Meny

.

Kabe Novum Compact. Del 1: Från ritning till färdig husbil.

Jag är väldigt intresserad av hur man på fabriker utvecklar sina husbilsmodeller. Försöker så ofta chansen ges att prata med produktchefer och utvecklingsteam. Samtal som lär mig alltid massor. Och inte bara det, jag får en ökad förståelse för varför man gjort vissa val och varför till synes enkla missar är noga kalkylerade kompromisser.

Under våren och sommaren har jag haft förmånen att få följa utvecklingen av Kabes nya modellserie – Kabe Novum Compact.

 

Av Stefan Janeld

 

Det började för ett par år sedan. När Kabe nyligen lanserat Novum. En modell där man fokuserat mycket på att bygga en lätt husbil. Något Kabe fram till dess inte varit kända för.

När man pratar lätta husbilar är det svårt att inte komma in på kompaktsegmentet.

I mina samtal med Kabes ledning uttryckte jag min förvåning att de inte byggt en smalare husbil för att få ner vikten. Novum är 241 cm bred.

Tolka nu inte detta som att det var på grund av mig som man började planera för Kabe Novum Compact, snarare är det nog ett resultat av att Tyskland numera är Kabes största marknad. Där är kompaktsegmentet populärt, mycket pga att det ger höga lastvikter.

När det stod klart att Kabe skulle bygga en husbil i kompaktklassen fick jag frågan om jag ville följa arbetet. Kanske till och med komma med synpunkter under utvecklingen?

Som ni förstår av denna artikel var mitt svar ett rungande JA!

 

Välja planlösning

När man ska bygga en smal husbil är utmaningen att få bilen att inte kännas trång. Nyckeln till att lösa detta är en sittgrupp med motstående soffor. Det öppnar upp bodelen en hel del.

Man gjorde också valet att en av modellerna skulle ha en hörnsäng, så kallad fransk bädd. En sovrumslösning känd för att trolla fram rymd i husbilar.

Den andra modellen har långbäddar i sovrummet. Helt enkelt för att det är så populärt.

Huruvida det blir fler planlösningar, kanske en queensbed, återstår att se.

 

Badrummen blev nyckeln

Bilar med fransk bädd har alltid samma två problem, smal säng och trångt badrum. Det ville Kabe undvika. Men om det är ett problem med husbilar i normal bredd, är det ännu mer så i en smalare husbil.

Kabe vägrade kompromissa med sovkomforten, det är ett av fabrikatets kärnvärden. Så man fokuserade på badrummet. När jag besökte fabriken för att ta en titt på den första versionen av en fullskalemodell i trä av bodelen var badrummet för trångt. Särskilt för en man av min storlek. Jag föreslog att man skulle avstå ett fast handfat och istället använda ett utfällbart handfat och placera det ovanför en bänktoalett placerad längst in i badrummet, då får man bra med utrymme att duscha. Jag hade även en lite galen idé om att göra en manuell, invändig ”slideout” att bredda badrummet med i axelhöjd när man satt på toa. En idé Kabe lyckligtvis inte tog fasta på.

Även i långbäddarsbilen blev badrummet en nöt att knäcka. Man hade redan införlivat samma handfatslösning som i bilen med fransk bädd. Så utrymmet var okej. Men hjulhuset var ett problem. Det minskade duschens golvyta. Jag föreslog att man höjde hjulhuset, gjorde en sittplats av det. Att kunna sitta och duscha är ingen dum lösning. Men det gick tyvärr inte, sittplatsen blev för grund för att vara bekväm. Gjorde man den djup nog blev den i vägen när man ska på toa.

När man till sist hittat två badrumslösningar som man var nöjda med hade man trots mindre total badrumsytayta fått till rymligare badrum än vad en del andra tillverkare erbjuder i fullbreda husbilar.

 

I bildgalleriet kan ni följa arbetet med att ta fram Kabe Novum Compact, från CAD ritningar till fullskaliga plywoodmodeller vidare till färdig bil.

Det ska ju bli en långbäddarsmodell också

Än så länge är det bara modellen med fransk hörnsäng som är färdig och som visas på höstens mässor. Men man har arbetat fram en syskonmodell med höga långbäddar och garage som kommer visas till våren.

I väntan på den kan vi visa bilder från den fullskalemodell av bodelen som byggdes upp under utvecklingen.

I del 2 av denna artikel kan du läsa hur männen som tagit fram Kabe Novum Compact resonerat. Vad de är mest nöjda med och vad de behövde kompromissa med.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift