Har sina poÀnger.
Vid en första anblick ser den ut som vilken plÄtis som helst med lÄngbÀddar i sovrummet. Det gÄr idag tretton pÄ dussinet. Men vid en nÀrmare titt blir det tydligt att Pilote har prioriterat lite annorlunda Àn de flesta plÄtistillverkare. PÄ gott och ont!
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Stockholm ÄterhÀmtar sig efter den vÀrsta snösmockan pÄ över hundra Är. Dagarna innan testet har vÀgarna varit ofarbara. Men jag vaknar till en strÄlande vinterdag med klarblÄ himmel och hög luft.
Testbilen Àr en fullutrustad plÄtis frÄn franska Pilote, ett fabrikat som pÄ relativt kort tid gÄtt frÄn en anonym tillvaro pÄ svenska marknaden till ett av de hetaste.
NÀr jag skriver fullutrustad sÄ Àr det ingen överdrift, 140 000 kronor i extrautrustning Àr en hel del. Det som sticker ut och verkligen ökar bilens komfort Àr 150 hk motorn kopplad till automatlÄda, en vÀljudande ljudanlÀggning med sÄvÀl GPS som backkamera, dieselvÀrmare frÄn Truma, isolerad och av vÀrmesystemet uppvÀrmd spillvattentank och slutligen ett heavychassi.
ĂndĂ„ Ă€r bilen inte hutlöst dyr.  629 000 kronor placerar den i nivĂ„ med vĂ€lutrustade Pössl, Adria och Knaus.
Tyst fÀrd
Det första jag lÀgger mÀrke till Àr att bilen gÄr tyst. PlÄtisar har en tendens att slÀppa in vindbrus frÄn den stora takluckan. Icke sÄ i denna! Det Àr en stor komfortfördel.
VÀglaget Àr inte det bÀsta. Isig vÀg blandas med packad snö. Men jag har inga problem med framfarten. Jag kör naturligtvis mycket försiktigt sÄ nÄgon risk för sladd föreligger inte, ESP systemet kan somna om. Men man kunde tÀnka sig att bristen pÄ fÀste skulle försvÄra start i backe och i uppkörd snö. Men antispinnsystemet gör sitt jobb med bravur.
Motor och lÄda passar bilen perfekt. Vill du spara lite slantar kan du vÀlja 130 hk motorn, den kommer göra ett fullgott arbete. Men automatlÄdan har jag svÄrare att avstÄ.
SnÄl pÄ gasol
Med en dieselvÀrmare frÄn Truma blir det lÄngt mellan depÄstoppen. Har man bara frÀscha batterier och full dieseltank kan man koppla av i tvÄ veckor innan man behöver bunkra diesel igen. TÀnk dig ett helt sportlov vid elstolpe utan att Àgna en tanke pÄ byte av gasolflaska. Det sitter dubbla baterier i testbilen sÄ det finns nog med el för Ätminstone ett par-tre dagars fricamping utan laddning.
DieselvÀrmare passar denna biltyp bÀttre Àn gasol, hÀvdar undertecknad. Nackdelen Àr att den lÄter mer och det kan lukta en del utanför bilen.
Pilote sjÀlva hÀvdar att det Àr marknadens mest vÀlisolerade skÄpbil. Det kan jag inte bedöma i detta test. Men det finns ingen anledning att tro att den ska vara sÀmre Àn andra. Och plÄtisar Àr med sin ringa volym lÀtta att hÄlla varma vintertid.
Planerar du att anvÀnda bilen Äret runt rekommenderar jag ett invÀndigt isolertÀcke för bakdörrarna och ett utvÀndigt för framruta och front.
Spillvattentanken under bilen Àr isolerad och uppvÀrmd, med tömningskranen frostfritt placerad innanför isoleringen.
VĂ€ger ovanligt lite
Pilote Àr inte lika ombonad i sovrummet som mÄnga andra inredda skÄpbilar dÀr man har överskÄp vid bakdörrarna och hopbÀddade lÄngbÀddar. I gengÀld Àr bilen lÀttare.
Den lastar nÀstan 640 kg i basutförande. Det Àr ca 100 kg mer Àn konkurrenterna. Nu Àr testbilen utrustad till tÀnderna sÄ rÀkna med att lastvikten krympt med hundratalet kilo. Fortfarande har man över 500 kg att spela med. Inte illa för en maxutrustad tvÄpersonersbil.
Med fÀrre överskÄp kan man frukta att det Àr ont om stuvutrymme ombord. Men sÄ Àr det inte. Man kompenserar med mer stuv under sÀngarna bak och en smart garderob under kylen. De breda sÀngsocklarna inkrÀktar dock pÄ bilens förmÄga att agera lastÄsna. Det Àr inte mycket golvyta mellan sÀngarna.
TvÄ personer med vana att packa har inga problem att stuva undan vad de behöver.
Jag tycker
Pilote har gÄtt en lite egen vÀg med sina plÄtisar.
NÀr andra tillverkare lÀgger mesta krutet i sovrummet har Pilote valt att prioritera en rymlig dinette. Man har Àven valt en mer avskalad interiör i sovrummet. DÀr ligger en del av förklaringen till den ovanligt goda lastvikten.
Inga jÀtteskillnader men nog för att ha en egen nisch pÄ marknaden.
Priset Àr modest, funktionaliteten god och kvalitetskÀnslan överlag förtroendeingivande.
Hade bilen haft ramfönster och textilklÀdda innervÀggar hade den varit en prisbomb. Nu fÄr den nöja sig med att vara prisvÀrd.
Uppskattar du god lastvikt och rymlig sittgrupp Àr detta en plÄtis att titta nÀrmare pÄ.
Fakta
- Modell Pilote Foxy Van V630J
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda Automat (robotiserad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 640 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 636 x 205 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 483 950 kr
- Pris som testad: 629 000 kr
- www.pilote.fr
- Vi lÄnade bilen av Skoklosters Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- Drivlinan
- Den tysta fÀrden
- Lastvikten â fördel med 100 kg mot de nĂ€rmaste konkurrenterna
- Sittgruppen â rymligare Ă€n vanligt för biltypen, stort bord
- VĂ€rmesystemet â diesel passar biltypen
Â
Â
Vi önskar
- Att luckan till gasolutrymmet gick att öppna helt
- Att soffan gick att göra bredare vid behov
- Hyllor i överskÄpen
- LĂ€slampor vid sittgruppen
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, AC motor, GPS, backkamera, CD stereo, skinnratt, Truma dieselvÀrmare med varmvattenberedare, 80 liter kyl med frys, gasolspis, myggnÀtsdörr, markis, cykelhÄllare
Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!