Vinner i lÀngden
Första gÄngen jag sÄg Niesmann+Bischofff Smove rusade inte pulsen, Àven om jag föll för designen. Jag dömde ut modellen som pÄ tok för dyr och med alltför enkel interiör. Det var innan jag lÀrt kÀnna den.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Niesmann+Bischoff kallar modellen en halvintegrerad Liner. Det Àr att ta i. Men i beskrivningen ligger ÀndÄ viss sanning.
Installationerna Àr kompromisslösa, materialvalen likasÄ, lÄngfÀrdskomforten hög, tillvalslistan Àr lÄng som en femÄrings önskelista till Tomten och till sist Àr bilen tÀnkt att vara en bekvÀm bostad för tvÄ.
Precis som en Liner.
Smidig
VÀgarna omkring Hyssna Àr böljande. Det gÄr upp och ned och de ringlar. Jag har kört mÄnga husbilar i trakten, bra vÀgar att syna en husbils vÀgegenskaper pÄ, om du frÄgar mig.
Med Smove tar jag det lite nÀttare i kurvorna Àn vanligt. Bilen Àr försedd med luftfjÀdring pÄ bakaxeln som kÀnns mjuk nÀr det svÀnger och det passar bilen. Det hÀr Àr en elegant dam som ska köras vÀrdigt.
FÀrden Àr tyst, det Àr mest lite dÀcksljud frÄn framvagnen som letar sig in. FrÄn bodelen kommer inte ett ljud.
Stolarna frÄn Isringhausen Àr bekvÀma, ett klart bekvÀmare val Àn Fiats original. Jag sitter förvisso aningen högt, men inte högre Àn i originalstolarna.
Motorn Àr den nya 180 hÀstar starka versionen av Fiats 2,3 liter stora motor. PremiÀr för mig, tidigare har jag bara kört den i skÄpbil. Det Àr gott om kraft, Àven i branta uppförslut hÄller jag tempot utan knot. LÄdan Àr manuell, men jag gissar att automat föredras i Smoves kundkrets.
Utan tvekan skulle 150-hÀstaren rÀcka vÀl, eftersom bilen vÀger blott dryga tre ton olastad och grundutrustad. Men i marknadens exklusivaste halvintegrerade husbil Àr det naturligt med den starkaste motorn.
PĂ„ sĂ€kerhetssidan finns det man förvĂ€ntar sig â ABS, antisladd, antispinn, dubbla airbags och Hill Descent Control som krypkör bilen nerför branta backar medan jag koncentrerar mig pĂ„ att styra.
Det hade passat bilens image om man valt att inkludera sĂ€kerhetssystem vi normalt sett inte ser i husbilar â automatiskt helljus, varningssignal nĂ€r jag byter fil utan att blinka, dĂ€cktryckskontroll. Fiat har dessa system, sĂ„ det Ă€r bara för Niemann+Bischoff att bestĂ€lla chassina med dessa tillval ikryssade.
PĂ„ komfortsidan saknas inget â farthĂ„llare, elhissar, elspeglar, automatisk klimatanlĂ€ggning, GPS, backkamera, stereo.
Byggd lĂ€tt, menâŠ
I grundutförande vĂ€ger testbilen in pĂ„ dryga tre ton. En mycket lĂ„g siffra med tanke pĂ„ att det Ă€r en rejĂ€lt byggd husbil. Men att bestĂ€lla bilen med 3,5 tons totalvikt Ă€r inte tillrĂ„dligt. Den ska naturligtvis ha maximal totalvikt â 4 500 kilo â sĂ„ man utan risk kan utrusta och packa bilen full med livets goda. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ en husbil för vĂ€lbĂ€rgade livsnjutare. Testbilen stĂ„r mycket riktigt pĂ„ ett 4,5 tons heavy chassi och Ă„tnjuter dĂ„ en lastvikt pĂ„ 1 430 kilo orĂ€knat extra utrustning.
SjÀlvklart vinterduglig
Smoves lÄga profil hindrar inte att den har ett dubbelgolv. Inte sÀrskilt djupt, men det rymmer ÀndÄ tankar och teknik. Tankarna Àr placerade i isolerade och uppvÀrmda lÄdor som sticker ner under dubbelgolvet. Tömning sker via rejÀla kulventiler placerade i det varma dubbelgolvet.
Bakom alla möbler löper luftspalter dÀr varm luft kan cirkulera och jaga vÀck kallras och kondens.
Testbilen var försedd med luftburen vÀrme. Inte förstahandsvalet för de flesta svenska spekulanter, men i Tyskland Àr den populÀr Àven i exklusivare husbilar eftersom den spar vikt. Att det gÄr Ät lite mer gasol kompenseras av sÄvÀl en fast gasoltank som tvÄ flaskor. Det gÄr utan vidare att fricampa ett par veckor i en Smove Àven i köldgrader innan det krÀvs depÄstopp pÄ grund av gasolbrist.
Jag tycker
Att designavdelningen har sista ordet hos Niesmann+Bischoff rÄder det ingen tvekan om. Den har lagt grunden till de senaste Ärens framgÄng. Men för en praktiskt lagd individ som undertecknad kan det ibland bli för mycket av det goda. Jag hade gÀrna sett en decimeter högre taklinje för full stÄhöjd i hela bilen, ett golv utan nivÄskillnader, att kökets lÄdfronter var lika breda som sjÀlva lÄdan, en vettig hall och att man kan sitta raklÄng pÄ sÀngkanten utan att slÄ i huvudet.
Men trots designavdelningens veto Ă€r Smove bĂ„de bekvĂ€m och kompetent med en tydlig identitet. Det sistnĂ€mnda Ă€r nog sĂ„ attraktivt i en tid dĂ„ husbilar Ă€r till förvillelse lika â oavsett prislapp.
Ser man till konkurrensen i segmentet Àr det svÄrt att hitta en husbil som slÄr Smove pÄ fingrarna. SÀrskilt om man vill fricampa under lÄnga perioder, det Àr inte mÄnga halvintegrerade husbilar som har 200 liter vatten och 42 kilo gasol ombord.
Bilen blir knappast en volymsÀljare. Marknaden för halvintegrerade miljonbilar Àr inte stor. Men de som tröttnat pÄ att Äka i stora Liners och istÀllet vill ha en smidig bil har i Smove en modell med samma kvalitetstÀnk som i en Liner men i kompakt format.
Fakta
- Modell Niesmann+Bischoff Smove 7.4 B
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ 180hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda Manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg / 4 500 kg
- Max last 430 kg / 780 kg / 1 430 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 743 x 225 x 277 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 200 liter (140 liter standard)
- GrÄvattentank 130 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 3
- Grundpris: 949 000 kr
- Pris som testad: 1 488 850 kr
Vi gillar
- Byggkvaliteten
- Installationerna
- Den tysta fÀrden
- Sittgruppen
- Badrumslösningen
- Designen
- VĂ€lutrustad
Â
Vi önskar
- Stabilare bord nÀr man anvÀnder förlÀngningsskivan
- Smalare lÄdfronter i köket
- En hall
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, luftfjÀdring bakaxel med höj/sÀnk funktion, klimatanlÀggning motor, GPS, backkamera, CD stereo, Truma luftburen vÀrme 6kw med elpatron, kyl med frys, gasolspis, markis, luftkonditionering bodel monterad i dubbelgolvet, solceller, SOG toalettavluftning, utvÀndig dusch, anslutning cityvatten, automatisk omkoppling av gasflaskorna, 20 kg fast gasoltank