Ingen kan veta vad som hÀnder i framtiden. Men vi kan gissa. Det finns trender i samhÀllet som kommer pÄverka vÄra fritidsfordon. Jag ska hÀr dra lite förhastade slutsatser kring dessa. Inga sanningar, men vÀl grundade spekulationer.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Dagens husbilar följer en mÀngd Europeiska lagar, normer och regler. Det handlar om vikter, mÄtt, lyktor och ljus, hastigheter, avgasutslÀpp, ventilation.
En norm som inom nÄgra Är kommer skÀrpas Àr utslÀppsnormen. Idag gÀller Euro6D-Final för personbilar. För tung trafik gÀller EuroVI.
2025 kommer det bli Euro 7, det Àr politikernas ambition. Euro 7 Àr tÀnkt att bli den sista utslÀppsnormen för förbrÀnningsmotorer. MÄlet Àr att alla fordon, oavsett vikt, ska ha fossilfria motorer. Elmotorer med batterier som laddas av elnÀtet, brÀnsleceller eller via induktion frÄn magnetslingor i vÀgarna. I branschen Àr det mÄnga som vill se hybridlösningar, men det Àr politikerna iskalla till.
Â
Nytt skattesystem
Dagens Ätskillnad mellan tunga fordon och personbilar kommer försvinna. Normen med romerska siffror försvinner. AlltsÄ inga mer undantag för heavy duty motorer eller treaxlade husbilar.
Dagens svenska Bonus Malus skattesystem kommer ersÀttas av en kilometerskatt. Det Àr lika sÀkert som amen i kyrkan. Inom EU drar fordonskatterna in över 55 miljarder Euro. Knappast en skatt man bara slopar för att bilarna inte lÀngre slÀpper ut avgaser.
I Sverige vÀxer elbilsflottan snabbare Àn i de flesta EU lÀnder, sÄ troligen blir vi ett av de första lÀnderna att införa kilometerskatt.
Kom ihÄg att Bonus Malus skatten kom till för att skynda pÄ omstÀllningen till fossilfria fordon. NÀr omstÀllningen Àr tillrÀckligt lÄngt kommen förlorar skatten sin funktion och staten viktiga skattekronor.
Â
Smala och lÄga husbilar
Det positiva med omstÀllningen till fossilfritt Àr att vi kan se fram emot högre totalvikter. IstÀllet för 3,5 tons totalvikt pÄ B-Kort blir det 4 250 kg. Detta för att kunna fÄ in en elektrifierad drivlina inom viktgrÀnsen.
En annan stor skillnad som den nya avgasnormen kommer innebÀra Àr att vi kommer fÄ helt andra husbilar Àn dagens. Politikerna har nÀmligen siktat in sig pÄ fordonens aerodynamik i den formel som ska anvÀndas inom Euro7.
Fordonens frontarea kommer ha större betydelse Ă€n fordonets lĂ€ngd och totalvikt. Det kommer bli omöjligt att fĂ„ en alkovbil av dagens typ godkĂ€nd inom Euro7. Ăven mĂ„nga helintegrerade modeller kommer behöva bli lĂ€gre och smalare.
Â
Popups och slideouts
För att kunna erbjuda kunderna husbilar Àven i framtiden pÄgÄr nu ett stort utvecklingsarbete hos husbilstillverkarna. Man försöker hitta lösningar pÄ hur man ska fÄ rymliga husbilar med lÄgt luftmotstÄnd.
Egentligen samma problem som vi kunder brottas med. Liten bil pÄ vÀgen, stor pÄ stÀllplatsen.
Det mest uppenbara sÀttet att lösa detta Àr med popup-tak och slideouts. Popup-taken har fÄtt kundernas gillande, sÀrskilt i kompakta husbilar som plÄtisar. Men flera tillverkare kÀnner sig för med halvintegrerade modeller.
Slieouts Àr vanliga i tunga husbilar. DÀr finns marginalerna, bÄde vad gÀller kundernas budget och husbilarnas lastvikter, för att göra slideouts som fungerar alla Ärstider.
I mindre husbilar Àr det inte lika accepterat. Adria testade med en modell för nÄgra Är sedan, den Àr nu historia nu. Vi har Àven sett flera plÄtisar med slideout, men intresset har varit svalt.
Â
Kan bakhjulsdriften vara kvar?
Dubbelgolv Ă€r populĂ€rt pĂ„ husbilar. Det blir varmt om fötterna inne bodelen nĂ€r vĂ€rmen frĂ„n âkĂ€llarenâ stiger och det frigörs mycket stuvutrymmen i bodelen dĂ„ tekniken har sin plats i dubbelgolvet. Husbilar med bakhjulsdrift och dubbelgolv blir höga, sĂ€rskilt de pĂ„ tunga lastbilschassin. Men Ă€ven de som byggs pĂ„ populĂ€ra Iveco Daily blir duktigt höga.
Euro7 kommer inte ta död pÄ tunga lastbilar med bakhjulsdrift. Men kanske att Iveco skissar pÄ ett framhjulsdrivet chassi för att inte tappa husbilsmarknaden? Man Àr trots allt det enda lite tyngre alternativet.
Eller kanske företag som AL-KO tar fram ett âadd-onâ dubbelgolv till Ivecos chassi som gör att man lĂ„ter kardanaxeln gĂ„ genom dubbelgolvet?
Â
Samma regler globalt?
Fordonstillverkarna har idag ett mindre helvete att bygga bilar som lever upp till de olika marknadernas krav. Fiat Ducato i Europa skiljer sig massor frÄn dess amerikanska motsvarighet, Dodge Promaster. SÄ pass att den i USA ser likadan ut som vid lanseringen 2006 medan vi i Europa Àr inne pÄ tredje ansiktslyftet. Camperversionen av chassiet finns inte heller i Amerika.
Samma sak för Mercedes, deras Sprinter skiljer sig sÄ pass att man inte kan exportera Europeiska husbilar byggda pÄ Mercedes till Nordamerika och vice versa.
Trycket frÄn fordonstillverkarna Àr hÄrt mot politikerna. Chansen Àr stor att det blir mer harmoniering mellan Ätminstone USA, Kanada och Europa.
Â
Stigs reflektioner
DÄ Stig fick denna text att korrlÀsa gjorde han nÄgra personliga reflektioner.
Den ena Ă€r att politikerna borde vara mindre ivriga att fĂ„ ut nya bilar pĂ„ vĂ€garna. De borde införa incitament för att fĂ„ folk att slita ut de befintliga bilarna. Den miljövĂ€nligaste husbilen Ă€r nĂ€mligen den som inte tillverkasâŠ
Han hoppas ocksĂ„ att kommande regelverk blir lĂ„ngsiktigt. Inte av karaktĂ€ren âquick fixâ som de svenska experimenten med Etanol och Bonus Malus skattesystem.


