Skrev nyligen om en ny bodels-AC från Teleco som monteras i motorrummet. Där nämner jag som en fördel att man inte stjäl en av takluckorna för monteringen, så som man gör när man monterar en tak-AC.
Kollega Stig var då snabb att påpeka att man absolut aldrig får ersätta en taklucka med en AC. Vilket resulterade i denna artikel.
Av Stefan Janeld och Stig Forsberg
En husbil är som bekant väldigt välventilerad. Det måste den vara eftersom vi bor i bilen. I personbilar är ventilationen aktiv, via ett fläktsystem som går igång när man startar motorn. Sitter man kvar i personbilen med motorn avstängd immar den raskt igen.
I husbilar är ventilationen passiv eftersom vi inte vill ha motorn på hela tiden. Den sker bland annat genom takluckorna. Takluckorna ventilerar även i stängt läge. Såvida inte tillverkaren ordnar med ventilationen på annat vis. Ventilationskraven för husbilar följer en standard som alla tillverkare ska följa. Varje husbilsmodell är godkänd för ett visst antal personer.
En AC ventilerar inte
Om man i sin husbil har tre takluckor och ersätter den ena takluckan med en AC har man förlorat en stor del av husbilens passiva ventilation. Ty AC:n ventilerar inte. Den hämtar sin luft från bodelen, kyler/värmer luften och blåser tillbaka den in i bodelen. Några kanske tror att den tar frisk luft utifrån och kyler/värmer. Men så är det inte.
Det står faktiskt i installationsanvisningen till vissa AC att man inte bör montera den i en befintlig takluckas öppning. Just för att det riskerar att påverka bilens ventilation negativt.
Ändå är det precis så man gör i de flesta fall.
Ska även nämna att det i vissa installationsanvisningar förklaras hur man tar bort en befintlig taklucka och förbereder öppningen inför monteringen av AC aggregatet.
Så det spretar en del från tillverkarna av AC hur man ser på det här med ventilationen i husbilar.
Å andra sidan är det ju inte deras ansvar att se till att husbilarna är välventilerade.
Takluckor med eller utan ventilation
Takluckor ventilerar som sagt även i stängt läge. Som regel. Men ingen regel utan undantag. Man kan beställa luckorna med en tätning som stänger ventilationen. Kan vara idé att göra för att få ner vindbrus under färd. Men då måste man ordna med ventilationen på annat vis.
Om du vet att din taklucka är av den tätade typen. Då kan du utan vidare ersätta den med en AC.
Frågade expertisen
För att få lite mer insikt i hur tillverkare resonerar kring detta lyssnade jag med Mikael Blomqvist på Kabe. Jag vet att Kabe arbetat en hel del med just ventilationen i sina produkter.
Han förklarade att om en kund beställer en Kabe med takmonterad AC använder man oftast en befintlig luckas öppning och sedan monterar man en ventilator som kompenserar för bortfallet. Dock inte alltid, ibland tar man upp en ny öppning. Det varierar från modell till modell. Men man ser alltid till att ventilationen följer den standardiserade normen.
Påtala innan installation
Nu tror varken jag eller Stig att denna artikel kommer förändra hur branschen eftermonterar AC-aggregat. Men du som kund kan med denna information se till att du slipper få försämrad ventilation i husbilen när du beställer en takmonterad AC.
En sista uppmaning
Ett litet sidospår som jag passar på att nämna när vi ändå pratar takluckor och ventilation.
Jag vet att det på forum tipsas om att köpa tätningslist till takluckor som väsnas. Men då ska man vara medveten om att man försämrar bilen ventilation och riskerar att få problem med fukt och i värsta fall mögel. Så undvik detta.