Idag är Rimor ett instegsfabrikat inom Trigano Gruppen. Men innan man var en del i den franska jättekoncernen hade man ambitioner att producera även exklusivare modeller. Ambitioner man förverkligade.
Av Stefan Janeld
2010 på Caravan Salon stod en bil få trodde skulle bli verklighet. Rimor Nemho 30G, en helintegrerad husbil baserad på Fiat med AL-KO chassi. Ja, precis, en Rimor med AL-KO chassi.
Arbetet med modellen startade redan 2008. 2009 stod en version på Fiat originalchassi klar. Men den gick inte att få godkänd för fyra personer med 3,5 tons totalvikt. Endast förare med två passagerare fick åka. Det dög inte. Lanseringen fick vänta.
Man kontaktade AL-KO som tog fram ett extra lätt chassi med ett axelavstånd på 3 800 mm.
Chassiet var inte AL-KO:s vanliga lågramschassi. Modellen var ju planerad för Fiats originalchassi. Chassiet är därför högre än de flesta AL-KO chassin. Men fortfarande med bredare spårvidd och individuell hjulupphängning.
Bilen mätte 7,21 meter och kostade vid premiären 68 990 Euro. Den var försedd med en 130×218 cm tvärbädd bak, samlat badrum, vinkeldinette med pelarbord och en 140×197 cm taksäng fram. För uppvärmningen stod en Webasto dieselvärmare. Det fanns även en version med fransk hörnsäng. Den hette Nemho 30F.
Modellen blev dock ingen succé. 2011 var Nemho 30G/30F förpassad till historieböckerna. Dock slutade inte Rimor satsa på exklusivare och mer lönsamma husbilar. Året därpå återlanserade man det vilande varumärket Kentucky Camp med bland annat flera modeller baserade på Iveco Daily.
Även denna premiumsatsning blev kortvarig. Iveco modellerna levde ett par år. Kentucky Camp som varumärke överlevde dock i flera år. Men som instegsfabrikat. För stunden är det vilande och modellerna säljs som Ahorn. Men ska man tro ryktena kommer Kentucky Camp snart återuppstå. Spännande att se om det blir ännu en premiumsatsning.