Kabes senaste modellserie Novum Àr företagets inropare. En till synes enklare husbil Àn sina dyrare syskon. Men skenet bedrar. Novum Àr frÄn grunden nyutvecklad och markerar en ny era hos Kabe, en era av högre lastvikter.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Novum har i mÄnga media (inklusive hÀr pÄ Alltomhusbilen) beskrivits som nedlagda, Fiat-baserade, Classic men med Mercedes drivhuvud. Inget kan vara mer fel. Visst, den tog Classics plats i modellprogrammet. Men Novum Àr en frÄn grunden ny konstruktion. FrÄn chassi till tak. Utvecklingsarbetet hade ett övergripande mÄl; 500 kg lastvikt med 3,5 tons totalvikt. Ingen enkel sak i en nÀstan 7,5 meter lÄng premiumhusbil med vattenburen vÀrme.
Varenda pinal i bilen har synats för att se om den kan ersĂ€ttas med en lĂ€ttare produkt. Listan över vad man gjort för att hĂ„lla nere vikten Ă€r lĂ„ng, hĂ€r kommer den i komprimerad version:Â
Â
InvÀndigt
- – Formgjutna luckor i polyuretan
- – Raka luckor har pappkĂ€rna i bikakestruktur
- – Skivor över 9 mm tjocklek Ă€r en sandwich av fanĂ©r med kĂ€rna i XPS
- – 9 mm skivor Ă€r plywood. I denna tjocklek lönar det sig inte med sandwichlösningar.
- – Litiumbatteri 100Ah som standard
- – Bodelens bord Ă€r lĂ€ttat
Â
Bodelskonstruktionen
- – Glasfiberlister istĂ€llet för aluminium i skarvarna mellan tak och vĂ€ggar
- – KofĂ„ngare bak i ABS-plast istĂ€llet för glasfiberarmerad polyester.
- – Bodelsgolvet har en yta i kompositmaterial och kĂ€rna av XPS. Man tittade pĂ„ aluminiumsandwich med bikakekĂ€rna i aluminium. Men den Ă€r för kĂ€nslig för stötar, det golv man valde tĂ„l att man tappar tunga saker eller gĂ„r med vassa högklackade skor.
Â
Chassiet
- – AL-KO chassiet Ă€r i tunnare plĂ„t Ă€n vanligt, 2 mm istĂ€llet för 2,5 mm.
- – Betydligt fler lĂ€ttningshĂ„l Ă€n vanligt.
- – Utliggarna som stöttar bodelen har 1/3 mindre material.
- – Resultatet Ă€r ett 50 kg lĂ€ttare chassi.
- Â
- OBS! Detta chassi gĂ„r inte att vĂ€ga upp i efterhand. Om du tror att du kan komma att behöva en högre lastvikt â vĂ€lj heavy chassiet.
Â
Totalt har man sparat mellan 250 och 300 kg genom nya material och lösningar. SvÄrt att veta exakt eftersom man inte tillverkat samma modell med traditionella material och tekniker.
Novum med light chassi vÀger 3020 kg, inte illa för en 740 cm vinterbonad premiumhusbil.
Vi vÀgde bilen och kan bekrÀfta att viktangivelsen Àr korrekt.
Â
Detta valde man att inte göra
- Man kunde sparat mer, ca 40 kg, om man valt luftburen vÀrme. Men det anser man inte ligger i linje med Kabes varumÀrke.
- IstÀllet för trÀribbor under madrasserna kunde man valt tallriksfjÀdrar. Men detta valdes bort av komfortskÀl. Kabes sovkomfort Àr berömd och man vill inte tulla pÄ den.
Â
LÀttkörd, rent av underhÄllande
Innan testet lastade vi bilen sÄ att den med oss ombord vÀger 3 495 kg (framaxel 1 620 kg, bakaxel 1 875 kg). DÀcktrycken anpassas dÀrefter, 4 kg fram och 4,4 kg bak.
Styr ut frÄn Kabes fabrik, riktning Jönköping. KÀnslan för bilens storlek Àr omedelbar. Bilen Àr pigg, motorljudet lÄgt, det Àr en tyst och stabil fÀrd som maskerar hastigheten.
Stolarna Ă€r mycket bekvĂ€ma, man kan stĂ€lla in precis allt för att de ska passa ens lekamen â höjd, sittdjup, svank, sitsens vinkel. HĂ€r kan man utan vidare Ă„ka lĂ„nga dagsetapper utan att kroppen protesterar. I högre fart, 110 km/h, kommer en del vindljud frĂ„n takluckan vid köket. Inte störande, men vĂ€rt att nĂ€mna. Bodelen tiger still.
PÄ ringlande vÀg glÀnser bilen verkligen. Den Àr, trots en relativt lÄng hjulbas om 4 400 mm, följsam och trygg. Jag har kört samma kurviga och böljande vÀgstrÀcka flera gÄnger i betydligt torrare vÀglag. I vissa husbilar har jag svÄrt att komma upp i de lagstadgade 70 km/h innan reptilhjÀrnan tvingar mig att lyfta pÄ gasfoten. I Novum har jag svÄrt att inte Äka för fort. Bilen rinner fram pÄ vÀgen.
OjÀmnheter typ potthÄl slukas med ett dÀmpat ljud, det smÀller inte i hjulstÀllen som det gör i de flesta husbilar. Sprucken och illa lagad asfalt som normalt fÄr husbilar att rista Àr knappt noterbar nÀr man kör. LÀngre ojÀmnheter fÄr bilen att niga mjukt och sedan fortsÀtta som inget hÀnt. Oavsett underlaget Àr fÀrden odramatisk.
Â
SĂ€kerhet viktigt
Precis som i övriga Kabe modeller har man valt att inkludera all aktiv sÀkerhet som Mercedes erbjuder. Man har dessutom vidtagit en del egna ÄtgÀrder som att sÀkra tankar och batteri sÄ de inte kan komma farande vid en olycka. Detta vÀger sÄklart, men hur stÀller man sÀkerhet mot lastvikt? Det gÄr inte!
Förutom den digra sÀkerhetsutrustningen Àr det Àven vÀl stÀllt pÄ komfortsidan. Allt en modern komfortbilist vant sig vid finns hÀr.
Â
BÀst för tvÄ
Det gÄr att bÀdda dinetten, man kan Àven bÀdda ihop lÄngbÀddarna. Teoretiskt kan en barnfamilj om fyra huseras i bilen. Men det Àr inte vad bilen Àr byggd för. Det Àr en tvÄpersonersbil, med möjlighet för barnbarn att följa med ibland.
I tillvalslistan finns Àven en femte bÀltad sittplats. Men den Àr tÀnkt till de som köper modellen i heavy utförande. PÄ tal om heavy, i den versionen kan man Àven fÄ taksÀng.
Ăr man tvĂ„ ombord finns det gott om plats i garderober, överskĂ„p och garage för det man vill ha med sig.
Garaget Àr lite speciellt. För att kombinera ett högt garage med lÄngbÀddar utan att lÄngbÀddarna blir tokhöga har Kabe försett sÀngarna med gasfjÀdrar som om man lossar en spÀrr i garaget vinklar upp sÀngen en bit. DÄ fÄr man ca 10 cm högre garage och kan backa in tvÄ elcyklar utan problem. En cykel frÄn var sida.
Varför denna lite speciella lösning? Det finns ju cykelstÀll till bakstammen!
Svaret Àr att mÄnga idag har dyra elcyklar. De vill man ha inne i bilen under fÀrd.
Â
Vinteregenskaperna har man inte tullat pÄ
Kabe byggde sitt varumÀrke pÄ vinterkomfort. SjÀlvklart Àr Àven Novum fullt ut vinteranpassad med Alde vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, frostfria tankar, luftspalter bakom möblerna, kondenstapet och riktigt bra konvektorverkan.
En sak som kommer vara till glĂ€dje vintertid Ă€r den lĂ„nga hjulbasen, den ger ett kort överhĂ€ng som inte lyfter de drivande framhjulen. En förutsĂ€ttning för bra grepp. Ăven tankarnas placering mitt emellan hjulaxlarna istĂ€llet för bakom eller ovanpĂ„ bakaxeln gynnar viktbalansen och dĂ€rmed framkomligheten.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Novum. Klicka för större bild och informativa bildtexter.
Jag tycker
Novum Àr ett passande namn för denna husbilsserie. Den Àr inte bara helt nyutvecklad. Den markerar ocksÄ en ny era hos Kabe. En era med högre lastvikter. MÄnga av de lÀttviktslösningar man anvÀnder pÄ Novum ska nu spridas till övriga modellserier.
Jag har tidigare berömt Kabe för sina trygga köregenskaper, deras x780 Àr bland de tryggaste och bekvÀmaste husbilar jag kört. Men de Àr inte körglada. Det Àr Novum! SÀllan har jag kört sÄ fort och samtidigt avslappnat pÄ dessa ringlande vÀgar.
Det Àr idag gott om halvintegrerade husbilar pÄ Mercedes med AL-KO chassi och vattenburen vÀrme. Novum stÄr sig vÀl i denna konkurrens. SÄvÀl pris- som kompetensmÀssigt. Att man fortfarande Àr ensam i premiumklassen att inte anvÀnda klistermÀrken till bodelens grafik Àr ett underbetyg Ät precis alla andra premiumtillverkare.
Om ni letar en halvintegrerad husbil och har drygt en halvannan miljon i budget bör ni ha med Kabe Novum pÄ listan över modeller att provköra innan köp.
Fakta
- Modell Kabe Novum 750 LGB
- Ă rsmodell 2023
- Chassi Mercedes/AL-KO
- Motor 170 hk Heavy Duty
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 480 kg
- LxBxH 745 x 241 x 285 cm
- StÄhöjd 196 / 206 cm
- Hjulbas 4400 mm
- FĂ€rskvatten 20/90 liter
- Spillvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Dieseltank 65 liter
- AdBlue tank 19 liter
- Pris frÄn ca 1 596 300 kr
- Pris som testad ca 1 697 553 kr
- Pris med extra allt 2 111 982 kr (men dÄ Àr den för tung för light chassi, i heavy utförande blir priset med extra allt 2 132 593 kr och lastvikten 562 kg)
- Vi testade bilen hos Kabe i Tenhult
- www.kabe.se
Utrustning (urval): ABS, 2xairbags, ESP, klimatanlÀggning, antispinnsystem, sidvindsassistent, stora MBUX multimedia inkl navigator och backkamera, adaptiv farthÄllare, elektrisk handbroms, elhissar, multiratt, c-lÄs inkl bodel, Alde 3030 vattenburen vÀrme inklusive bodelsgolv och hyttgolv, 3 lÄgig gasolspis, WiFi router (utan abonnemang).
Jag gillar
- Att köra â bilen Ă€r lĂ€ttkörd med hög komfort
- Bra lastvikt redan vid 3,5 ton
- SĂ€ngarna â rymliga och bekvĂ€ma
- VĂ€rmesystemet
- Tryckt grafik pÄ bodelen (inga klistermÀrken)
- Tankarna centralt placerade gynnar viktfördelningen.
Â
Jag önskar
- Lite mer plats för höger axel pÄ toa
- NÄgot lÀgre sÀngar, det Àr pÄ hÄret, bokstavligen, att jag kan sitta raklÄng pÄ sÀngkanten.
- SlÀde till gasolutrymmet (saknas pga viktbesparing)
- Att man satt lÀgre i förhÄllande till bordet i framstolarna
Â
Â
Ăvrigt: Bilen vi körde var en förseriebil. Under testet var det grusiga och slaskiga vĂ€gar. Det avslöjade att det nya, styvare och lĂ€ttare, bodelsgolvet skapar en del resonansljud frĂ„n dĂ€cksprutet. Vi pĂ„talade detta för Kabe som tog till sig av kritiken. I serieproduktion kommer man lĂ€gga pĂ„ en extra belĂ€ggning pĂ„ undersidan för att slippa detta.