àr förberett för en enkel DIN).
Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinnsystem, hjÀlp med start i backe och en funktion som lÄter bilen krypköra i nedförsbacke fyller sÀkerhetskontot.
Motorn Àr Fiats 2,3 liters motor pÄ 150 hÀstar parad med Fiats automatlÄda. En drivlina som passar bilen perfekt. Jag saknar aldrig kraft och vÀxlarna gÄr i smidigt in utan den kÀnsla av att bilen hÀmtar andan som annars Àr vanligt med robotiserade vÀxellÄdor.
Motorljudet Àr nÀrvarande, men inte störande, vindbrus mÀrkte jag inget av, men sÄ var det ocksÄ en helt vindstilla dag. VÀgljudet Àr vÀl dÀmpat. Bodelen tiger helt still.
Det kÀnns faktiskt som jag kör en betydligt dyrare husbil, en premiumbil och inte en mellanklassare.
KrÀver förhöjd totalvikt
600 kilo i lastvikt Àr inte illa. Men för att fÄ det mÄste bilen, likt testexemplaret, registreras med 3 850 kilo totalvikt. Med 3,5 tons totalvikt Àr lastvikten blott 250 kilo, det Àr inte nog! SÀrskilt om man köper bilen med extrautrustning vars tyngd kÀkar av lastvikten.
Stuvutrymmena Àr inte bilens starka sida. Inte för att det Àr ont om dem. Men de Àr inte sÀrskilt praktiskt utformade. Under sÀngarnas fotÀndar hÀckar tvÄ garderober. Men eftersom man inte kan lyfta sÀngarna mÄste man ner pÄ knÀ för att komma Ät.
ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga och hyllförsedda för att nyttja volymen effektivt. Men skĂ„pen Ă€r fĂ„ och ersĂ€tts av hyllor lĂ€ngs sidorna i sovrummet, en billigare lösning men inte lika praktisk.
Garaget Àr rymligt. HÀr kan man stuva in cyklar och allt annat skrymmande. TyvÀrr Àr det ocksÄ hit man förpassat gasolutrymmet. NÀr flaskor ska skiftas mÄste man plocka ur en del packning. Det Àr ocksÄ en ergonomisk mardröm att hantera de tunga gasolflaskorna.
Tre sÀsonger utan bekymmer
Trend Àr Dethleffs instegsserie, det betyder att den inte har en helt trÀfri bodelskonstruktion. Men de mest utsatta delarna, som golvet, Àr trÀfritt och isoleringen i vÀggar och tak har slutna celler för att inte ta upp fukt. Sex Ärs fuktskadegaranti vittnar om att Dethleffs litar pÄ sitt bygge.
Truma luftburen vÀrme Àr standard. Vi testade en halvintegrerad version av testbilen med luftburen vÀrme för ett drygt Är sedan och kunde konstatera att vÀrmarens placering lÀngst bak ger gott om vÀrme i sovrummet, men föga i sittgruppen. TvÀrtom som man vill ha det.
Med ett vattenburet system blir vÀrmen jÀmnt fördelad i hela bilen oavsett vÀrmarens placering. Dethleffs har dessutom bemödat sig att dra vÀrmesystemet Ànda fram till instrumentpanelen och dessutom lagt in Aldes vÀrmematta för golvet i förarhytten. En vÀrmevÀxlare tar till vara pÄ motorvÀrmen under fÀrd och sprider den i bodelen.
Luftspalter runt möblerna och i överskÄpen ger den varma luftströmmen fritt fram.
De upphöjda sektionerna av golvet â sovrum och sittgrupp â har konvektorer i golvet som vĂ€rmer fossingarna. Spillvattentanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd och har tömningskranen innanför isoleringen för att hindra frysning.
Ska man anmÀrka pÄ nÄgot Àr det att sidorutorna i förarhytten saknar dubbelglas.
Som helhet bedömer jag bilen som en mycket kompetent tresÀsongersbil som utan vidare gör tjÀnst under ett sportlov vid skidbacken. Men packar du tungt i garaget blir det svÄrt med framkomligheten nÀr underlaget Àr halt.
Jag tycker
JÀmför man med den halvintegrerade Trend kan denna helintegrerade version tyckas dyr. Men sett till utrustning och kompetens stÄr den sig vÀl i konkurrensen med andra helintegrerade husbilar i det lÀgre prissegmentet.
Inredningen kanske inte Àr den flÄdigaste. Det finns bilar med mer vÀldesignade möbler i samma prisklass och lÀgre. Men det Àr en av de bekvÀmaste bodelarna, helt enkelt för att allt hÄller mÄtten! Bilen Àr tyst och stabil pÄ vÀgen, vÀlutrustad och Ätnjuter sex Ärs fuktskadegaranti.
Det enda som inte hĂ„ller mĂ„ttet â vilket jag varslade för i ingressen â Ă€r förardörren. Den öppnar klent och steget Ă€r högt. Man kunde lika gĂ€rna slopat den helt.
Bilen kommer sÀkerligen mestadels lockar par, men Àven en barnfamilj har i Trend i7057 EB en fin semesterbil.
Fakta
- Modell Dethleffs Trend i7057 EB
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat camper
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda Automat (robotiserad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg /4 250 kg
- Max last 251kg / 601 kg / ca 900 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 739 x 233 x 294 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 769 000 kr
- Pris som testad: 850 300 kr
- www.dethleffs.se
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Jag gillar
- Drivlinan â kostar extra men vĂ€l spenderade slantar
- BĂ€ddmĂ„tten â ingen sĂ€ng under 195 centimeter!
- Sittgruppen â bekvĂ€m, rymlig
- VĂ€rmesystemet
- Bred bodelsdörr
- 6 Ă„rs fuktskadegaranti
Â
Jag önskar
- Ramfönster â bilen Ă€r ju sĂ„ bra i allt övrigt
- Trappa till förardörren
- Dubbla lÄs pÄ bodelsdörren
- Mer lÀttarbetat gasolutrymme
- Tryckvattenpump istÀllet för den simpla drÀnkbara
- Â
Utrustning testbil
ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhiss förardörr, klimatanlÀggning motor, Alde vattenburen vÀrme med vÀrmevÀxlare och vÀrmematta till förarhytten, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrÀnnare, golvvÀrme, myggnÀtsdörr, markis
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!