Det raljeras ofta över hur de som bygger husbilar inte använder dem och därför gör korkade val. Min erfarenhet är att när man väl sätter sig ner och pratar med produktchefer och designteam är bilden en helt annan. De har saker att ta hänsyn till som vi andra inte behöver göra.
Här får ni en inblick i hur Andreas Kelekidis, projektledare, och Mikael Blomqvist, VD, resonerat under utvecklingsarbetet av Kabe Novum Compact.
Av Stefan Janeld
Andreas Kelekidis är en mycket lågmäld man som inte använder överord. Det behöver han inte. Kompetensen lyser igenom ändå.
Novum Compact är inte den första modellserie han utvecklar åt Kabe. Det märks. Han återkommer ofta till företagets kärnvärden och om jag tar upp en idé som krockar med dem, exempelvis luftburen värme, är han snabb att artigt förklara att det inte är aktuellt eftersom det inte rimmar med Kabes profil.
Vilka var de viktigaste kriterierna under utvecklingsarbetet?
Att utveckla en premiumprodukt i kompaktsegmentet som står både för design och funktionalitet. Bilen ska vara smidig att manövrera på smala vägar och i städer. Planlösningen ska kännas rymlig trots den mindre boytan.
Givetvis ska husbilen också representera Kabes kärnvärden, så som hög kvalité, välgenomtänkta tekniska lösningar och designad för året runt bruk.
Vad är utmaningen med att göra en smalare husbil?
Våra produkter har generellt en väldigt stor utrustningsspecifikation redan i grundutförande. Vi erbjuder även en uppsjö av tillval för att man ska kunna skapa sin perfekta husbil.
En stor utmaning med att bygga en liten välutrustad bil är att få in all utrustning och samtidigt skapa en luftig bil med bra förvaringsmöjligheter. Något jag dock tycker vi lyckats väldigt bra med.
Funderade ni någon gång på att bygga bilen med ett dubbelgolv för att få mer utrymme för utrustning? Så som ni har på era helintegrerade modeller.
Ett dubbelgolv har aldrig varit på tapeten. Smidighet och låg tjänstevikt har varit högt prioriterat. En förutsättning för att sätta in ett dubbelgolv är att förvaringsutrymmet blir tillräckligt högt. Något som hade genererat ett högre och tyngre fordon. Något vi inte vill kompromissa med på den här husbilen.
Vad fick ni avstå/kompromissa med och varför?
Vi har prioriterat rymd och förvaringsmöjligheter framför badrumsstorlek. Nya tekniska lösningar i badrummet har möjliggjort att få ett bra badrum trots begränsad storlek. Dock kan man inte få allt. I det här fallet utgår möjligheten att montera en förbränningstoalett (Cinderella).
Vi har även valt att använda ett rakt kök med face to face soffa istället för ett L-kök, dels för att skapa mer utrymme i korridoren men också för att få en trevlig sittgrupp där man med enkelhet kan sitta 4-5 personer när framstolarna inkluderas.
Vad vägrade ni kompromissa med?
Det här projektet har samma utgångspunkt som alla andra projekt vi jobbar med. Vi tullar aldrig på våra kärnvärden. Produkten ska stå för god kvalité och vara anpassad för året runt bruk. Vi är även medvetna om att våra kunder värderar bra sängkomfort och vi använder därför samma sänglösningar som på våra övriga modeller.
Du nämner kärnvärden. Vinteregenskaper och säkerhet är något Kabe ofta framhåller och är kända för. Jag tycker även att ni på senare år lanserat bilar med mycket goda vägegenskaper. Novum serien och era 780 modeller är bland de bästa husbilar jag kört i det avseendet. Har ni arbetat något med chassi och viktfördelning även med denna modell, eller räcker det att det är en smalare och därmed smidigare bil?
Som du nämner har Novumserien väldigt bra köregenskaper och liksom i Novumprojektet har vi även här haft stort fokus på det. Vi har återigen valt att bygga bilen på ett Mercedes/AL-KO chassi där vi försökt optimera hjulbas, överhäng och viktfördelning. Vi har även återanvänt Novums aerodynamiska design för att få så stabila köregenskaper som möjligt. Detta i kombination med en smalare och kortare kaross ger oss alla förutsättningar för att få en skön och stabil husbil.
Vad önskar du ni kunde gjort men som av en eller annan anledning inte blev av?
När vi utvecklar en ny produkt så strävar vi alltid efter att göra det ytterligare lite bättre. Det är svårt att bli 100% nöjd och vi hade givetvis föredragit ännu större badrum, större sängar och fler garderober. När man ser på helheten känns det dock som att vi hittat en bra kompromiss.
Vad var svårast att lösa?
När man ska ta fram en så pass smidig husbil som det här ändå är så är det som jag varit inne på tidigare. Utrymmet är begränsat och man måste försöka hitta en bra kompromiss gällande hur utrymmet ska fördelas. Vi har tagit ett aktivt val att göra ett mindre badrum till fördel för andra utrymmen i bilen och till en början var det utmanande att få till en bra badrumslösning på ytan som var dedikerad för detta. Vi har lagt en hel del tid på att bygga upp moduler och utvärdera olika badrumslösningar i skala 1:1. Något som till slut gjorde att vi fick till en riktigt bra lösning. Faktum är att duschen i den här bilen är större än vad den är i många andra bilar.
Vad är du mest nöjd med?
Helheten. Vi har lyckats ta fram en av marknadens mest välutrustade kompaktbilar som trots det känns rymlig. Den går givetvis också att få med 3500 kg totalvikt.
Det kan även vara värt att nämna att vi lyckats få plats med en 32 tums TV samt ökat färskvattentanken från 90 till 130 liter trots bilens begränsade storlek.
Har ni en ”målvikt” för bilen? Många tillverkare anger lastvikter på 600 kg eller mer för sina kompaktmodeller, med 3,5 tons totalvikt.
Det skiljer sig lite beroende på utrustningsspec och planlösning men vi räknar med att ligga runt 550-650kg. Detta trots att bilen redan i grundutförande är väldigt välutrustad.
Kan det bli en helintegrerad version?
Vi har inga planer på det i dagsläget men man ska aldrig säga aldrig. Vi försöker vara lyhörda och om det visar sig att efterfrågan finns skulle det eventuellt kunna bli aktuellt framöver.
Fritt ur hjärtat om Kabe Compact
Enligt mig har vi lyckats ta fram en väldigt bra produkt. Vi har inte behövt tulla på särskilt mycket. För den som vill ha en lite mindre och smidigare husbil men samtidigt inte behöva tulla på funktion och kvalité tror jag att Kabe Novum Compact kommer bli det givna valet för många.
Vi har även lyckats nischa oss i segmentet genom att bygga bilen på ett Mercedes/AL-KO chassi samt bibehållit fulla vinteregenskaper. En kombination som mig veterligen är helt unik på marknaden.
Till sist, några frågor till Mikael Blomqvist, VD
Med Compact serien har Kabe nu tre halvintegrerade modellserier – Novum Compact, Novum och Royal. Lägg till det de två helintegrerade serierna – Crown och Imperial samt plåtisen Kabe Van. Inalles 32 modeller att välja på. Dessutom tre modeller unika för brittiska marknaden som säljs under Coachmans varumärke. Ett minst sagt digert program för en relativt liten, fristående tillverkare.
Med Kabe Novum Compact ger ni er in i ett helt nytt marknadssegment. Vilka förväntningar har du på modellserien? Eller kanske snarare, hur många kan ni tillverka?
Det är en fråga som är svår att svara på då allt hänger ihop. Då t.ex. snickeriet levererar till både husvagn och husbil så beror volymen av varandra. Därtill finns det skalfördelar (framför allt på snickeriet) som gör att modellbyten snarare är mer problematiska än hög volym. Om vi i stället ser till en monteringslina ser jag inga större problem att dubbla produktionen om man kan skapa en viss standardisering mellan produkterna.
Ni har vuxit snabbt i både volym och antal modeller. Hur gör ni för att säkerställa kvaliteten?
Gnata, tjata och kontrollera. Här gäller det nog att aldrig vara riktigt nöjd och hela tiden försöka få alla att förbättra produkten och processerna hela tiden.
Husbilar har gått upp en hel del i pris de senaste åren. Något som påverkat försäljningen en hel del. Men ni inte bara håller försäljningssiffrorna, ni ökar. Särskilt i Tyskland. Vad beror det på tror du? Eller du kanske vet?
Den som vet skulle nog vinna allt. Det hänger säkert ihop med kundgruppen som vi riktar oss mot. Den är mindre omvärldskänslig och därav påverkas inte vi lika mycket. Dock så får vi nog inte samma hävarm när marknaderna går åt andra hållet.
Har du något drömprojekt som du skulle vilja utveckla i framtiden?
Det finns många…😊
Om du missat del 1 av denna artikel kan du hitta den här.