Meny

.

Dubbeltak i husbilar

Plötsligt slog det mig. Varför har inte husbilar dubbeltak? Fördelarna vore sÄ mÄnga.

Visade sig att jag inte var först med denna idé 

 

Av Stefan Janeld

 

Dubbelgolv Àr vanligt i husbilar, en varm plats Ät tekniken, stuvutrymme, frigör plats i bodelen. MÄnga kunder vill ha en bil med dubbelgolv. Men ingen efterfrÄgar dubbeltak. Trots att det skulle lösa en hel del problem.

LÄt mig förklara.

I dagens husbilar Àr taksÀng vanligt. Den anvÀnds dock relativt sÀllan. MÄnga hÄller den ÀndÄ bÀddad. Med kuddar och allt. Bara utifall att. Detta kan skapa problem.

ObÀddad finns ofta en luftspalt mellan taket och sÀngen. Men tÀcke och kuddar fyller denna luftspalt. NÀr man trycker upp sÀngen sÄ att den fÄr kontakt med taket blir den en del av bilens isolering. Daggpunkten hamnar i isoleringen, madrassen i detta fall. Vintertid hamnar Àven nollpunkten i madrassen. Illa!

Fukten kommer med tiden leda till mögel. Även om det inte gĂ„r sĂ„ lĂ„ngt Ă€r det inte en skön kĂ€nsla att sova i en rĂ„kall och fuktig sĂ€ng. SĂ€ngen kommer dessutom bli tyngre ju fuktigare den blir. Kort sagt – bara elĂ€nde.

 

Tappad haka

Om man hade ett dubbeltak skulle man inte fÄ detta problem. Dessutom kan man i dubbeltaket pÄ ett enklare vis dra elkablar. Praktiskt, eller hur?

Jag var vÀldigt entusiastisk nÀr jag kom pÄ denna idé. NÀr jag en tid senare var pÄ besök hos Kabe och satt och pratade med VD:n Mikael Blomqvist, tÀnkte jag att jag skulle stÀlla frÄgan. Lite i hopp om att han skulle tycka om idén och kanske ta den vidare.

Svaret pÄ frÄgan var en smÀrre chock.

”Det har vi anvĂ€nt i flera Ă„r. PĂ„ de halvintegrerade bilarna med taksĂ€ng. I de helintegrerade behövs det inte. DĂ€r har vi plats för en rejĂ€l luftspalt.”

Haka tappad! Inte bara för att min idé var förverkligad lÄngt innan jag fick den, Àven för att Kabe hÄllit tand för tunga om en detalj som i mina ögon ger dem en konkurrensfördel  man borde skryta vitt och brett om.

-Varför vet inte jag detta? Varför talar ni inte om det i ert pressmaterial och er marknadsföring?

”Jag har inte tĂ€nkt pĂ„ det pĂ„ det viset, det var liksom ett naturligt sĂ€tt att bygga för att undvika problem.”

 

Vad vill jag med denna artikel?

Ja, inte Ă€r det att briljera med min uppfinningsrikedom eller att göra reklam för Kabe. Även om jag inser att jag gjort bĂ„da dessa saker. Nej, syftet med artikeln Ă€r att aktivera dig som lĂ€sare.

Är ni spekulanter pĂ„ en husbil med taksĂ€ng? FrĂ„ga sĂ€ljaren hur tillverkaren gjort för att undvika fukt i madrass eller sĂ€ngklĂ€der. Om han blir stĂ€lld av frĂ„gan, förklara varför det Ă€r viktigt.

Om tillrÀckligt mÄnga stÀller frÄgan kommer önskemÄlet nÄ tillverkarna och de kommer bli tvungna att agera. Jag kommer pÄtala det vid varje tillfÀlle jag fÄr.

HÀr ser ni ovansidan pÄ innertaket till en Kabe 780 LXL. Reglarna skapar luftspalten mellan inner- och yttertak. Det Àr bara runt taksÀngen man anvÀnder tekniken, för det Àr bara dÀr den behövs för att undvika fukt i madrassen. Foto: Andreas Kelikidis

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift