PÄ en sÄ pass stor mÀssa som Caravan Salon Àr det en diger uppgift att försöka summera intryck och trender. Men jag ska göra ett försök.
Â
Av Stefan janeld
Â
NĂ€r jag skriver detta har mĂ€ssan precis stĂ€ngt för i Ă„r. Ăver 250 000 besökte mĂ€ssan. De 778 utstĂ€llarna hade alltsĂ„ en hel del att göra. Vilket Ă€r glĂ€djande eftersom tongĂ„ngarna innan mĂ€ssan var ganska negativa. Handlare och tillverkare har stora lager vilket oroar. Man kan ana att oron Ă€r lite mindre nu nĂ€r man fĂ„tt kvitto pĂ„ att intresset Ă€r pĂ„ topp.
TyvĂ€rr har mĂ€ssan slopat press- och branschdagen. IstĂ€llet Ă€r den ersatt med en dag för de som vill fĂ„ en förhandstitt pĂ„ mĂ€ssan och Ă€r villiga att betala dubbla biljettpriset för nöjet. De 10 000 biljetter man vikt Ă„t denna dag tog snabbt slut. För mig betydde det att mĂ€ssan var svĂ„rjobbad. ĂndĂ„ kom jag hem med 944 bilder i kameran, pĂ„ femtio olika fabrikat.
Â
Mycket skitsnack
Det finns en önskan om en kemifri toalettlösning i husbilar. Ett alternativ till kassettoan. PÄ mÀssan fanns, förutom kassettoaletter, separerande toaletter, Cinderella förbrÀnningstoa och tvÄ pÄstoaletter dÀr bÄde nr 1 och nr 2 hamnar i en pÄse som försluts nÀr man spolar. Tanken Àr att pÄsarna ska kastas i vanliga soporna. Originalet med denna lösning heter Clesana. Knaus har gjort en egen version som tillverkas i Kina.
Under mÀssan framkom dock att modern sophantering inte Àr anpassad till vÀtskor. För vÀtskor har vi ett avloppssystem. Man fÄr alltsÄ inte slÀnga pÄsar med kiss i vanliga soporna. Risken att pÄsen gÄr sönder i hanteringen anses för stor. Man ser Àven en risk med smittspridning. Faktiskt anses de fulla pÄsarna vara farligt avfall. Om pÄsarna bara innehÄllit nr 2, som de pÄsar vi anvÀnder till hundar, vore det en annan sak.
Clesana Àr medvetna om detta och sÀljer ett absorberingsmedel som gör kisset till en gelé. Huruvida detta Àr godkÀnt har inte meddelats. Men troligen gör det ingen skillnad. Clesana erbjuder Àven en insats till sin toa som gör den till en separerande toalett.
Trycket frÄn kunderna om nya lösningar Àr sÄ pass stort att Thetford tagit fram en separerande toalett och Àven en konverteringssats som förvandlar kassettoan till en separerande toalett.
Â
Mercedes Mercedes Mercedes
Att den stjÀrnprydda tillverkaren frÄn Stuttgart lyckat ta en rejÀl del av marknadskakan Àr tydligt. Var man Àn tittar stÄr det husbilar med en stjÀrna i fronten. Inte minst bland plÄtisarna. Man blir faktiskt lite blassé efter ett par dagar. Det Àr inte lÀtt att se skillnad pÄ de otaliga fyrhjulsdrivna ekipage som stolt stÄr pÄ hedersplats i montrarna. En del lockar med pris, andra med kompetens. Ytterligare nÄgra har sin styrka i varumÀrket.
Ăven hel- och halvintegrerade modeller pĂ„ Mercedes fortsĂ€tter lanseras. Rapido, Kabe, Eura Mobil, Fleurette, Malibu och Carthago hade alla nya modeller pĂ„ Mercedes i sina montrar.
Â
Kökstrend
Det finns mĂ„nga sĂ€tt att designa ett kök. I Ă„r har flera tillverkare visat nĂ„got som de kallar âsvĂ€vande kökâ. Med det menas att kökets sockel Ă€r indragen en bit och effektfullt belyst. Det ger en ilusion av att köket svĂ€var. En mer praktisk nytta Ă€r att man kan stĂ„ nĂ€rmare köket eftersom fötterna kan stickas in en liten bit under köket.
Â
Liner â ett ord det gĂ„tt inflation i
NÀr Niesmann+Bischoff lanserade Liner begreppet för över trettio Är sedan var det en benÀmning pÄ husbilar baserade pÄ tunga lastbilschassin. Sedan dess har ordet förlorat sin betydelse. Idag kallar Knaus sin designstudie Cascan (en plÄtis pÄ Mercedes) för Liner, Niesmann+Bischoff sjÀlva kallar sin nya Arto för en Liner. Carthago har sedan en tid Iveco baserade U-soffe modellen Liner For Two i modellprogrammet.
KÀnns som det Àr dags att hitta ett nytt ord för husbilar pÄ tungt lastbilschassi.
Â
En internationell mÀssa
Det Àr inte bara tyska, franska, italienska och svenska tillverkare som stÀller ut. Vi ser flera turkiska tillverkare nÀr vi gÄr genom de 17 hallarna. I plÄtishallarna Àr det inte fÀrre Àn 5 slovenska tillverkare. Flera polska företag stÀller ut sina bilar. För andra Äret i rad var kinesiska Deddle RV pÄ plats och imponerade med en Iveco baserad modell med bodel i kolfiberlaminat. Personligen tyckte jag hollÀndska Van Jorn hade ett intressant koncept. Enligt mÀssans presstjÀnst kommer besökare frÄn 69 lÀnder till mÀssan.
Â
I bildgalleriet kan du se lite av det jag skriver om i artikeln. Och en del jag inte skriver om. Klicka för större bilder och bildtexter.