Meny

.

Hymer B-Dynamic Line 588

LÀttkörd damsko

Hymer B-DL svarar upp mot mĂ„nga husbilsköpares önskemĂ„l – liten utanpĂ„, rymlig inuti, precis som en damsko. Dessutom redo för alla Ă„rstider och med en lyxig kĂ€nsla. Men kilopriset Ă€r saftigt!

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Vikt Àr en nyckelfrÄga för husbilstillverkarna. Köparna i Europa vill ha husbilar med totalvikt pÄ 3,5 ton och god lastvikt. De önskar sig ocksÄ vÀlbyggda bilar med all tÀnkbar utrustning. En hopplös ekvation.

Ett sÀtt att nÀrma sig kunderna Àr att göra husbilarna smalare. De blir dÄ automatiskt lite lÀttare. De blir Àven enklare att hantera i trÄnga miljöer.

Hymer har sedan nÄgra Är tillbaka stora framgÄngar med sin smalare Exsis-serie. BÄde som halvintegrerad (Exsis-t) och helintegrerad (Exsis-i). Faktiskt har Exsis petat ner klassiska B-Klass frÄn positionen som Hymers bÀst sÀljande modell.

Exsis har funnits nÄgra Är och mÄnga Àgare Àr sugna pÄ att byta upp sig. HÀr kommer testbilen in i bilden. Hymer B-DL Àr en decimeter smalare version av vanliga B-Klass.

En exklusiv husbil med dubbelgolv, fullt vinterbonad, högklassiga snickerier. Det naturliga steget att ta frÄn Exsis.

En av de mest lÀttkörda

Motorn Àr den uppgraderade 150 hÀstars rovan frÄn Fiat. Kopplad till en vÀxellÄda med vÀxlingsrobot. I praktiken en automatlÄda. Motor och lÄda trivs bra ihop.

LÄdan tÀmjer motorns karaktÀr en del, prioritet ligger pÄ brÀnsleeffektiv framfart snarare Àn maximalt utnyttjande av motorns kraft för acceleration.

Med en smalare hytt hamnar man nÀra sidorutan, det vinner utsikten i nÀromrÄdet pÄ. Den djupt nerdragna framrutan ger en mycket god körkÀnsla. Man fÄr en omedelbar kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen. De busshÀngda speglarna ger fin överblick och Àr stadiga Àven om underlaget brister.

Har du respekt för att köra helintegrerad husbil kan den hÀr skapelsen fÄ dig pÄ andra tankar. Den Àr en av de mest lÀttkörda husbilarna pÄ marknaden. Tack vare den goda överblicken under fÀrd och de nÀtta yttermÄtten.

DL i modellbeteckningen stÄr för Dynamic Line, jag tycker det passar bilens karaktÀr.

NÀr vÀgen under stundom Àr i sÀmre skick gnÀller det en del frÄn taksÀngen ovanför mitt huvud och frÄn bodelsdörren letar det sig en del vÀgljud in. Bodelsdörren Àr en förvÄnansvÀrt simpel historia med blott ett lÄs. I den hÀr prisklassen förvÀntar jag mig minst tvÄ lÄs.

Nu Àr det ingen ljudlig fÀrd, man samtalar utan vidare med normal röst Àven i högre fart.

VÄrt exemplar Àr försett med förstÀrkta fjÀdrar fram. De bÀr vikten av den stora framrutan och taksÀngen utan knot och ger bra fjÀdringskomfort.

Testexemplaret Àr vÀlutrustat. Tillvalen betingar nÀstan en kvarts miljon. Jag saknar ingenting pÄ vare sig komfort- eller sÀkerhetssidan under fÀrden.

3,5 tons totalvikt? Njae!

Teoretiskt kan man köpa bilen med en totalvikt pÄ 3,5 ton med en lastvikt pÄ 339 kilo. LÄter ju okej för tvÄ som Àr vana att packa lÀtt. Men det förutsÀtter en bil i naket skick, med minimal utrustning. Knappast aktuellt för köpare i den hÀr prisklassen.

Testbilen stÄr pÄ ett maxichassi och Àr registrerad med en totalvikt pÄ 4,5 ton. Det ger en lastvikt pÄ 1 339 kilo. Det finns med andra ord viktutrymme att bÄde extrautrusta och lasta bilen.

Det Àr Àven gott om fysiska utrymmen att lasta i. Tre garderober, dubbelgolv, överskÄp och ett garage som tÄl hela 350 kilo.

Kyla inget hinder

Att Hymer har vÀlisolerade vÀggar vet vi sedan lÀnge. Deras PUAL-teknik med ett expanderande polyuretanskum istÀllet för isolerskivor i vÀggarna ger skarvlös isolering utan köldbryggor. Som dessutom stÄr emot fukt.

Dubbelgolvet Àr uppvÀrmt av vÀrmesystemet och alla installationer Àr frostfritt placerade.

I garaget ligger ett skrÀddarsytt utvÀndigt isolertÀcke för fram- och sidorutor. Sidorutorna Àr i testbilen av dubbelglas, kostar lite extra.

VÀrmesystemet Àr draget Ànda fram till vindrutan och det finns konvektorer under framstolarna.

Luftspalter bakom alla möbler ger varm luft möjlighet att cirkulera och mota kondens och kallras.

Kort sagt: Att vintercampa Àr inget Àventyr.

Det enda jag skulle vilja varna för Àr att maxlasta garaget. Det kommer försÀmra fÀstet för de drivande framhjulen, sÀrskilt i uppförslut.

 

Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bild och informativa bildtexter

Jag tycker

Det Àr ingen perfekt husbil, sÄdana skapelser finns inte. Men den Àr komplett och kompetent. De brister den har Àr lÀtt att ha överseende med nÀr man betraktar helheten.

Det Àr helt enkelt en husbil som Àr enkel att leva med och trivas i.

Kanske Àr det Hymers smartaste husbil? Jag fÄr den kÀnslan.

SjÀlvklart Àr de treaxlade, fullbreda modellerna frÄn Hymer bekvÀmare bostÀder, kilopriset Àr dessutom lÀgre. Men de Àr inte lika allsidiga. Och nÄgon kvalitetsfördel har de inte heller.

Att bilen Àr decimetern smalare tÀnker man inte pÄ nÀr man vistas ombord. Möblerna Àr smart formgivna och ger nog med golvyta. Men pÄ vÀgen Àr smidigheten av stor positiv betydelse för framfarten.

Det Àr ingen vild gissning att 99 procent av köparna kommit upp i pensionsÄldern. Men bilen Àr ett gott val Àven för en barnfamilj som letar lyxig och kompakt husbil att anvÀnda Äret om.

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, klimatanlÀggning motor, GPS, backkamera, CD stereo, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, kyl med separat frys, gasolspis, markis, dubbelgolv

Vi gillar

  1. LÀttkörd
  2. Vinteregenskaperna (testbilen har Hymers Arktis paket)
  3. Byggkvaliteten – bodelskonstruktion och möblemang
  4. Bra allmÀnljus och punktbelysning
  5. Mycket vÀlutrustad (extrautrustad för 220 000 kr)
  6. Bra med stuvutrymmen
  7. Stora tankvolymer för sÄ pass kompakt bil

 

Vi önskar

  1. Att det fanns en hall
  2. Mer lÀttjobbat gasolutrymme
  3. Bodelsdörr med dubbla lÄs
  4. Sex smalare lÄdor istÀllet för tre jÀttebreda i köket
  5. En rejÀlare vattenpump, simpel in-line pump Àr inte vÀrdigt en miljonbil.
  6.  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift