Affinity döper sina modeller efter målgruppen. Three betyder som bekant tre och det är så många resenärer bilen är anpassad för. Det är långbäddar bak och en synnerligen lättbäddad sittgrupp fram. Kan låta ganska ordinärt. Men ingen Affinity är ordinär. Kanske att Three är den minst ordinära, den är i alla fall den klurigaste.
Av Stefan Janeld
Tänk dig att du är husbilshandlare. En kund kommer in och letar plåtis till honom och hans hustru.
– Vi vill nog ha långbäddar. Säger kunden.
– Okej, vi har precis fått in en ny långbäddarsmodell, Affinity Three, den kan passa.
– Men dubbelsäng bak vore ju också trevligt, att få sova tillsammans.
– Jag förstår. Låt oss ta en titt på Affinity Three, i den kan man bädda dubbelsäng.
– Vi har dyra cyklar som vi vill ha inne i bilen under färd.
– Absolut. Får jag föreslå Affinity Three. Den har ett rymligt garage.
– Å andra sidan vill jag inte sova i en hög säng.
– Många känner likadant, kom så går vi och tittar närmare på Affinity Three. Sängarna är bekvämt låga i den modellen.
– Min hustru har ett barn från ett annat förhållande som vi vill kunna ta med oss.
– Vad trevligt, att resa med barn är en ynnest. I Affinity Three kan man sova tre i god komfort.
– Men vänta nu, ingen enskild modell kan ju vara rätt för alla dessa behov.
– Jodå, Affinity Three är plåtisvärldens motsvarighet till en Schweizisk armékniv. Kom får du se.
Och så är det verkligen. Affinity Three (jag lovar, ska inte nämna modellnamnet mer på ett tag) är en tusenkonstnär till husbil.
180 hk standard
Bilen baseras på Fiats längre och högre chassi i högsta utrustningsnivån. Ett 10” multimediasystem med GPS och backkamera är standard. Likaså är Fiats starkaste version av deras 2,2 liters motor. I plåtisar har 140 hk versionen blivit mer eller mindre standardvalet. Men Affinity går ett steg längre och har 180 hk med automatlåda som standard. Pigg? Ja! Men automatlådan gör framfarten civiliserad och fri från ryck på låga växlar.
Vinterduglig
Affinity är en del av Kabe Group. Det förpliktigar. Bilarna ska kunna användas året runt. Standardvärmare är Truma Combi 6 kW med elpatron. Som tillval kan du få dieselversionen, standard är den gasoldrivna. Luftslangarna löper i dubbelgolvet, ett effektivt sätt att få ner längden på slangarna för bästa effektivitet. Det ger samtidigt ett varmare golv.
Tankarna är isolerade. Väggarna är klädda, så ingen naken, kall, plåt. Ett 135 Ah litiumbatteri är standard. Större versioner kan köpas till om man tror sig ha behovet.
För en tid sedan var jag i en köldkammare med en äldre Affinity One med gasoldriven Truma värmare. Med 3 kW effekt på värmaren höll bilen 19,3°C invändigt med en yttertemperatur på -18,4°C. Skillnaden i temperatur inne i bilen från fram till bak höll sig inom 2°C. Imponerande med tanke på att vi inte använde isolertäcke, varken fram eller bak.
Nu var det förvisso en annan planlösning och en några år äldre husbil. Men testet visar att Affinity är dugligt isolerade och att med en 6 kW värmare ombord är man redo för bister vinter. Jag skriver 6 kW, för även om 4 kW är standard kommer de flesta som säljs i Sverige ha 6 kW värmaren.
Bäst att köpa med förhöjd totalvikt
I körklart skick, (20 liter vatten, 67,5 liter diesel, 75 kg förare och en full gasflaska) väger bilen in på 3 090 kg. Fungerar för två vana campare som tar för vana att inte åka runt med full vattentank (110 liter). Men bilen riktar sig mot tre resenärer och är utrustad för fricamping. Man vill inte fricampa med 20 liter vatten och en gasolflaska.
Lägg till detta att man kan rymma en hel del i garaget så är det en god idé att köpa bilen med 4 250 kg totalvikt.
I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med denna tusenkonstnär. Klicka för större bild och informativ bildtext.
Jag tycker
Är lite kluven inför denna bil. Husbilar som vill vara alla till lags är sällan bäst på något. Samtidigt är bilen så klurig och smart att det är omöjligt att inte tycka om den.
Jag har bestämt mig för att se modellen som en långbäddarsbil med flexibelt garage. Både i höjd och bredd. Som sådan är den både unik och väldigt väl lämpad. Att under färd kunna hissa sängarna och få in skrymmande saker som cyklar är praktiskt.
Om jag köpte till mig själv skulle jag välja dieselvärmare och ett 300 Ah litiumbatteri. Kanske även en rejäl inverter som kan driva en lös induktionsplatta.
Som i alla Affinity är kvalitetskänslan övertygande och smartnessen imponerande. Jacek som designar bilarna är en erfaren campare, det märks.
För en familj om tre som söker en plåtis att ha som enda familjebil och vill ha maximal flexibilitet bör denna modell vara med på topp three (🤪) listan.
Fakta
- Modell Affinity Three
- Årsmodell 2025
- Ursprungsland Polen
- Chassi Fiat Ducato heavy
- Motor 2,2L 180 hk
- Vridmoment 450 Nm
- Växellåda 9 vxl automat (med senaste Fiat versionen blir den 8-växlad)
- LxBxH 636 x 220 x 290 cm
- Invändig höjd 205 cm (190 cm under taksängen)
- Totalvikt 3 500 kg / 4 250 kg
- Lastvikt 410 kg / 1 160 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 20 liter
- Färskvattentank 110 liter
- Gråvattentank 110 liter
- Toatank 18 liter
- Grundpris 1 225 000 kr
- Hemsida https://www.affinity-rv.eu
- Vi lånade bilen av Kabe i Tenhult www.kabe.se
Jag gillar
- Kvalitetskänslan
- Flexibiliteten (klurigheten)
- Litiumbatteri standard
- Ombonad med textilklädda väggar och tak
- Bekvämt baksäte med bra sittdjup
Jag önskar
- Lite mindre fiffighet för att bygga om garaget i bredd
- Dieselvärmare som standard
Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, hillholder, 16” alufälgar, centrallås, elbackspeglar, farthållare, AC motor, 10” multimediasystem, backkamera, GPS, 6 kW Truma Combi luftburen gasolvärmare med elpatron, 70 liter kyl med separat frys, spis med 2 brännare, 135 Ah litiumbatteri, 4,5 meter markis, insektsnät bodelsdörr