Inte en skruv så långt ögat når!
Eura Mobils fabrik är troligen den enda där skruvar inte används i tillverkningen av bodelen. Men väl så mycket lim.
Av Carla och Kees Witvliet
I Sprendlingen har Eura Mobil byggt fritidsfordon sedan 1959. Till en början husvagnar. Men 1983 växlade man om till att bara bygga husbilar. Man är faktiskt Tysklands första renodlade husbilsfabrik.
Fabriken är idag en del av Triganogruppen. Man har sitt eget snickeri. Men väggar och tak tillverkas i en annan av gruppens många fabriker.
Till skillnad från de flesta av Triganogruppens fabrikat har Eura Mobil en egen teknik för att bygga sina bodelar. En teknik inspirerad av flygplansindustrin. Man använder en kombination av lim och aluminiumprofiler. Inga skruvar.
Bodelen är helt fri från trä och därmed rötsäker. Man litar så pass mycket på denna teknik att man ger 10 års fuktskadegaranti.
Alla blar har ett uppvärmt dubbelgolv och isolering med slutna celler. Det gör dem vinterdugliga. Med tillvalet ”Arctic Paket” klarar de även svensk vargavinter. Delar av detta paket är standard på bilar som säljs i Sverige. Man kan välja mellan en Truma luftburen värmare eller en vattenburen från Svenska Alde.
Vi följer en helintegrerad Integra Line på sin väg genom fabriken.
Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter