Meny

.

Så byggs Chausson/Challenger

I Tournon, 10 mil söder om Lyon, ligger Trigano VDL, kort för Trigano Vehicules De Loisir. Trigano fritidsfordon på svenska. Här byggs Chausson/Challenger. Jag är på besök för att se hur bilarna byggs. Vad jag såg förvånade mig lite grann. Alla Trigano produkter är helt klart inte så likadana som ryktet gör gällande.

 

Av Stefan Janeld

 

Att husbilsfabriker ligger i små byar har jag vant mig vid. Så är det i de flesta fall. Billig mark är viktigt eftersom husbilsfabriker kräver stora ytor, särskilt utomhus där chassin och färdiga husbilar ska stå. Men det finns även andra skäl att husbilsfabriker ligger i små byar. Särskilt lite äldre fabriker. Tillverkningen av husbilar börjar ofta med en entusiast som sakteliga växer sin verksamhet. Till ortens fromma. Fabrik och by växer ihop och blir beroende av varandra. Så även här.

 

Mycket gott i området

Trigano VDL ligger i byn Tournon vid floden Rhône, ”Tournon Sur Rhône”. Här har man legat sedan 1974. Förutom husbilar är Tournon känt för tre saker:

  • – Vin på Chiraz druvor. Självklart bättre och mer prisvärda än de vin som tillverkas i andra regioner.
  • – Choklad, detta är Valrhonas hemort.
  • – Ravioli. Förvånad? Kan tro det. Jag var det också. Men det finns en lång historia av Ravioli här. En betydligt mindre sort, bara en tumnagel stora, som man gratinerar under ett osttäcke.
  •  

Det finns åtminstone två campingar nära fabriken och lilla stadskärnan. Sitter man på en av de många uteserveringarna rullar den ena husbilen efter den andra förbi.

 

Det är lätt att charmas av Tournon. Det är gott om byggnader från 1600 talet och troligen äldre än så. Bron på bilden säger vissa är Frankrikes äldsta, men det är nog mera önsketänkande än sanning.

För- och nackdelar att ligga vid floden

Att städer och byar växer upp runt floder har sina självklara fördelar. Men i Trigano VDL:s fall blev floden ett hinder i fabrikens utveckling. Fabriken ligger vid flodens strand och eftersom floden svämmar över med jämna mellanrum ges inga nya bygglov så pass nära floden. När man ville utöka fabriken fick man i många år ett blankt nej. Tills man nådde en kritisk punkt och förklarade för kommunpamparna att om man inte fick bygga var man tvungen att flytta. Något som skulle innebära att nästan 1 000 arbetstillfällen försvann. Bygglov beviljades!

 

Fabriken i siffror (2022)

  • Total yta 200 000 kvm
  • Yta under tak 53 000 kvm
  • Bygger 8 620 husbilar/år (Chausson, Challenger)
  • Bygger 5 420 husvagnar/år (Sterckeman, Caravelair, Rubis)
  • Anställda 943 stycken
  • Omsättning 473 miljoner Euro
  • 69% av tillverkningen exporteras
Fabriken ligger i en dal, på sluttningarna odlas vin.

Trigano Gruppens hjärta

Trigano Gruppen är gigantisk. Med massor av varumärken inom fritidssektorn. Inte bara husbilar (64 700 st/år fördelat på 26 fabrikat) och husvagnar. Man tillverkar tillbehör, släpvagnar, trädgårdsredskap och äger två stora handlarkedjor, en i Frankrike och en i England. Omsättningen är 3,2 miljarder Euro per år. En hissnande summa. 57% av Trigano Gruppen ägs av en fransk affärsman vid namn Francois Feuillet. Så trots sin storlek är det i princip ett familjeföretag.

Trigano VDL är denna grupps hjärta. Här sitter inte bara personal som arbetar med de varumärken man tillverkar. Det finns också personal som arbetar för hela gruppen. Bland annat var det här man utvecklade det nya fabrikatet Panama, som bygger campingbilar. Men den produktionen hamnade till sist i Spanien.

Eftersom fabriken har så lång erfarenhet får de ofta hjälpa andra fabrikat inom gruppen med ritningar och program till CNC maskiner. Det gör det billigt för hela Trigano Gruppen att utveckla modeller inom de olika fabrikaten.

Jag kan ana att det inte är jättepopulärt hos ledningen för fabriken att deras material sprids i gruppen på detta sätt. De tar utvecklingskostnader som tär på resultatet och sedan delar de med sig av detta, utan ersättning, till andra företag i gruppen.

Det är inte fel att säga att Trigano VDL är Trigano Gruppens nav, eller till och med hjärta.

 

Allt är inte lika hos de olika fabrikaten

Vi journalister brukar lite raljant prata om Trigano produkter. Vi likställer dem och drar alla över en kam. Särskilt gäller detta bodelskonstruktionen. Trigano var tidiga med träfria bodelskonstruktioner. Plastreglar istället för trä och extruderad polystyren (XPS) istället för frigolit.

Men vid mitt besök i fabriken såg jag skillnader i hur man bygger sina sandwichkonstruktioner till tak, golv och väggar jämfört med andra tillverkare i gruppen. Största skillnaden är att man använder mer trä. Och det finns en fördel med detta. Trä är starkare än plast. Man får alltså en stabilare bodel än om man bara använder plastreglar. Men! Det ställer stora krav på att fukt inte kommer in i konstruktionen.

På de mest utsatta platserna, som längst ner i väggarna, används plastreglar. Men i kombination med trä. De kallar sin byggteknik för i.R.P – Insulation Resistance Protection. Man lämnar 7 års täthetsgaranti.

En annan sak jag noterade är att man runt fönstren inte frilägger förstärkningen inne i sandwichlaminatet. Man låter en del av isoleringen skydda reglarna. Isoleringen är ju vattenresistent.

 

Här byggs bara halvintegrerade och alkovmodeller

I Chausson/Challengers sortiment finns plåtisar, hel- och halvintegrerade modeller samt alkovbilar. Men allt byggs inte här. Plåtisarna byggs i Italien på en fabrik som levererar plåtisar till flera varumärken inom gruppen. De helintegrerade byggs i Autostars fabrik i Bretagne.

Man bygger som nämnts tidigare även husvagnar här i Tournon. Men det ger jag mig inte in närmare på.

 

Det är 540 meter produktionsband fördelat på fyra monteringslinor i den stora fabrikshallen. Två för husbilar om totalt 330 meter, två för husvagnar om totalt 210 meter. En husbil passerar 41 stationer, varje station har 30 min på sig att göra klart sin uppgift. Sedan dras bilen vidare på banden. Det tar alltså ca 20,5 timmar att gå från naket chassi till färdig husbil. Det är inte den snabbaste takten i branschen, vilket bör gynna kvaliteten. Varje dag rullar 30 färdiga husbilar ut från fabriken. På skärmarna står vanligen hur lång tid man har kvar innan bandet rullar vidare. Men nu är det lunchrast, repas är franska för måltid

Chassiproblemen inte över

Som alla andra tillverkare har man haft problem att få chassin. Men Trigano VDL hade ett försprång mot många andra tillverkare. De har i många år erbjudit sina husbilar på valbart Fiat eller Ford chassi. Så när Fiat fick leveransproblem hade man redan en etablerad relation med Ford att dra fördel av.

Trodde jag i alla fall. Men det visar sig att detta inte är helt korrekt. Två saker spelar in. Den ena är att man, som sagt, delar allt inom Trigano Gruppen. Och chassin beställs inte av fabriken, det görs centralt för att få så stora volymer som möjligt vid varje ordertillfälle.

Trigano VDL har flera gånger fått se chassin de bokat levereras till koncernkollegor som insett att även de måste bygga på Frod chassin för att ha husbilar att leverera.

Den andra anledningen att den långa relationen med Ford inte är någon större fördel är att Ford har kort minne. Den långa historien är helt enkelt inte lika mycket värd som framtida affärer.

Man hoppas att leveransproblemen med chassin ska vara över 2025. Länge såg det ut som att det skulle bli bättre redan 2024, men så blir det inte.

 

Gör allt för att hålla igång produktionen

Det finns ännu en aspekt av att ligga i en liten by: Det är ont om arbetskraft. Den man har vill man behålla. Så när man under pandemin inte kunde upprätthålla full produktion valde man ändå att inte avskeda eller tillfälligt friställa personal. Hade man friställt personal hade man med säkerhet förlorat en del av dem, troligen de mest kapabla eftersom deras kompetens är eftertraktad.

Under hela pandemin och även efter har man inte stängt fabriken en enda gång. Något man är mycket stolta över. Och ser som en av nycklarna till sin fortsatta framgång.

För att hela tiden ha ett flöde av personal har man ett träningsprogram i fabriken. Under en vecka utvärderas nyanställda genom att de får arbeta med händerna och öva på moment som är vanliga i fabriken. Man utvärderar även om individen kan arbeta väl med andra.

Efter veckans slut vet man vilka man ska satsa visare på.

 

Här tränas och testas personal innan de anställs.

Specialbygger för Norden

Trigano VDL säljer husbilar i 25 länder. De flesta marknaderna ligger i länder med varmt klimat. Där används glasfiberförstärkt polyester som utsida på tak och väggar. Men det tunna laminatet sprack ibland i Nordens kalla klimat. Långa sprickor som utgick från bodelens hörn.

Därför används istället aluminium att klä väggarna på de fordon som exporteras till de nordiska länderna. Taket är i glasfiber, det står emot hagel bättre än aluminium.

Visserligen har glasfiberlaminaten blivit bättre med åren och kanske att problemen med sprickor i väggarna inte skulle uppstå idag. Men på fabriken vill man inte ta den risken.

Jag nämner detta för att ni som funderar på att importera er Chausson/Challenger från Tyskland, Frankrike eller Italien ska vara medvetna om att det finns en strukturell skillnad på bilar sålda där och här.

Följ processen från chassi till färdig husbil

Klicka för större bild och informativ bildtext.

Under skalet

I detta bildgalleri visar vi detaljer ur produktionen, den dolda kvaliteten kan man säga.

Klicka för större bild och bildtext

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift