En tydlig trend senaste tio Ă„ren Ă€r att husbilarna blir allt mer uppkopplade och systemen ombord mer sammankopplade. Man kan med sin smartphone övervaka systemen – hĂ„lla koll pĂ„ batteriet, starta vĂ€rmare, programmera belysningen sĂ„ den passar för olika situationer. Man kopplar ihop och integrerar olika funktioner och fĂ„r smarta system ombord.
Detta Àr tidens anda. I allt, överallt. Telefonen, smartphone, Àr navet runt vilket livet roterar. Det Àr appar hit och appar dit. Facebook, Twitter och Instagram pockar pÄ med aviseringar hela tiden. Man Àr 100% nÄbar.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Husbilen Àr ett fritidsfordon, ett sÀtt att komma ifrÄn den uppkopplade, informationsstressiga vardagen.
Vill man dÄ ha en husbil som bjuder pÄ mer av samma sak?
Inte jag i alla fall.
NÀr jag Äker husbil vill jag se mina nÀra och kÀra i ögonen, prata med dem, spela analoga spel sÄsom Trivial Pursuit, Yatzy, kort och gÀrna ett parti schack.
De pengar och den tid som lÀggs pÄ informationsteknik i bilarna vore bÀttre spenderade pÄ kvalitetsutveckling. Ty Àven om dagens husbilar Àr lÄngt bÀttre Àn för ett par decennier sedan finns det omrÄden att se över.
Men tyvÀrr Àr teknisk ekvilibrism nÄgot man kan köpa frÄn externa leverantörer, det krÀver vÀldigt lite egna resurser. Det Àr heller inget som krÀver stora omstÀllningar i fabrikerna.
Jag Àr inte teknikfientlig, tvÀrtom. Men teknik för teknikens skull kÀnns fel. Det kÀnns lite som att man gör det för att man kan. Inte för att det finns ett egentligt behov.
Har nÄgon pÄ utvecklingsavdelningarna reflekterat över mÄlgruppen?
Okej, de barnfamiljer som söker sig till husbilslivet uppskattar kanske tekniken. LikasÄ de personer som i vardagslivet Àr vana att ha appar till det mesta.
Men det Àr mÄnga som har svÄrt att anpassa sig till vÄr appstyrda vÀrld.
TÀnk ocksÄ pÄ att de som Äkt husbil i mÄnga Är kanske har svÄrt/ingen lust/inget behov att lÀra om. För dessa kan det till och med finnas ett motstÄnd att byta husbil om tekniken ombord tycks för avancerad och frÀmmande.
Ett talande exempel Àr ett samtal jag hade med en sÀljare pÄ mÀssan i Birmingham för nÄgra Är sedan.
Jag hade varit inne i en sprillans ny husbil, en mellanklassbil tÀnkt för tvÄ personer. Till min stora förvÄning ser jag att vÀrmaren Àr en Truma Trumatic 3002. Vanlig kring millenieskiftet men idag helt ersatt av Truma Combi. Att den fortfarande tillverkas Àr för att det behövs ersÀttningsenheter nÀr gamla vÀrmare gÄtt sönder.
Jag frÄgade sÀljaren hur man tÀnkte nÀr man valde denna antika vÀrmekÀlla. Hans svar var klockrent.
”VĂ„ra kunder Ă€r inte unga. NĂ€r jag gĂ„r igenom bilen Ă€r det mycket bĂ€ttre om jag slipper spendera tjugo minuter pĂ„ att förklara vĂ€rmesystemet. De har redan massor av ny information att processa. Nu sĂ€ger jag bara: Och hĂ€r Ă€r vĂ€rmaren, samma ni har idag sĂ„ den kan ni redan.â
Jag tror att den tillverkare som lanserar en analog husbil kommer vinna bÄde kunder och uppmÀrksamhet kring sitt varumÀrke. En analog husbil skulle sticka ut.
Jag ser framför mig en husbil med en strömbrytare per lampa, vid lampan! SkÄp anpassade för att förvara brÀdspel. Ett stort bord att umgÄs kring, stort nog för ett pussel. I hallen ett skÄp att lÀgga in telefoner och surfplattor nÀr man gÄr in.
Passande modellnamn â ReConnect. DĂ„ avses att mĂ€nniskorna ombord Ă„terknyter, till varandra.