Vilket tecken skall jag sÀtta efter rubriken? FrÄgetecken eller utropstecken? Man sÀtter ju aldrig bÄda. Eftersom en powerbank vanligen inte Àr tillrÀckligt kraftig att den kan ladda ett start- eller bodelsbatteri sÄ blir det ett frÄgetecken.
Om det nu visar sig vara möjligt att ladda endera batteri ligger ett utropstecken nÀra till hands.
Till slut fick det ÀndÄ bli bÄda, för Ctek CS Free Àr lite av en tusenkonstnÀr.
Â
Av Stig Forsberg
Â
Ctek CS Free Àr en mycket kraftig powerbank, sÄ kraftig att den kan anvÀndas som batteriladdare. Normalt anvÀnds den i husbilen för att driva/ladda mobiler, surfplattor, GPS:en eller annan utrustning ombord som behöver laddas. Den kan laddas via elnÀtet eller frÄn nÄgot av bilens 12 voltsuttag. Eller via solcell, som du kan lÀsa om lÀngre ner i artikeln.
Â
Alltid spÀnning ombord
Enheten besitter en kapacitet av 5 Ah och har följande in- och utgÄngar:
- – Input USB-C, 5 VDC – 25 VDC, 3 ADC/60 W max.
- – Output 12 V, 20 A/ 240 W max.
- – Start Voltage 3.0 V.
- – Klarar av att ladda 12 V batterier av typen: WET, MF, Ca/Ca, AGM, EFB, GEL, LiFePO4 med kapacitet 10-130 Ah.
- – Inbyggt 66 Wh Polymer Litiumjon batteri.
Med bÄde USB-A- och USB-C-uttag.
Riktpris: 3 295 kronor
Â
Laddtid och tillbehör
Laddas fullt, via elnÀtet, pÄ cirka 1 timme och hÄller laddningen i upp till ett Är.
Har kablar med batteriklÀmmor för batteriladdning av ett 12 volts batteri.
Adaptrar för olika anslutningar till elnÀtet för olika marknader.
Â
Laddar upp ett tomt batteri
Detta Àr inte nÄgon startbooster som man ansluter och sedan 10 sekunder senare gör ett startförsök med, utan det gÀller att först ladda upp batteriet. Det tar naturligtvis en stund att ladda, samma tid som om man hade en 20 A batteriladdare. NÀr man har tomt batteri blir det rÀddaren i nöden.
Fördelen jÀmfört med laddbooster eller att ta ström frÄn ett annat fordon Àr en betydligt mjukare laddning. Inga extrema strömmar och ingen (0%) risk att skada det andra fordonet.
Naturligtvis kan Àven bodelsbatteriet laddas sÄ att 12-volten ombord kommer igÄng om den tröttnat.
Â
Kan Àven laddas via solpanel
Ctek har tagit fram ett tillbehör som Ă€r en lös vikbar solcell med inbyggd regulator – Cetec CS Free Solpanelladdare. Den gör att powerbanken enkelt kan laddas nĂ€r solen skiner. Powerbanken laddas dĂ„ via solpanelen som du stĂ€ller upp nĂ€r du stannar till. Panelen riktar du mot solen pĂ„ dess stativ och flyttar den medsols varannan timme. Solen kommer dĂ„ effektivt ladda powerbanken. Laddtiden beror pĂ„ solens styrka och vinkel vid laddtillfĂ€llet.
- – StrömkĂ€lla: 10 VDC-25 VDC.
– Kontakt A: MC4.
– Kontakt B: USB-C.Â
– TomgĂ„ngsspĂ€nning: 21,6 V.Â
– Kortslutningsström: 3,5 A. - – MĂ„tt hopvikt: 422 x 537 x 20 mm.
– MĂ„tt utfĂ€lld: 815 x 537 x 20 mm.
– Vikt: 4 kg.
– KabellĂ€ngd: 3,5 meter. - – Kapslingsklass: IP67.
Â
Riktpris: 2 999 kronor
Â
VĂ„ra erfarenheter
Vi har anvÀnt powerbanken hela sommaren till vÄra mobiler och surfplattor. Vi konstaterar att den levererar ström till dessa förbrukare under förvÄnansvÀrt lÄng tid. Laddningen Àr inga problem via bilens 12-volts uttag. Lite krÄngligare med solcellen, men perfekt nÀr man vill ladda bodelen fullt under en kort fÀrd och inte belasta generatorn med extra last. StÀll upp solcellen nÀr du kommer fram och du har den ström du behöver.
Â
2 tips till Ctek
Bruksanvisningen Ă€r âA la Ikeaâ, dvs bara bilder. Ăr inte sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r helt bra. Jag Ă€r tĂ€mligen kunnig kring bilelektriska ting, men hade Ă€ndĂ„ lite svĂ„rt att följa den i alla delar. Efter en del funderande förstod jag bilden. Lite text under bilderna skulle underlĂ€tta. En enkel installation i sig, men en bruksanvisning skall stöda anvĂ€ndaren som kĂ€nner sig osĂ€ker.
Solpanelen förvaras i en robust och praktisk tygvÀska. PÄ vÀskans utsida finns en förvaringsficka för panelens anslutningskablar. Den kopplas in med robusta MC4-kontakter. Det betyder att jag mÄsta demontera kablarna mellan varje anvÀndningstillfÀlle. SÀtt fickan pÄ vÀskans insida sÄ kan de enkelt bara stoppas ner i fickan utan att man behöver krÄngla med demontering.