Meny

Husbilsbyggnation

Dubbeltak i husbilar

Plötsligt slog det mig. Varför har inte husbilar dubbeltak? Fördelarna vore så många. Visade sig att jag inte var först med denna idé…   Av

Läs mer »

Så byggs Chausson/Challenger

I Tournon, 10 mil söder om Lyon, ligger Trigano VDL, kort för Trigano Vehicules De Loisir. Trigano fritidsfordon på svenska. Här byggs Chausson/Challenger. Jag är

Läs mer »

Framtidens husbilar

Ingen kan veta vad som händer i framtiden. Men vi kan gissa. Det finns trender i samhället som kommer påverka våra fritidsfordon. Jag ska här

Läs mer »

Fabriksreportage S. Karosser

På Sveriges tredje största tillverkare av fritidsfordon är hantverket i fokus. Så är det visserligen på de flesta husbilsfabriker, men här är det färre maskiner

Läs mer »

Det behövs en dialog

Jag hänger ibland på husbilsverkstäder. Det är intressant att se hur installationer av teknisk utrustning går till. Och även att följa en reparation är lärorikt.

Läs mer »

Dags att köpa helintegrerat?

Helintegrerade husbilar är komplicerade att bygga, men ger också tillverkarna mer frihet i planeringen av förarmiljön eftersom originalkupén inte är en del av ekvationen. Ibland

Läs mer »

Vart tog de vägen?

Jag pratar om slideouts i små husbilar. För fem år sedan tog Lippert fram en särskild slideout riktad mot 3,5 tons husbilar, Reimo hade en

Läs mer »