Meny

.

Bürstner Lyseo T744

Inget rullande sovrum!

I normala fall tas halva bodelen upp av ett sovrum. Så icke i denna Bürstner, som helt saknar sovrum. Det har sina fördelar. Främst dagtid, då bilen upplevs rymligare och mer hemtrevlig än traditionellt inredda husbilar.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Lyseo är en helt ny modellserie från Bürstner. Den häckar i mellanklassen och är väldigt konservativt formgiven. Enkelt och funktionellt kan man sammanfatta konceptet.

Jag gissar att många montörer ute bland handlarna drar en suck av lättnad när de ser bilen – ”Äntligen en Bürstner med gott om takyta!”

Ty de senaste åren har Bürstner haft många modeller med bulliga tak. Hopplösa att montera solpaneler, AC-aggregat och paraboler på.  Lyseos tak är plant och lättjobbat.

De flesta modeller i serien känns igen – långbäddar, drottningsängar, tvärbädd. Och två korta modeller med badrum bak och taksäng. Det finns även två alkovbilar, en med våningsäng och en med tvärbädd. Testbilen sticker dock ut med ett vardagsrum där det normalt är ett sovrum.

Lyseo T744 är inte först att ha vinkelsoffa i ett vardagsrum bak i en husbil. Det har funnits många modeller med samma tanke, inte minst i England. Det är inte ens den första Bürstnern med denna planlösning, för tre år sedan visade man en helintegrerad modell, Viseo i700, med vardagsrum istället för sovrum.

Mobilvetta har haft framgång med sin vardagsrumsmodel, Benimar likaså och inför 2017 satsar även Chausson/Challenger på en liknande planlösning.

När nu Bürstner också tar upp planlösningen är jag ganska säker på att detta kan bli en etablerad planlösning.

Skrammelfri

Testdagen är det snöigt och aningen halt på vägarna. Bilen är skodd med dubbdäck så färden är säker. Men de bidrar även till lite extra vägljud. Något som märks tydligt då färden i övrigt är mycket tyst. Möblerna tiger helt still trots tidvis ojämnt underlag, ett gott betyg till montörerna på fabriken.

Motorn på 150 hk kopplad till manuell sexväxlad låda passar bilen mycket bra. Mer kraft behöver man inte betala för.

Till min hjälp denna hala dag har jag ABS bromsar, antispinnsystem och antisladdsystem. Det är väl sörjt för säkerheten.

Den moderne komfortbilisten har det mesta han är van vid från sin personbil – AC, farthållare, elhissar, elspeglar, stereo. Men backkamera och GPS saknas på testbilen, finns som tillval.

Något jag uppskattade mycket var att kunna ha koll bakåt genom det stora fönstret på bakstammen. Både under färd och när jag backar mot en vägg eller ett stängsel.

Sämre är det ställt med utsikten åt höger. Tji fönster gör vänstersvängar extra riskfyllda om man är ensam i bilen.

Ganska tung

Lyseo är inget lättviktsbygge. Oräknat extrautrustning väger den 3 100 kg. Så med 3,5 tons totalvikt blir lastvikten inte den bästa. Men man kan beställa bilen med förhöjd totalvikt, som mest 4 250 kg. Då blir lastvikten över ett ton. Testbilen är registrerad med 3 850 kg totalvikt och har då lastvikten 750 kg, räcker gott.

Nu ska man betänka att bilen är en renodlad tvåpersonersbil. Även om man kan sova upp till sex personer ombord och åka fyra. Men det finns inte lastutrymme eller förvaring nog för att bilen ska fungera för en stor familj.

Så trots låg lastvikt kan ett erfaret par som vet att packa det väsentligaste troligen leva med 3 500 kg totalvikt. Men var då mycket sparsam med att kryssa i tillvalslistan – allt väger!

Centralt placerad värmare

Sedan ett par år vinnlägger sig Bürstner om att placera sina luftburna värmare under dinettesoffan. Så även i denna modell.

Placeringen gör att värmen sprids jämnt i bilen, värmeförlusten i slangarna minimeras  och den varmaste luften hamnar vid sittgruppen.

Spillvattentanken är isolerad och tömningsventilen placerad innanför isoleringen. Man kan även värma tanken med el. Detta är en lösning anpassad för vintercamping vid elstolpe. Men inte för fricamping.

Luftspalter bakom möblerna ger varm luft chans att jaga bort kyla och fukt. Köp ett rejält vintertäcke till förarhytten så förbättras vinterkomforten ombord väsentligt.

Någon vinterbil är Lyseo inte. Men ett sportlov vid elstolpe går utmärkt.

Jag tycker

Lyseo T744 är en mycket trivsam husbil. Vardagsrummet bak är en höjdare. Man sitter bekvämt med god överblick över nejden. Vardagsrumsbordet är i minsta laget och jag skulle vilja kunna höja det lite mer. Men det påverkar inte trivseln eller min positiva inställning.

 

Att ha en dinette kan tyckas onödigt. Men som baksäte och matplats gör den nytta. Jag uppskattar att efter middagen kunna låta disken stå kvar på bordet och dra mig tillbaka till vardagsrummet.

Att bilen saknar fast säng gör inget, siestan kan man ta i soffan.

Fick jag önska något, och det får jag, så vore det att taksängen gick ner längre. Målgruppen är ålderstigen och uppskattar inte att behöva klättra i och ur sängen. Kom den ner ända till sittdynan tror jag fler skulle överväga modellen.

Det skulle förvisso betyda att överskåpen som hänger under sängen försvinner. Men jag tror det är ett offer många skulle göra för ett enklare i- och ursteg.

Bilen känns något dyr. Det finns konkurrenter som erbjuder likvärdig byggkvalitet, ramfönster, rejäl tryckvattenpump och fönster utmed högersidan för mindre pengar.

Men Bürstners varumärke är starkt och det är värt en slant i sig.

Jag anar succé för nya Lyseo serien.

Fakta

Vi gillar

  1. Centralt placerad värmare
  2. Rymlig dinette
  3. Väl tilltagen taksäng
  4. Golv utan nivåskillnader
  5. Bred bodelsdörr
  6. Vardagsrummet
  7. Gott om punktbelysning

 

Vi önskar

  1. Ramfönster
  2. Fönster i bodelsdörren
  3. Dubbla lås i bodelsdörren
  4. Att det fanns en hall med klädhängare och skoförvaring
  5. Tryckvattenpump istället för den simpla dränkbara
  6. Ljudsignal när man glömt ta in trappan, nu är det bara en lampa som lyser, lätt att missa.
  7.  

Utrustning testbil

ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, AC motor, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, kyl med frys, spis med tre gasolbrännare, myggnätsdörr, 4,5 mtr markis.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift