Meny

.

Kabe Novum 750 LGB

Kabes senaste modellserie Novum Àr företagets inropare. En till synes enklare husbil Àn sina dyrare syskon. Men skenet bedrar. Novum Àr frÄn grunden nyutvecklad och markerar en ny era hos Kabe, en era av högre lastvikter.

 

Av Stefan Janeld

 

Novum har i mÄnga media (inklusive hÀr pÄ Alltomhusbilen) beskrivits som nedlagda, Fiat-baserade, Classic men med Mercedes drivhuvud. Inget kan vara mer fel. Visst, den tog Classics plats i modellprogrammet. Men Novum Àr en frÄn grunden ny konstruktion. FrÄn chassi till tak. Utvecklingsarbetet hade ett övergripande mÄl; 500 kg lastvikt med 3,5 tons totalvikt. Ingen enkel sak i en nÀstan 7,5 meter lÄng premiumhusbil med vattenburen vÀrme.

Varenda pinal i bilen har synats för att se om den kan ersÀttas med en lÀttare produkt. Listan över vad man gjort för att hÄlla nere vikten Àr lÄng, hÀr kommer den i komprimerad version: 

 

  • InvĂ€ndigt

  • – Formgjutna luckor i polyuretan
  • – Raka luckor har pappkĂ€rna i bikakestruktur
  • – Skivor över 9 mm tjocklek Ă€r en sandwich av fanĂ©r med kĂ€rna i XPS
  • – 9 mm skivor Ă€r plywood. I denna tjocklek lönar det sig inte med sandwichlösningar.
  • – Litiumbatteri 100Ah som standard
  • – Bodelens bord Ă€r lĂ€ttat

 

  • Bodelskonstruktionen

  • – Glasfiberlister istĂ€llet för aluminium i skarvarna mellan tak och vĂ€ggar
  • – KofĂ„ngare bak i ABS-plast istĂ€llet för glasfiberarmerad polyester.
  • – Bodelsgolvet har en yta i kompositmaterial och kĂ€rna av XPS. Man tittade pĂ„ aluminiumsandwich med bikakekĂ€rna i aluminium. Men den Ă€r för kĂ€nslig för stötar, det golv man valde tĂ„l att man tappar tunga saker eller gĂ„r med vassa högklackade skor.

 

  • Chassiet

  • – AL-KO chassiet Ă€r i tunnare plĂ„t Ă€n vanligt, 2 mm istĂ€llet för 2,5 mm.
  • – Betydligt fler lĂ€ttningshĂ„l Ă€n vanligt.
  • – Utliggarna som stöttar bodelen har 1/3 mindre material.
  • – Resultatet Ă€r ett 50 kg lĂ€ttare chassi.
  •  
  • OBS! Detta chassi gĂ„r inte att vĂ€ga upp i efterhand. Om du tror att du kan komma att behöva en högre lastvikt – vĂ€lj heavy chassiet.

 

Totalt har man sparat mellan 250 och 300 kg genom nya material och lösningar. SvÄrt att veta exakt eftersom man inte tillverkat samma modell med traditionella material och tekniker.

Novum med light chassi vÀger 3020 kg, inte illa för en 740 cm vinterbonad premiumhusbil.

Vi vÀgde bilen och kan bekrÀfta att viktangivelsen Àr korrekt.

 

Detta valde man att inte göra

  • Man kunde sparat mer, ca 40 kg, om man valt luftburen vĂ€rme. Men det anser man inte ligger i linje med Kabes varumĂ€rke.
  • IstĂ€llet för trĂ€ribbor under madrasserna kunde man valt tallriksfjĂ€drar. Men detta valdes bort av komfortskĂ€l. Kabes sovkomfort Ă€r berömd och man vill inte tulla pĂ„ den.

 

LÀttkörd, rent av underhÄllande

Innan testet lastade vi bilen sÄ att den med oss ombord vÀger 3 495 kg (framaxel 1 620 kg, bakaxel 1 875 kg). DÀcktrycken anpassas dÀrefter, 4 kg fram och 4,4 kg bak.

Styr ut frÄn Kabes fabrik, riktning Jönköping. KÀnslan för bilens storlek Àr omedelbar. Bilen Àr pigg, motorljudet lÄgt, det Àr en tyst och stabil fÀrd som maskerar hastigheten.

Stolarna Ă€r mycket bekvĂ€ma, man kan stĂ€lla in precis allt för att de ska passa ens lekamen – höjd, sittdjup, svank, sitsens vinkel. HĂ€r kan man utan vidare Ă„ka lĂ„nga dagsetapper utan att kroppen protesterar. I högre fart, 110 km/h, kommer en del vindljud frĂ„n takluckan vid köket. Inte störande, men vĂ€rt att nĂ€mna. Bodelen tiger still.

PÄ ringlande vÀg glÀnser bilen verkligen. Den Àr, trots en relativt lÄng hjulbas om 4 400 mm, följsam och trygg. Jag har kört samma kurviga och böljande vÀgstrÀcka flera gÄnger i betydligt torrare vÀglag. I vissa husbilar har jag svÄrt att komma upp i de lagstadgade 70 km/h innan reptilhjÀrnan tvingar mig att lyfta pÄ gasfoten. I Novum har jag svÄrt att inte Äka för fort. Bilen rinner fram pÄ vÀgen.

OjÀmnheter typ potthÄl slukas med ett dÀmpat ljud, det smÀller inte i hjulstÀllen som det gör i de flesta husbilar. Sprucken och illa lagad asfalt som normalt fÄr husbilar att rista Àr knappt noterbar nÀr man kör. LÀngre ojÀmnheter fÄr bilen att niga mjukt och sedan fortsÀtta som inget hÀnt. Oavsett underlaget Àr fÀrden odramatisk.

 

SĂ€kerhet viktigt

Precis som i övriga Kabe modeller har man valt att inkludera all aktiv sÀkerhet som Mercedes erbjuder. Man har dessutom vidtagit en del egna ÄtgÀrder som att sÀkra tankar och batteri sÄ de inte kan komma farande vid en olycka. Detta vÀger sÄklart, men hur stÀller man sÀkerhet mot lastvikt? Det gÄr inte!

Förutom den digra sÀkerhetsutrustningen Àr det Àven vÀl stÀllt pÄ komfortsidan. Allt en modern komfortbilist vant sig vid finns hÀr.

 

BÀst för tvÄ

Det gÄr att bÀdda dinetten, man kan Àven bÀdda ihop lÄngbÀddarna. Teoretiskt kan en barnfamilj om fyra huseras i bilen. Men det Àr inte vad bilen Àr byggd för. Det Àr en tvÄpersonersbil, med möjlighet för barnbarn att följa med ibland.

I tillvalslistan finns Àven en femte bÀltad sittplats. Men den Àr tÀnkt till de som köper modellen i heavy utförande. PÄ tal om heavy, i den versionen kan man Àven fÄ taksÀng.

Är man tvĂ„ ombord finns det gott om plats i garderober, överskĂ„p och garage för det man vill ha med sig.

Garaget Àr lite speciellt. För att kombinera ett högt garage med lÄngbÀddar utan att lÄngbÀddarna blir tokhöga har Kabe försett sÀngarna med gasfjÀdrar som om man lossar en spÀrr i garaget vinklar upp sÀngen en bit. DÄ fÄr man ca 10 cm högre garage och kan backa in tvÄ elcyklar utan problem. En cykel frÄn var sida.

Varför denna lite speciella lösning? Det finns ju cykelstÀll till bakstammen!

Svaret Àr att mÄnga idag har dyra elcyklar. De vill man ha inne i bilen under fÀrd.

 

Vinteregenskaperna har man inte tullat pÄ

Kabe byggde sitt varumÀrke pÄ vinterkomfort. SjÀlvklart Àr Àven Novum fullt ut vinteranpassad med Alde vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, frostfria tankar, luftspalter bakom möblerna, kondenstapet och riktigt bra konvektorverkan.

En sak som kommer vara till glĂ€dje vintertid Ă€r den lĂ„nga hjulbasen, den ger ett kort överhĂ€ng som inte lyfter de drivande framhjulen. En förutsĂ€ttning för bra grepp. Även tankarnas placering mitt emellan hjulaxlarna istĂ€llet för bakom eller ovanpĂ„ bakaxeln gynnar viktbalansen och dĂ€rmed framkomligheten.

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Novum. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Jag tycker

Novum Àr ett passande namn för denna husbilsserie. Den Àr inte bara helt nyutvecklad. Den markerar ocksÄ en ny era hos Kabe. En era med högre lastvikter. MÄnga av de lÀttviktslösningar man anvÀnder pÄ Novum ska nu spridas till övriga modellserier.

Jag har tidigare berömt Kabe för sina trygga köregenskaper, deras  x780 Àr bland de tryggaste och bekvÀmaste husbilar jag kört. Men de Àr inte körglada. Det Àr Novum! SÀllan har jag kört sÄ fort och samtidigt avslappnat pÄ dessa ringlande vÀgar.

Det Àr idag gott om halvintegrerade husbilar pÄ Mercedes med AL-KO chassi och vattenburen vÀrme. Novum stÄr sig vÀl i denna konkurrens. SÄvÀl pris- som kompetensmÀssigt. Att man fortfarande Àr ensam i premiumklassen att inte anvÀnda klistermÀrken till bodelens grafik Àr ett underbetyg Ät precis alla andra premiumtillverkare.

Om ni letar en halvintegrerad husbil och har drygt en halvannan miljon i budget bör ni ha med Kabe Novum pÄ listan över modeller att provköra innan köp.

Fakta

Utrustning (urval): ABS, 2xairbags, ESP, klimatanlÀggning, antispinnsystem, sidvindsassistent, stora MBUX multimedia inkl navigator och backkamera, adaptiv farthÄllare, elektrisk handbroms, elhissar, multiratt, c-lÄs inkl bodel, Alde 3030 vattenburen vÀrme inklusive bodelsgolv och hyttgolv, 3 lÄgig gasolspis, WiFi router (utan abonnemang).

Jag gillar

  • Att köra – bilen Ă€r lĂ€ttkörd med hög komfort
  • Bra lastvikt redan vid 3,5 ton
  • SĂ€ngarna – rymliga och bekvĂ€ma
  • VĂ€rmesystemet
  • Tryckt grafik pĂ„ bodelen (inga klistermĂ€rken)
  • Tankarna centralt placerade gynnar viktfördelningen.

 

Jag önskar

  • Lite mer plats för höger axel pĂ„ toa
  • NĂ„got lĂ€gre sĂ€ngar, det Ă€r pĂ„ hĂ„ret, bokstavligen, att jag kan sitta raklĂ„ng pĂ„ sĂ€ngkanten.
  • SlĂ€de till gasolutrymmet (saknas pga viktbesparing)
  • Att man satt lĂ€gre i förhĂ„llande till bordet i framstolarna

 

 

Övrigt: Bilen vi körde var en förseriebil. Under testet var det grusiga och slaskiga vĂ€gar. Det avslöjade att det nya, styvare och lĂ€ttare, bodelsgolvet skapar en del resonansljud frĂ„n dĂ€cksprutet. Vi pĂ„talade detta för Kabe som tog till sig av kritiken. I serieproduktion kommer man lĂ€gga pĂ„ en extra belĂ€ggning pĂ„ undersidan för att slippa detta.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift